Mangelfull beredskap for redning og egenredning i høyden
Beskrivelse
Equinor har ikke tilrettelagt og planlagt for redning i høyden til enhver tid når det pågår arbeid i høyden, enten stillasbygging eller arbeid i stillas. Egenredning blir ikke systematisk og regelmessig trenet og øvet på.
Begrunnelse
Det kom frem under intervjuer med beredskapspersonell og personell fra ISO-leverandør, at det ikke er etablert et system som til enhver tid kan sørge for å redde personell som kan bli hengende fast i høyden under pågående arbeid, enten stillasbygging/-riving eller annet arbeid i stillas, dersom ikke egenredning er tilstrekkelig eller mulig å gjennomføre. Dette innebærer at det kan oppstå uklarheter i forbindelse med en eventuell redningsaksjon hvor en person må reddes ned etter å ha blitt hengende fast eksempelvis ti meter over bakken i et stillas, og hvor da egenredning ikke er mulig å gjennomføre.
Vi fikk også bekreftet at det heller ikke blir gjennomført trening eller øving blant ISO-personellet i egenredning under opphold på Hammerfest LNG.
Redning av personell i høyden (høyderedning) er omtalt i beredskapsplanen for HLNG, WR-2181 under DFU nr 2, nr 02.01.R: En person hengende i en sikkerhetssele skal være brakt i sikkerhet så raskt som mulig (norm er innen 10 minutter) fra hendelsen inntreffer. En redningsplan skal være etablert før man påbegynner arbeid i høyden. Krav til innsatspersonell for redning i høyden fremgår også av WR-2610 MMP OPL Oppgaver og kompetansekrav, pkt 9.27 Innsatspersonell Høyderedning.
En ISO-leverandør som blant annet utfører stillasbygging på HLNG, skal i henhold til kontrakt også levere tilkomstteknikk-tjenester (TT) som går i rotasjon med 2 uker på og 3 uker av, uten at disse blir erstattet ved 3 ukers fravær. Vi fikk opplyst at TT-laget vil kunne utføre redning i høyden når de er til stede, men at fravær av TT-lag ikke medførte redusert omfang av arbeid i høyden.
Beredskapsplanen for HLNG gir ingen beskrivelse eller henvisning til hvilke tiltak høyderedning innebærer, eller hva en redningsplan skal inneholde utover kravet til egenredning. Bruk av eksempelvis TT-lag eller assistanse fra lokalt brann- og redningsvesen er ikke nærmere beskrevet. Dette kom frem som mulige tiltak under intervjuer.
Under tilsynsteamets befaring i uteområdet observerte vi at stillasarbeid pågikk uten at utstyr for egenredning var tilgjengelig på arbeidsstedet. Den fremviste redningsplanen var også mangelfullt beskrevet ved at den blant annet ikke var tydelig på hvem som skal kunne utføre selve redningsoperasjonen.
Hjemmel
Mangelfull merking og håndtering av brannmannsbekledning
Beskrivelse
Brannmannsjakker og -bukser var ikke utstyrt med synlige produkt- og standardbeskrivelser for EN-godkjenning/CE-merking. Det var heller ikke etablert rutiner eller sørget for bruksanvisning for håndtering av brannmannsbekledning, herunder brukt og mulig forurenset/skittent tøy som inkluderer jakker, bukser, hjelmer, hansker og støvler i tillegg til annen bekledning som kan inngå i dette personlige verneutstyret (PVU).
Begrunnelse
Ved stikkprøver ble det observert at flere brannmannsjakker og -bukser ikke hadde synlige produkt- og standardbeskrivelser som CE-merking vedheftet eller anvisning av produksjonsår. Det var heller ikke etablert rutiner eller sørget for bruksanvisning for håndtering av brannmannsbekledning, inkludert jakker, bukser, hjelmer, hansker og støvler i tillegg til annen bekledning som kan inngå i dette personlige verneutstyret (PVU). Det var derfor ikke mulig å se standard for godkjenning, hvor gammelt utstyret var, når det var blitt kontrollert, vasket eller re-impregnert, og på annen måte vedlikeholdt.
Det var ikke etablert et system for å skille mellom ren og skitten sone i Branngarasjen ved håndtering av skitten og forurenset brannmannsbekledning for å unngå eksponering av skadelige reststoffer etter innsats.
Vi observerte også at forurenset brannmannsbekledning ble oppbevart i samme rom som pustemasker som nettopp var rengjort og klargjort for bruk. I tillegg var også kompressor for påfylling av pusteluft installert i samme arbeidsrom.
Det er derfor vanskelig å fastslå om brannmannsbekledningen (PVU) fortsatt har de opprinnelige funksjoner og barrierer som brannmannsbekledning skal ivareta.
Hjemmel
Mangelfull merking og skilting utvendig av rømningsveier og retning til mønstringsplasser i fabrikk- og uteområdet
Beskrivelse
Rømningsveier og retning til mønstringsplasser var mangelfullt merket i fabrikk- og uteområdet.
Begrunnelse
Under befaring i fabrikk- og uteområdet ble det observert at det ikke er installert synlige skilt utvendig på bakkeplan i fabrikk- og uteområdet som viser rømningsveier og retning til mønstringsplasser.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utforming av arbeidsplasser og arbeidslokaler (arbeidsplassforskriften) § 5-11 andre ledd om varig skilting og merking.