Livbåt
Beskrivelse
Det er ikke sikret at personellet på innretningen kan evakueres raskt og effektivt til enhver tid.
Begrunnelse
Under befaring om bord på innretningen ble det observert at det ikke var tilgjengelig
hodesett til VHF i livbåt. Vi fikk opplyst at det var utfordrende med radiokommunikasjon på grunn av støy når motoren ble startet i livbåten. Hodesett skal sikre at det er mulig å høre og kommunisere på radio på tross av støy.
Sprinkleranlegget på livbåt 4 blir ikke fysisk testet. Vedlikeholdssystemer beskriver funksjonstest, men gjennom intervjuer og verifikasjon i vedlikeholdssystemet kommer det frem at kun sprinkleranlegget på livbåt 1, 2 og 3 har vært testet.
Det kunne ikke fremvises dokumentasjon på at det er gjennomført en GAP-analyse eller annen vurdering av livbåtene mot funksjonskrav i DNV ST-E406 eller tilsvarende.
Hjemmel
Livbåtførerkompetanse
Beskrivelse
Vår Energi har ikke sikret at personellet som skal føre livbåt har den nødvendige livbåtførerkompetansen, slik at de til enhver tid er i stand til å håndtere fare- og ulykkessituasjoner på en effektiv måte.
Begrunnelse
Under befaring, dokumentasjonsgjennomgang og intervjuer observerte vi at ved et scenario der personell ikke kan mønstre til hovedmønstringsområdet, skal de mønstre til alternativ mønstringsstasjon ved livbåt 4. Det er ikke krav til at utsetting/operasjon av livbåt 4 skal gjennomføres av kvalifisert personell/livbåtfører. Som en konsekvens er det ikke dedikerte livbåtførere til denne livbåten.
I beredskapsplanen står det at «Livbåt 4 fungerer som evakueringsmiddel for alt personell som er avskåret og forhindret fra å mønstre til øvrige livbåter som befinner seg i hovedmønstringsområde.»
I sikkerhetsintroduksjonen om bord fikk vi informasjon om at «alle» kan sjøsette livbåt 4. Det ble gitt informasjon om hvordan en skal sørge for lufttilførsel i båten ved å åpne noen luftflasker i området hvor livbåt 4 er plassert, men en går ikke ombord i livbåten. Det gjennomføres en «sikkerhets-sti» om bord på innretningen årlig hvor en av og til har livbåt 4 som tema, men det var ikke noen systematikk rundt dette. Under intervjuer kom det frem at det kunne gå flere år mellom hver gang en gikk gjennom bruk av livbåt 4. Det er ikke spesifisert hva en gjennomgang av livbåten innebærer, eller hvem som har ansvar for den. Øvelsesplanen for Ringhorne viser ikke at bruk av livbåt 4 skal inkluderes som et element i trening og øvelser om bord.
Personell som jobber i området som kan bli avskjært fra livbåt 1, 2, og 3 og som ikke er en del av det faste livbåtmannskapet om bord, får ikke kompetanse/livbåtkurs i dag.
Hjemmel
Kommunikasjon i SKR, beredskapsrom og borebu under hendelser
Beskrivelse
Det er ikke sikret at nødvendig intern kommunikasjon i beredskapsrom, SKR og borebu på Ringhorne blir ivaretatt til enhver tid i fare- og ulykkessituasjoner.
Begrunnelse
Under øvelsen ble det observert at det ikke var tilrettelagt for at beredskapsledelse og SKR personell kunne få arbeidsro når alarmen går over PA/GA systemet. Dette personellet vil befinne seg i samme rom ved håndteringen av en kritisk ulykkeshendelse, noe som vil kreve behov for konsentrasjon og kommunikasjon. Det var ikke mulighet til å kunne dempe lydnivå ved alarm over PA/GA anlegget. Under befaringen på boredekk fikk vi informasjon om at alarmen gjorde det utfordrende med kommunikasjon i en brønnsikringssituasjon. Lyden i høyttalerne i borebua var dempet ved bruk av blåsokker som var stappet inn i høyttalerne.
Under øvelsen ble alarmen slått av kort tid ut i hendelseshåndteringen fordi den forstyrret kommunikasjonen.
Meldinger på PA systemer går ut på radiokanaler som benyttes av redningslag under innsats og under boreoperasjoner. Dette virker forstyrrende på pågående aktiviteter og kommunikasjon i beredskapssituasjoner.
Hjemmel
Trening av beredskapsorganisasjonen om bord
Beskrivelse
Det var ikke sikret at det ble utført nødvendig trening og øvelser, slik at personellet til enhver tid er i stand til å håndtere fare- og ulykkessituasjoner på en effektiv måte.
Begrunnelse
Gjennom intervjuer og dokumentgjennomgang om bord ble det observert at det var flere tilfeller hvor personell som er medlem av et innsatslag, ikke hadde dokumentert gjennomført beredskapstrening når de har vært om bord. Det kan derfor ikke dokumenteres systematisk beredskapstrening gjennomført i tråd med regelverket for flere innsatslag. Det er eksempelvis «hull» i registrert beredskapstrening av enkelte førstehjelpslagmedlemmer, livbåtlagsmedlemmer og mann-over-bord (MOB) lag. MOB-laget hadde også i begrenset grad trent på å sjøsette MOB-båten.
Det er ikke en systematisk oppfølging av at treningsmoduler for innsatslag registreres. Frafall fra trening blir ikke fulgt opp.
Områdeberedskapsfartøy som er tilgjengelig for Ringhorne har hekkløsning for inntak av livbåt. Gjennom intervjuer kom det frem at livbåtfører ikke var kjent med at det var slepetrosse om bord eller hvordan en skulle etablere et eventuelt slep.
