Tilsynet ble gjennomført fra 18. til 26. september 2024.

Mål

Målet med tilsynet var å vurdere hvordan Vår Energi sikrer etterlevelse av myndighetskrav knyttet til forebygging av storulykker og akutte personskader i forbindelse med utforming og oppfølging av utvalgte tekniske sikkerhetsfunksjoner.

Oppfølging av avvik

Under tilsynet verifiserte vi hvordan Vår Energi har håndtert enkelte tidligere påviste avvik.

Følgende avvik har vi funnet at ikke er håndtert i tråd med selskapets tilbakemelding av 15.11.2017:

  • Avvik om «Oppfølging av ytelseskrav» fra kapittel 5.1.1 i rapport etter tilsyn av 26.6.2017, vår journalpost 2017/64-12.
  • Avvik om «Ytelseskrav» fra kapittel 5.1.2 i rapport etter tilsyn av 26.6.2017, vår journalpost 2017/64-12.

Avvik

Tilsynet identifiserte seks avvik fra regelverkskrav. Avvikene gjelder:

  • Barrierestyring
  • Bemanning
  • Ytelseskrav
  • Avviksbehandling
  • Overtrykksbeskyttelse
  • Dokumentasjon

Pålegg

Vi har i tilsynet identifisert manglende oppfølging av tidligere avvik og nye brudd på regelverket. Regelverksbruddene anses som alvorlige.

Med bakgrunn i dette har vi gitt Vår Energi følgende pålegg:

Med hjemmel i rammeforskriftens § 69 om enkeltvedtak, pålegges Vår Energi å:

  1. Systematisk gjennomgå og kartlegge tilgjengelig bemanning og kompetanse i selskapets landorganisasjon, og med bakgrunn i dette iverksette tiltak for å sikre at selskapet har tilstrekkelig ressurser til rådighet for å kunne etterleve påkrevede og planlagte aktiviteter som følge av krav gitt i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen, jamfør styringsforskriften § 5 om barrierer, § 12 om planlegging, 2. ledd, § 14 om bemanning og kompetanse, 1. ledd, § 22 om avviksbehandling, 2. ledd. (Ref. kap. 5.1.2 i vår rapport).
  2. Korrigere tidligere påviste avvik, jamfør styringsforskriften § 22 om avviksbehandling, 2. ledd. (Ref. kap. 4.2 i vår rapport).
  3. Presentere en tidsplan med konkrete tiltak for å ivareta påleggets punkt 1 og 2, inklusiv beskrivelse av eventuelle kompenserende tiltak som iverksettes inntil avvik er korrigert, jamfør styringsforskriften § 12 om planlegging og § 22 om avviksbehandling.

Frist for å etterkomme påleggets punkt 1 og 2 settes til senest 02.06.2025. Frist for å etterkomme påleggets punkt 3 settes til senest 10.01.2025. Havtil skal ha melding når dere anser at hvert av disse påleggspunktene er ivaretatt.