Den 21.06.2023 oppsto det brann i en kjøleenhet (DX-enhet) ombord på Gina Krog. Enheten var plassert i et lokalt utstyrsrom (LER) i boligkvarteret og røyk fra brannen spredte seg videre fra utstyrsrommet til korridoren utenfor, sentralt kontrollrom (SKR) og beredskapsrom. Sentralt kontrollrom ligger vegg i vegg med utstyrsrommet hvor DX-enheten var plassert, og det var ikke røyk- og gasstett brannskille mellom rommene.
Det var ikke kjent for relevant personell ombord at SKR og LER ikke var adskilt med røyk- og gasstett brannskille, og at røyk og branngasser fra brannen i LER derfor kunne spre seg inn til SKR. Under håndteringen av brannen ble det behov for å evakuere både SKR og beredskapsrommet som følge av røykinntrenging fra brannen inn i både SKR og beredskapsrom.
Faktisk konsekvens
Materielle skader og økonomiske konsekvenser omfattet havarert DX-enhet og påfølgende produksjonsstans/produksjonstap.
Personell i sentralt kontrollrom samt innsatspersonell ble eksponert for røyk og branngasser med påfølgende lettere luftveissymptomer.
Potensiell konsekvens
Det er lite brennbart materiale i området, og det er derfor lite sannsynlig at brannen ville ha spredd seg ut av rommet.
Dersom det hadde vært personell til stede i rommet i forbindelse med brannen er det lite sannsynlig at disse ville blitt direkte eksponert utover eksponering av røyk i de sekundene det tar å evakuere rommet.
Direkte og bakenforliggende årsaker
Granskingsgruppen har lagt konklusjonene i rapporten etter undersøkelsene av DX-enheten til grunn med tanke på sannsynlige årsakssammenhenger:
Brannen har oppstått i den seksjonen i DX-enheten som inneholder de aller fleste elektriske komponentene. Det er elektrisk energi som har ført til antennelse, høyst sannsynlig tilført gjennom 230 V strømforsyningen til vifte- og kompressormotorene.
Store skader gjør at arnested eller detaljert hendelsesforløp ikke er klarlagt, men basert på undersøkelsene til SINTEF er det to mulige hypoteser:
- Kablene i to av termineringene ("skruklemmene") til skillebryteren der hele den elektriske effekten føres inn i DX-enheten viste seg å være helt løse. Overoppheting her – med etterfølgende antenning av brennbart materiale i nærheten – kan ha startet brannen.
- Målinger viste at serieresonans gir stasjonære spenninger over motorkondensatoren til viften i den eksterne varmeveksleren på over 400 V. Dette reduserer kondensatorens levetid, og et kondensatorhavari som resulterer i en seriefeil og lokal oppvarming kan ha antent selve kondensatoren eller nærliggende deler.
Avvik og forbedringspunkt
Havtils gransking har identifisert fire avvik fra regelverket. Disse omfatter:
- Manglende brannskille (klasse A)
- Manglende kunnskap om barrierer
- Mangler ved håndtering av fare- og ulykkessituasjoner
- Trening og øvelse av beredskapsorganisasjonen om bord
Hva skjer nå?
Granskingen er sluttført. Vi har bedt Equinor innen 21. februar 2025 redegjøre for de avvikene som er identfisert.