• Tilsynet ble gjennomført fra 21. til 28. januar 2025
  • Varsel om pålegg ble sendt til Beerenberg 26. juni 2025
  • Pålegget ble gitt 11. juli 2025

Mål

Målet med tilsynet var å verifisere at selskapets oppfølging av hendelser samsvarer med krav i regelverk. Tilsynet var rettet mot selskapets oppfølging og læring etter pålegg og avvik gitt i forbindelse med Havtils granskning av hendelse på Mongstad 18. januar 2023, hvor en person ble skadet etter fall fra stillas. I tilsynet ønsket vi å følge opp selskapets sikring av kompetanse, trening og øvelse hos egne ansatte og innleide personell som utfører arbeid i høyden.

Resultat

Oppfølging av avvik

Som en del av tilsynet verifiserte vi hvordan Beerenberg har håndtert enkelte tidligere påviste avvik og pålegg.

Følgende avvik/pålegg har vi funnet at ikke er håndtert i tråd med aktørens tilbakemelding(er) av 23.06.2023 sak 2023/116:

  • Avvik om manglende tilrettelegging av arbeidet slik at sannsynligheten for feilhandling som kan føre til fare- og ulykkessituasjoner reduseres, jf. granskningsrapport fra kapittel 9.3.1 i rapport av 23.06.2023 vår journalpost 2023/116.
  • Avvik om at Beerenberg ikke hadde sikret tilstrekkelig vedlikehold og kontroll av stillasmatriell, jf. granskningsrapport fra kapittel 9.3.2 i rapport av 23.06.2023 vår journalpost 2023/116.
  • Avvik om at egenredning, fallredning og redning i høyden ikke er planlagt og forberedt eller beskrevet i beredskapsplanen, jf. granskningsrapport fra kapittel 9.3.5 i rapport av 23.06.2023 vår journalpost 2023/116
  • Avvik om at beredskapsøvelser og –treninger for Beerenbergs personell ikke gjennomføres systematisk, jf. granskningsrapport fra kapittel 9.3.6 i rapport av 23.06.2023 vår journalpost 2023/116.

Kort om regelverket

Teknisk og operasjonell forskrift § 46 om tilrettelegging av arbeid viser i veiledningen til forskrift om utførelse av arbeid kapittel 17 som anbefalt norm for arbeid i høyden.

Det følger av rammeforskriften § 24 om bruk av anerkjente normer at ved bruk av en norm som er anbefalt i veiledningen til en forskriftsbestemmelse, kan det normalt legges til grunn at forskriftens krav er oppfylt. Ved bruk av andre løsninger enn de som anbefales i veiledningen til en forskriftsbestemmelse, må det kunne dokumenteres at den valgte løsningen oppfyller forskriftens krav. Kombinasjoner av deler av normer skal unngås, hvis ikke den ansvarlige kan dokumentere at en oppnår et tilsvarende nivå for helse, arbeidsmiljø og sikkerhet som det forskriftens krav angir.

I forskrift om utførelse av arbeid §17-7 om dimensjonering av stillas og rekkverk og Arbeidstilsynets kommentarer til bestemmelsen gis det føringer for hvordan stillasentreprenøren skal forholde seg til blanding av stillaskomponenter ved dimensjonering av stillas. I Arbeidstilsynets kommentarer til § 17-7 refereres det blant annet til at montering og bruk som avviker fra monteringsveiledningen fra produsent skal beregnes, og bør ha tilsvarende styrke og stabilitet som er angitt i relevante NS-EN standarder.

I §17-8 om montering, bruk og demontering av stillaser refereres det til monteringsveiledningen og skriftlig arbeidsinstruks til den som skal montere og demontere samt bruke stillas. Videre i Arbeidstilsynets kommentarer vises det til at ved avvik fra produsentens monteringsveiledning skal en kvalifisert person utarbeide en plan for montering, bruk og demontering av det aktuelle stillaset.

I §17-13 om vedlikehold av stillas vises det til at alle komponenter skal kontrolleres og sorteres hver gang de har vært i bruk. Materialer og utstyr som ikke er tilfredsstillende, skal merkes tydelig og gjøres ubrukelig til stillasformål. Komponenter som er skadet, skal repareres før de lagres sammen med uskadet materiell.

I Arbeidstilsynets kommentar til bestemmelsen står det at arbeidsgiver er ansvarlig for å etablere system for oppfølging av dette.

Når det gjelder krav til stillasmateriell produsert etter 2017 er disse gitt i produsentforskriften kapittel 4 hvor det kommer frem krav at stillaskomponenter skal sertifiseres av akkreditert sertifiseringsorgan. Ved gjennomgang av sertifikater fra sertifiseringsorgan på stillaskomponenter tilsier det at produsentens grunnlag for sertifisering av stillaskomponenter ikke kan legges til grunnlag for sammenblanding av stillaskomponenter og monteringsanvisninger.

Avvik og forbedringspunkt

Tilsynet identifiserte avvik fra regelverket innenfor følgende områder.

  • Montering, bruk og demontering av stillas
  • Vedlikehold av stillasmateriell

Pålegg

Tilsynet identifiserte alvorlige brudd på regelverket. Vi har på grunnlag av dette gitt Beerenberg følgende pålegg:

  1. Med hjemmel i arbeidsmiljøloven §18-6 og rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak, jf. teknisk og operasjonell forskrift § 46 om tilrettelegging av arbeid, pålegges Beerenberg Services AS å:

    - Utarbeide, implementere og følge opp system for arbeid med stillas ved blanding av stillaskomponenter fra ulike produsenter for å sikre at sannsynligheten for feilhandlinger som kan føre til fare- og ulykkessituasjoner, reduseres jf. avvik gitt i tilsynsrapport 2024/1773 avvik 5.1.1.

  2. Med hjemmel arbeidsmiljøloven §18-6 og rammeforskriften § 69 om enkeltvedtak, jf. teknisk og operasjonell forskrift § 58 om vedlikehold, pålegges Beerenberg Services AS å:

    - Gjennomføre en helhetlig og systematisk gjennomgang av rutiner for gjennomføring og oppfølging av vedlikehold på stillasmatriell for å sikre at materiell holdes vedlike slik at de krevde funksjonene ivaretas i alle faser av levetiden jf. tilsynsrapport 2024/1773 avvik 5.1.2.

Frist for å etterkomme pålegge del 1 seks måneder fra påleggets dato.

Frist for å etterkomme pålegge del 2 tre måneder fra påleggets dato.

Vi skal ha melding når pålegget er etterkommet.