Tilsynet ble gjennomført i perioden 3. til 12. september 2024.

Mål

Målet med tilsynet var å vurdere hvordan Transocean sikrer etterlevelse av myndighetskrav og egne krav knyttet til drift og vedlikehold i boreområdene på Transocean Enabler.

Resultat

Tilsynet identifiserte 17 avvik. Dette omfattet:

  • Avviksbehandling
  • Barrierer
  • Sikkerhetsmessig klarering av aktiviteter
  • Vedlikehold
  • Klassifisering
  • Vedlikeholdsprogram
  • Oppfølging
  • Trening og øvelse
  • Fallende gjenstander
  • Etterlevelse av prosedyrer
  • Ventilasjon
  • Risikoanalyser
  • Eksplosiv vare og radioaktive kilder
  • Utforming og merking
  • Rømningsveier
  • Varsling
  • Magneter

Oppfølging av tidligere avvik

I tilsynet verifiserte vi også hvordan Transocean har håndtert enkelte tidligere påviste avvik.

Følgende avvik var ikke håndtert i tråd med Transocean sin tidligere tilbakemelding:

  • Avvik 5.1.2: Redning fra personellkurv og offshore kraner - beskrevet i rapport etter tilsynet med Transocean sin styring av materialhåndtering på Transocean Enabler, datert 29.09.2022.

Pålegg

Tilsynet med Transoceans drift og vedlikehold av boreområdene på Transocean Enabler (Enabler) har identifisert avvik som hver for seg og samlet utgjør alvorlige brudd på regelverket. Vi viser til kapittel 5 i rapporten, se spesielt avvik 5.1.1, 5.1.2, 5.1.4, 5.1.7, 5.1.12.

På bakgrunn av dette har vi gitt Transocean følgende pålegg:

Med hjemmel i rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak pålegger vi Transocean Services AS på Enabler å:

  1. Systematisk gjennomgå og kartlegge Enabler slik at det gjøres kjent hvilke tekniske barrierer som er ute av funksjon eller svekket. Videre sette i verk nødvendige tiltak for å rette opp eller kompensere for manglende eller svekkede barrierer, jamfør styringsforskriften § 5 om barrierer, femte og sjette ledd.

  2. Gjennomgå og vurdere hvorvidt styringssystemet fungerer etter hensikten på Enabler, slik at barrieresvekkelser blir gjort kjent og at nødvendige tiltak for å rette opp eller kompensere for manglende eller svekkede barrierer blir satt i verk, jamfør styringsforskriften § 21 om oppfølging, første og andre ledd jamfør § 5 om barrierer, femte og sjette ledd.

  3. Korrigere tidligere påviste avvik ref. kap. 4.2 i vår rapport, jamfør styringsforskriften § 22 om avviksbehandling, 2. ledd.

  4. Presentere en tidsplan med konkrete tiltak for å ivareta påleggets punkt 1 og 2, inklusiv beskrivelse av eventuelle kompenserende tiltak som iverksettes inntil avvik er korrigert, jamfør styringsforskriften § 12 om planlegging og § 22 om avviksbehandling.

Fristen for å etterkomme påleggets punkt 4 er 21. januar 2025.

Fristen for å etterkomme pålegget punkt 1-3 er 13. mai 2025.

Vi skal ha melding når pålegget er etterkommet.