Materialhåndtering
Beskrivelse
Mangler ved materialhåndtering på og mellom de enkelte innretningene.
Begrunnelse
Materialhåndteringsplanen for de eldre innretningene som ble forevist var forholdsvis ny, og den var under videre utarbeiding. De enkelte løfteoperasjonene var definert. Selve løfteoperasjonene var imidlertid ennå ikke beskrevet. Til hver løfteoperasjon hører det en sjekkliste. Planen er at dette skal fylles ut etter at den enkelte løfteoperasjonen er gjennomført. Systemet som skal sikre at dette blir utført var uklar. På forespørsel kunne det ikke fremvises noen eksempler på at dataarket var utfylt.
Materialhåndteringsplanen for produksjons- og hotellinnretningen (PH) var mangelfull, også for viktig/ tungt og vanskelig tilgjengelig utstyr. Den inneholdt ikke spesifikasjoner for nødvendig løfteredskap for det enkelte løft, og det var heller ikke planlagt å inkludere dette.
Materialhåndtering på de eldre innretningene, og da spesielt håndtering av stillasmateriell, er en utfordring da der ikke er tilstrekkelig med heiskapasitet i forhold til dagens standard. Dette medfører en god del manuell håndtering av materiell mellom nivåene. Kran kan brukes, men i praksis blir det mye manuell håndtering.
Det fremkom at ved utførelse av reparasjonssveising på mindre utstyr må frakte utstyret fra PH over til boreplattformen (DP) for å kunne utføre sveising. Dette på grunn av manglende fasiliteter på PH. Det ble opplyst om at tiltak var under evaluering, og at denne evalueringen hadde pågått i tre til fire år.
Under befaring ble det observert at det manglet «bumpere» på toppdekk på PH. Dette har ført til at rekkverk har blitt brukt til å stoppe lastbærere, og derved har rekkverk blitt ødelagt. Forholdet ble også bekreftet i intervjuer.
Bomtuppen på PH kranen er ca. 90 meter over sjø. Det ble opplyst under intervju at lyset i bomtuppen ikke er tilstrekkelig til å lyse opp dekket på forsyningsfartøyet under vanskelige vær og lysforhold.
Det fremkom at servicebjelken i A-rammen på 60 tonn kranen på IP ikke lar seg bruke som tiltenkt ved vedlikehold. Den er feilkonstruert, og/eller feilprodusert, og/eller feil montert. Dette fører til en mer omfattende materialhåndtering.
Det kom frem under intervju at der ikke er tilgjengelig tilfredsstillende utstyr for skiftning av ståltau på offshorekranene. En bærer blant annet en vinsj på ca. 25 kg opp i toppen av A-rammen for bruk ved inntrekning av ståltau.
Hjemmel
Dokumentasjon for løfteutstyr
Beskrivelse
Systemet som skal sikre nødvendig kvalitet på dokumentasjon for løfteutstyr var mangelfullt.
Begrunnelse
Det ble foretatt noen stikkprøver av løst løfteutstyr og tilhørende dokumentasjon.
Følgende utstyr ble kontrollert:
- 2 part kjettingslings for «bushing», id nr. KF 33258.1. Lokalisert på injeksjonsplattformen (IP) i «heavy store». Brukermanualen var mangelfull, og samsvarserklæringen manglet.
- Fatløfter, WLL 300 kg, 01/2013, id nr. 71162030. Lokalisert på IP i «heavy store». Brukermanualen var mangelfull, og samsvarserklæringen manglet.
- MOB-båtforløper, id nr. 5101, dato 07/13, WLL 5 tonn, lokalisert på PH. Denne hadde feil referanser til standarder i samsvarserklæringen.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Maskinforskriften vedlegg I
Atkomst
Beskrivelse
Mangler ved atkomstveier.
Begrunnelse
Det ble observert mangler ved atkomstveier i forbindelse med NOV kran på IP samt Aker kran QP.
Ryggbøyle på leider for tilkomst til kran var plassert ca. 1,6 meter fra bakkenivå. Dette medfører fare for hodeskade ved kollisjon. Videre må den som skal entre kranen bøye seg under ryggbøylen for å få tilkomst. Forholdet gjaldt både atkomst NOV boksbomkranen på injeksjonsplattformen (IP) og Akerkranen på Quarter plattformen (QP).
BP har foretatt en GAP analyse opp mot dagens standarder for QP kran og foretatt forbedringer og oppgraderinger av denne kranen etter gjennomgangen. Ved tilsynet ble det avdekket mangler ved atkomsten for inspeksjon og vedlikehold på bommen til QPs Akerkran. Bom på kran med tilhørende ståltau er en del av den daglige kontrollen som utføres på kran og manglende tilkomst vanskeligjør denne kontrollen.
Det er vanskelige tilkomstmuligheter for inspeksjon og vedlikehold av sleperingen inne i pidestallen for QP kranen. Her er det fare for at personell kan bli skadet under utføring.
Forholdet var identifisert og det var etablert en plan for evakuering av skadet personell, men planen var ikke utprøvd.
Hjemmel