Innsatslag på helikopterdekk har i svært begrenset grad vært involvert i praktisk trening knyttet til slokkeutstyr på helikopterdekk. Dette er knyttet til bruk av Dual agent utstyr (rulle ut, trykksette og bruke slange i praksis), operere brannmonitorene med vann og praktisk slangeutlegg.
Hjemmel
Helikopterdekkdokumentasjon
Beskrivelse
Det er ikke dokumentert og vedlikeholdt data om helikopterdekket og andre data av betydning for flysikkerheten.
Begrunnelse
Under befaring og gjennomgang av dokumentasjon ble det identifisert at framlagte tegninger av helikopterdekket ikke ga korrekt bilde av bl.a. hindersituasjonen. Det var ikke mulig å verifisere om forskriftens krav til hinderfrie sektorer var overholdt.
Det var ikke samsvar mellom GA-tegninger og merkeplan, i forhold til hvordan helikopterdekket framsto. 150 grader LOS sektor var ikke korrekt inntegnet.
Oversikt over hinder i plan og profil, som viste korrekt plassering og høyde kunne ikke framskaffes.
Innretningens flyplassdataark viste ikke korrekte data. Spesielt beskrivelse av hindersituasjonen.
Hjemmel
Maling
Beskrivelse
Det kunne ikke dokumenteres at det er benyttet maling av type som er sertifisert for lav flammespredning på og i umiddelbar nærhet av helikopterdekket
Begrunnelse
Under befaring og gjennomgang av dokumentasjon ble det identifisert at det ikke kunne ikke dokumenteres at malingen som var benyttet på helikopterdekket var sertifisert for lav flammespredning.
Hjemmel
Drenering ved trappenedganger
Beskrivelse
Det var ikke etablert effektivt tiltak som sikrer at skum og vann benyttet for brannbekjemping ledes ned i dreneringsrenne rundt helikopterdekket.
Begrunnelse
Under test av brannmonitorene ble det observert at gitter over renna ved alle nedganger var perforert med for små åpninger. Under test rant væske over kanten av helikopterdekket og videre ned rømningstrapp.
Hjemmel
Renne rundt helikopterdekk
Beskrivelse
Helikopterdekket er omsluttet av en renne som ikke fanger opp væske effektivt.
Begrunnelse
Under test av brannkanoner ble det avdekket at rennen ved nedgang i vest var perforert med 3 hull. Når rennen ble fylt med vann rant det væske ut videre ned rømningstrapp
Hjemmel
180° hinderfri sektor
Beskrivelse
Helikopterdekket har ikke en hinderfri sektor i en 180° vinkel gjennom sentrum av identifikasjonsmerket (H), vinkelrett på 210°- sektorens midtlinje i et plan med fallgradient 5:1 fra sikkerhetsnettets eller gangbroens ytterkant og ned til havoverflaten.
Begrunnelse
Under befaring på helikopterdekket ble det observert at deler av plattform/repot for antennekuppel og trappenedgang/repot i sør, penetrerte hinderfri 180 graders sektor med fallgradient 5:1.
Hjemmel
Hinder i 210° hinderfri inn- og utflygingssektor
Beskrivelse
Helikopterdekket har flere hinder i 210° inn- og utflygingssektor som rager over helikopterdekkets nivå.
Begrunnelse
Under befaring på helikopterdekk ble det observert flere hinder som penetrerte 210° hinderfri inn- og utflygingssektor:
- Påsveisete rør i dreneringsrennen ved utgang vest (2 stk.) og nord (1 stk.)
- Nedfellbare rekkverk ved alle utganger.
- Levegg ved antennemaster sør/øst.
Hjemmel
Merking av helikopterdekkets størrelse og største tillatte masse
Beskrivelse
Helikopterdekket er ikke merket med dekkets faktiske DH -verdi i egnet kontrastfarge og med tall i korrekt høyde.
Begrunnelse
Under befaring på helikopterdekk ble det observert at DH-verdi på helikopterdekket ikke var merket korrekt. DH-verdien var merket med tall i for liten høyde (ca. 60 cm.) Merkingen var sort og gav liten kontrast til helikopterdekket.
Hjemmel
Merking av hinder på helikopterdekk
Beskrivelse
Det er ikke sikret at hinder på helikopterdekk er merket med kontrastfarger
Begrunnelse
Under befaring av helikopterdekk ble det observert at følgende hinder ikke var merket med kontrastfarger:
- Rekkverk på baggasjeheis/sluse.
- Rekkverk på helibutak.
- Nedfellbare rekkverk ved nedganger.
Hjemmel
Helikopterdekkbelysning
Beskrivelse
Det er ikke sikret at flomlysarrangementet har tilstrekkelig jevnhet og belysningsstyrke.
Begrunnelse
Det kunne ikke dokumenteres at flomlysanlegget tilfredsstilte forskriftens krav til belysningsstyrke og jevnhet. Et flomlys virket heller ikke. Helikopterdekkets DH var 27 m (diameter), men helikopterdekket var skalert ned til en dekkstørrelse, D-verdi på 23 meter og flomlysene var derfor ikke plassert symmetrisk rundt helikopterdekket.
Hjemmel
Utstyr for brannbekjempelse
Beskrivelse
Det var mangler ved brannslokkesystemet i tilknytning til helikopterdekket.
Begrunnelse
Under befaring av helikopterdekk ble det identifisert at det ikke var etablert to brannhydranter med slangeposter i umiddelbar nærhet til helikopterdekket. Det manglet også en slokkestasjon ved utgang vest. Det ble på tilsynet opplyst om at skuminnblandingsprosent ble testet jevnlig. Dokumentasjon fra disse prøvene av skuminnblandingsprosent kunne ikke framvises.
Hjemmel