§ 77 Håndtering av fare- og ulykkessituasjoner
Den ansvarlige skal sikre at nødvendige tiltak blir satt i verk så raskt som mulig ved fare- og ulykkessituasjoner slik at
- rett varsel blir gitt umiddelbart,
- faresituasjoner ikke utvikler seg til ulykkessituasjoner. Ved ulykkessituasjoner skal det settes i verk bekjempelsestiltak. Bekjempelsestiltak for å begrense akutt forurensning skal iverksettes så nær utslippskilden som mulig,
- personell kan reddes i ulykkessituasjoner,
- personellet på innretningen kan evakueres raskt og effektivt til enhver tid,
- tilstanden kan normaliseres når utviklingen av en fare- og ulykkessituasjon er stanset, blant annet ved å overvåke og sanere forurensningen og restaurere miljøet, og dermed gjenopprette tilstanden slik den var før fare- og ulykkessituasjonen. Det skal settes kriterier for normalisering av det ytre miljøet.
Paragraf sist endret:
1. januar 2018
Med å gi rett varsel som nevnt i bokstav a, menes varsling av blant annet
- innretningens sentrale kontrollrom eller en annen sentral funksjon,
- Hovedredningssentralen,
- ett eller flere ledd i operatørens beredskapsorganisasjon,
- entreprenørers beredskapsorganisasjoner,
- andre rettighetshavere og avtalepartnere ved avtale om samordnede beredskapsressurser eller ved felles bruk av produksjons- og/eller transportsystem.
Omfanget av varslingen vil være avhengig av den aktuelle situasjonen. Hovedredningssentralen som nevnt i denne veiledningen bokstav b, ivaretar viderevarsling av instanser som disponerer nasjonale beredskapsressurser. Dette omfatter blant annet viderevarsling av Kystverket, som ivaretar den statlige beredskapen mot akutt forurensning. For informasjon, se også innretningsforskriften § 18.
For å oppfylle kravet til varsling av brønnkontrollhendelser bør Offshore Norge retningslinje nr. 135 brukes.
Kravet til redning som nevnt i bokstav c, innebærer at den ansvarlige skal kunne
- lokalisere savnet personell ved hjelp av systemer for personellkontroll,
- bringe personell til sikkert område på fartøy, innretning eller på land,
- gi skadet personell livreddende førstehjelp og medisinsk behandling på egen innretning, beredskapsfartøyet eller andre innretninger.
Kravet til redning innebærer også at MOB-båtsystemer har eget mannskap. For informasjon, se innretningsforskriften § 41.
Kravet til evakuering som nevnt i bokstav d, innebærer at evakueringstiltakene er slik at de gir høyest mulig sannsynlighet for at personellet kan evakueres fra et utsatt til et sikkert område på innretningen, og eventuelt videre til sikre områder på fartøy, andre innretninger eller på land. For sykt og skadet personell innebærer kravet at transporten til den landbaserte helsetjenesten foregår på en forsvarlig måte. For informasjon, se også innretningsforskriften § 44.
For å oppfylle kravet til evakuering som nevnt i bokstav d, bør standarden NORSOK U-100N kapittel 9.5 brukes for dykkere under trykk.
Kravet til normalisering som nevnt i bokstav e, innebærer også at
- skadet eller sykt personell gis nødvendig behandling og pleie som medisinsk behandling på land og oppfølging av fysiske og psykiske seinskader, og at pårørende gis nødvendig informasjon, omsorg og oppfølging etter større ulykker,
- skader på innretningen og reservoaret stabiliseres og korrigeres,
- driften av innretningen gjenopptas.
