Tilsynet ble gjennomført i perioden 12. - 15. november 2024, med bistand fra Luftfartstilsynet (LT).

Mål

Målet med tilsynet var å verifisere prosesser og systemer som bidrar til å sikre en helhetlig styring av beredskap, samt å verifisere at helikopterdekk er i henhold til forskriftskrav for å bidra til sikre helikopteroperasjoner og transport av personell.

Resultat

Det ble identifisert 14 avvik knyttet til:

  • Livbåt
  • Livbåtførerkompetanse
  • Kommunikasjon i SKR beredskapsrom og borebu under hendelser
  • Trening av beredskapsorganisasjonen om bord
  • Helikopterdekkdokumentasjon
  • Maling
  • Drenering ved trappenedganger
  • Renne rundt helikopterdekk
  • 180° hinderfri sektor
  • Hinder i 210° hinderfri inn- og utflygingssektor
  • Merking av helikopterdekkets størrelse og største tillatte masse
  • Merking av hinder på helikopterdekk
  • Helikopterdekkbelysning
  • Utstyr for brannbekjempelse

Videre ble det identifisert fire forbedringspunkter knyttet til:

  • Merking av rømningsvei
  • Utstyr på brannstasjoner
  • Hinder utenfor 210° hinderfri inn- og utflygingssektor
  • Hinderbelysning

Hva skjer videre?

Vi har bedt Vår Energi redegjøre for oss hvordan avvikene vil bli håndtert, samt gi oss sin vurdering av de forbedringspunktene som ble observert. Fristen for dette er satt til 21. januar 2025.