System for trening av beredskapsorganisasjonen offshore
Beskrivelse
Det var mangler i system for trening av beredskapsorganisasjonen.
Begrunnelse
I intervjuer og dokumentgjennomgang kom det frem at det var mangler i system for styring av beredskapstrening. Systemet er beskrevet i prosedyre L2-HSE – 33267 Offshore Emergency Training and Drill Procedure. Med unntak av førstehjelpstrening, ble det observert mangler knyttet til:
- Det var ikke noe avklart eller definert innhold knyttet til beredskapstreningen om bord. Dette medfører at innholdet i treningen blir tilfeldig og at det er utfordrende å sikre kvaliteten på treningene om bord. Det finnes tilgjengelige forhåndsdefinerte moduler utviklet av Norsk Olje og Gass laget for de fleste innsatslag som kan brukes som veileder.
- MOB-lag, livbåtførere og søk og redningslag trener ikke på rollene sine en gang per oppholdsperiode.
- RigManager brukes som verktøy for å håndtere trening og øvelser. Systemet har ikke kriterier eller krav til håndtering av frafall fra trening.
- Ansvar for trening av innsatslag er ikke spesifisert i alle stillingsinstrukser, slik som f.eks. for sikkerhetsleder om bord som har ansvar for trening av fallredningslag.
Hjemmel
Livbåter
Beskrivelse
Det var mangler ved utstyr knyttet til livbåtene om bord.
Begrunnelse
Under befaring i én av livbåtene (livbåt nr. 4) ble det avdekket mangler av betydning for bruken og funksjon av livbåtene ved evakuering:
- Ståltau for løfting av livbåtene var permanent montert på livbåtene. Sjakkel med feste av aktre og forre løftewire lå på vindu i styrhuset. Sjaklene vil med stor sannsynlighet påføre livbåten skade i forbindelse med et dropp.
- Det var mangler i oppslått instruksjon (i cockpit) for operasjon av luftflaskene om bord i livbåt. Det stod bl.a. henvist til en ventil B som ikke fantes. Den ene ventilen på flasken var ikke merket.
- Ikke tilstrekkelig belysning på babord seterad.
- Ikke tilstrekkelig sitteplass på sete ved eksosrør på aktre seterad.
- Betydelig diesellukt innvendig i livbåt, noe rester av væske i kjølsvinet.
- Seler var ikke klargjort for øyeblikkelig bruk, kortenden av hoftefestet hadde lett for å skli ut av øyet på den vertikale bryststroppen.
Hjemmel
Bruk av MOB-drakter
Beskrivelse
MOB-draktenes vanntette funksjon ble ikke ivaretatt slik draktene ble brukt om bord.
Begrunnelse
Under intervjuer og befaring om bord ble det avdekket at funksjonen til MOB-draktene ikke ble ivaretatt. Hjelm ble benyttet i forbindelse med MOB-aktiviteter på sjøen. Personellet brukte derfor ikke hette, og glidelåsen var trukket ned. Draktene var sertifiserte MOB-drakter, men disse draktene er kun vanntette når hetten er oppe. Draktens funksjon er dermed ikke ivaretatt dersom mannskap faller over bord, og det medfører dermed økt risiko for personellet.
Henvisning til annet regelverk
2011/1355 forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 15-3 om krav til personlig verneutstyr, 2. ledd
Vedlikehold av beredskapsrelatert utstyr
Beskrivelse
Det var mangelfulle arbeidsbeskrivelser for vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr i vedlikeholdssystemet
Begrunnelse
Under befaring, intervjuer og gjennomgang av vedlikeholdssystemet ble det gjort følgende observasjoner:
- Det var mangelfull beskrivelse av vedlikehold på brannhydranter i vedlikeholdssystemet.
- Det var ikke lett tilgjengelig oversikt over ukentlige, to-ukentlige, månedlige osv. for forebyggende vedlikeholds-jobber på livbåtene, med spesifikke arbeidsbeskrivelser.
- Flåtedavit styrbord hadde i vedlikeholdssystemet blitt kvittert ut som «OK», samtidig med at det stod at wire var i dårlig stand. Det var ingen henvisning til korrektiv arbeidsordre.
- På arbeidsbeskrivelse sto det bl.a. «check wire» på flåte wire, men det sto ingenting om spesifikke godkjenningskriterier for hvordan wire skal se ut.
- I «moonpool» henger wire fra fallsikringsblokk eksponert og bundet fast i arbeidskorg. Den skal være beskyttet når den ikke er ikke er i bruk.
- Sjekk av brannstasjonene er en etablert praksis for alle brannstasjoner, bortsett fra brannstasjon 5. Denne praksisen er ikke beskrevet og kontrollert, f.eks. gjennom vedlikeholdssystemet. Brannstasjon 5 var for øvrig ikke i henhold til samme standard som de øvrige stasjonene.
Hjemmel
Kartlegging og risikovurderinger innen arbeidsmiljø
Beskrivelse
COSL hadde ikke i tilstrekkelig grad utført systematiske kartlegginger og risikovurderinger av arbeidsmiljørisiko som på sikt kan medføre helseskade for personell.
Begrunnelse
- Arbeidsmiljøet på Promoter skal ifølge COSL sin prosedyre Health & Working Environment Manual kartlegges hvert 3 år. Ved gjennomgang av tilsendte kartlegginger og i intervju om bord kommer det frem at det bare var gjort kartlegging av enkelte arbeidsmiljøfaktorer eller på enkelte områder siden 2013.