Macro Offshore – SUT-tilsyn – Haven – materialhåndtering
Publisert:
2. oktober 2024
Avvik
SUT-tilsyn – Macro Offshore – Haven – beredskap og helikopterdekk
Publisert:
24. september 2024
Avvik
Equinor - Grane - beredskap og helikopterdekk
Publisert:
2. juli 2024
Avvik
Pålegg til Okea etter gransking av hendelse med personskade på Brage
Publisert:
3. juni 2024
Avvik
-
Manglende trening og øvelser knyttet til beredskapshåndtering
-
Håndtering av fare- og ulykkessituasjoner
Odfjell Drilling – Deepsea Nordkapp – beredskap
Publisert:
3. april 2024
Avvik
Equinor – Oseberg Øst - storulykkerisiko, barrierer og beredskap
Publisert:
17. januar 2024
Avvik
Equinor – Oseberg Øst - storulykkerisiko, barrierer og beredskap
Publisert:
20. desember 2023
Avvik
Island Offshore – Island Constructor – Beredskapsstyring
Publisert:
16. november 2023
Avvik
COSL Drilling – COSLPromoter - styring av helikopterdekkoperasjoner
Publisert:
15. juni 2023
Avvik
-
Personvekt og kapasitet for redningsmidler
-
Adkomst til helikopterdekket
-
Lydnivå i område for beredskapshåndtering
Noble Drilling - Noble Integrator - styring av materialhåndtering og arbeidsmiljø
Publisert:
16. mai 2023
Avvik
Transocean – Transocean Spitsbergen – helikopterdekk
Publisert:
13. april 2023
Avvik
Equinor - Oseberg A og C- styring av beredskap og helikopterdekk
Publisert:
7. februar 2023
Avvik
Equinor - Gullfaks A og C - beredskap og helikopterdekk
Publisert:
29. august 2022
Avvik
Equinor – Martin Linge A - beredskap og helikopterdekk
Publisert:
16. november 2021
Avvik
Pålegg til Floatel International – Floatel Endurance - beredskap
Publisert:
1. juli 2021
Avvik
Equinor – Troll A – materialhåndtering
Publisert:
2. juni 2021
Avvik
Pålegg til Equinor - Norne FPSO – risiko- og barrierestyring
Publisert:
22. februar 2021
Avvik
Equinor - Statfjord B - Gransking av hendelse med kortslutning og personskade
Publisert:
18. januar 2021
Avvik
Equinor/Floatel International – Floatel Endurance – gransking av utilsiktet frakobling av gangbro
Publisert:
29. juni 2020
Avvik
SUT-tilsyn – Maersk Drilling – Mærsk Inspirer – beredskap
Publisert:
15. juni 2020
Avvik
Rowan – Rowan Norway – beredskap
Publisert:
4. juni 2020
Avvik
Transocean – Transocean Endurance – arbeidsmiljø og beredskap
Publisert:
12. desember 2019
Avvik
-
Plassering av overrislingsanlegget ved utvendig mønstringsstasjon for livbåter.
-
Sikringstiltak mot branneskalering i maskinrom
-
Rømningsveier/sikring av utstyr i boligkvarter
SUT-tilsyn – Odfjell Drilling – Deepsea Yantai – beredskap, helikopterdekk og drikkevann
Publisert:
4. november 2019
Avvik
SUT-tilsyn - Transocean - beredskap - Transocean Norge
Publisert:
3. juli 2019
Avvik
Equinor - Halten Nordland - områdeberedskap
Publisert:
25. juni 2019
Avvik
Equinor – Veslefrikk A og B – materialhåndtering og arbeidsmiljø
Publisert:
19. juni 2019
Avvik
Mol Norge - håndtering av fare- og ulykkessituasjoner (andrelinje beredskap)
Publisert:
8. mai 2019
Avvik
Pålegg - Saipem Drilling - Scarabeo 8
Publisert:
12. april 2019
Avvik
-
MOB-beredskap, inkludert bruk av personlig verneutstyr i MOB-operasjoner
-
Utvendig mønstringsstasjon ved livbåter og livbåter
-
Lydnivå på bro og beredskapsrom under hendelser
Point Resources - Balder - Beredskap
Publisert:
7. juni 2018
Avvik
-
Mangelfull MOB-beredskap
-
Mangelfull gjennomføring av øvelser og trening – Mann-over-bord (MOB)-beredskap
Pålegg til North Atlantic - West Phoenix - Beredskap, logistikk og vedlikehold
Publisert:
26. februar 2018
Avvik
COSL Drilling - COSLPromoter - Styring av beredskap, arbeidsmiljø og arbeidstakermedvirkning
Publisert:
10. november 2017
Avvik
Statoil - Troll C - Beredskap - Logistikk - Arbeidstakermedvirkning
Publisert:
22. mai 2017
Avvik
ConocoPhillips - Styring av beredskap
Publisert:
14. april 2017
Avvik
Statoil - Grane - Beredskap
Publisert:
17. januar 2017
Avvik
COSL Drilling - COSLInnovator - Gransking av dødsulykke
Publisert:
6. juli 2016
Avvik
Statoil - Heidrun - Gransking av hendelse med fallende gjenstand
Publisert:
14. mars 2016
Avvik
Prosafe - Safe Scandinavia - Teknisk sikkerhet, vedlikeholdsstyring og beredskap
Publisert:
3. november 2015
Avvik
BP Norge - Valhall - Kran og løfteoperasjoner og vedlikeholdsstyring
Publisert:
2. september 2015
Avvik
Rowan Norway Ltd - Rowan Gorilla VI - Styring av risiko
Publisert:
15. april 2015
Avvik
Tilsynsrapport - Statoil - Statfjord C - Beredskap
Publisert:
6. mars 2015
Avvik
-
Telemedisinsk utstyr
-
Trening og øvelse for MOB-båt mannskap
-
Manglende opplæring på navigasjonsutstyr i livbåt
North Atlantic Drilling - West Venture - Beredskap, boring og brønnteknologi
Publisert:
14. november 2014
Avvik
ExxonMobil - Jotun A - beredskap
Publisert:
14. juli 2014
Avvik
Statoil - Troll A - Beredskapsstyring
Publisert:
30. juni 2014
Avvik
Statoil - Norne FPSO - Beredskapsstyring
Publisert:
8. mai 2014