- Det var ikke gjennomført vurderinger eller kartlegginger av mulig eksponering for benzen om bord.
- Utover vibrasjon var ikke ergonomisk eksponering for de ulike gruppene på innretningen kartlagt systematisk.
- Det var montert en høytrykkspylermotor om bord, et år tilbake i tid, som viste seg å gi høy støyresonans til blant annet shakerom. Det var ikke gjennomført eller planlagt støymålinger som følge av økt støy til berørte rom. COSL vet dermed ikke hva støynivået er for ulike rom som følge av støyresonansen fra høytrykkspylermotoren.
Det ble gjort kjent under tilsynet at det i september 2017 er planlagt en kartlegging med COSL sin bedriftshelsetjeneste (BHT) av eksponering for ulike grupper om bord på COSL Promotor. Vi fikk også opplyst at kartleggingen vil inkludere mulig eksponering for benzen om bord.
Hjemmel
Verifikasjon av tiltak og lukking av avvik
Beskrivelse
Mangelfull systematisk verifikasjon av tekniske tiltak og lukking av avvik innenfor arbeidsmiljø.
Begrunnelse
- Det var ikke gjennomført systematiske verifikasjoner av lokale avsug for å sikre at disse hadde tilstrekkelig effekt.
- Det ble i rapport Health risk assessment of the Chemical working environment 2014, foreslått tiltak for å reduserer eksponering for personell i verksteder om bord. Dette gjaldt blant annet behov for avsug over dreiebenk i mekanisk verksted og avsug i elektroverksted der det foregår lodding. COSL kunne ikke under tilsynet vise hvor funnene var registrert i sine systemer.
- Støykartleggingene fra 2013 viste støyoverskridelser i flere områder på innretningen. Det var uklart under tilsynet hvilke planer COSL hadde for å lukke disse støyavvikene. Ledende personell og verneombud var ikke kjent med om det var åpne støyavvik i deres områder.
Hjemmel
Arbeidsmiljøkompetanse hos ledende personell
Beskrivelse
Arbeidsmiljøkompetansen til seksjonsledere med personellansvar var mangelfull.
Begrunnelse
- Gjennom intervju kom det frem at spesifikk og oppdatert arbeidsmiljøkompetanse hos linjeledere/seksjonsledere offshore var svak. Enkelte har ikke 40-timers kurs eller tilsvarende, andre tok dette kurset flere tiår tilbake i tid. Dette er ledere som har HMS- og personell-ansvar for flere ulike grupper om bord med et sammensatt risikobilde. Det var lite kjennskap hos ledere til status på støyavvik i sine ansvarsområder kartlagt i 2013, se avvik 5.1.6.
- I COSL sin prosedyre Health & Working Environment Manual var det beskrevet at linjeledere sammen med OIM, sykepleier og verneombud, årlig, skal lage en riggspesifikk liste over områder og operasjoner som de mener skal kartlegges. Denne listen skal inkluderes i innretningens QHSE plan. Ptil kunne ikke se at COSL hadde tilstrekkelig arbeidsmiljøkompetanse om bord for å sikre kontinuerlig forbedring på arbeidsmiljøområdet. Se også avvik 5.1.5 om kartlegging og risikovurderinger innen arbeidsmiljø.
Hjemmel
Arbeidsmiljøutvalg (AMU)
Beskrivelse
AMU-møter avholdes ikke i henhold til krav i regelverket og det var mangelfull kompetanse hos enkelte AMU-medlemmer
Begrunnelse
- Det ble ikke avholdt FS-AMU for COSL Promotor i løpet av 2016. Første møte i 2017 ble avholdt den 7.7.2017.
- Det kom frem i tilsynet at leder av AMU manglet lovpålagt 40 timers kurs. Vedkommende skal ta dette i løpet av høsten 2017
- Ved gjennomgang av AMU referat for 7.7.17 kom det ikke tydelig frem hvem som representerer arbeidstaker- eller arbeidsgiversiden, ettersom det kun står navn på de fremmøtte. Navnene gjenspeiler heller ikke listen Ptil har mottatt over valgte medlemmer til AMU eller hvem som er valgte vararepresentanter.
COSL har de siste årene vært igjennom store endringer med hensyn til færre innretninger i drift, og nedbemanning som resultat av et lavere aktivitetsnivå på norsk sokkel. Dette har ført til omfattende endring i sammensetning av personell om bord på COSL Promoter og mange har fått nye stillinger og endrede roller. Dette har medført stor endring også i vernetjenesten, med stor turnover på verneombud. På tilsynstidspunktet var vernetjenestesituasjonen om bord begynt å bli mer stabil, og hadde god systematikk og kontinuitet. Noe av forklaringen fra selskapet på at det ikke hadde vært avholdt AMU møter for juli i 2017, ble begrunnet med at det hadde vært vanskelig å få til kontinuitet og kompetanse hos medlemmer i AMU. Det var en felles forståelse blant ledelse og arbeidstakerrepresentanter om at HMS-relaterte saker ble håndtert i andre fora og at AMU derfor ikke var prioritert tidligere.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-16 om saksbehandlingen i arbeidsmiljøutvalget og § 3-18 om opplæring av verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg