Manglende samsvar mellom ressurser og aktiviteter
Beskrivelse
Equinor hadde ikke stilt de ressursene som var nødvendige for å utføre de planlagte aktivitetene til rådighet for driftsorganisasjonen på Statfjord B.
Begrunnelse
Det kom fram i tilsynet at det over tid ikke hadde vært tilstrekkelig samsvar mellom ressurser og aktiviteter på Statfjord B.
- Dokumentgjennomgang viste at Equinor hadde identifisert høy arbeidsbelastning for flere grupper på SFB.
- I plan for psykososialt arbeidsmiljø 2023 sto det som første aksjon; “Vurderer tiltak for å redusere arbeidsbelastning for utsatte grupper”. Det fremkom ikke hvilke tiltak som var vurdert eller implementert.
- I undersøkelsen Psykososialt Arbeidsmiljø SFB 2023 for logistikk og automasjon kom det frem at særlig gruppen automasjon har utfordringer med høy arbeidsbelastning og samtidighetskonflikter.
- I Werisk 2023 skåret personellgruppen automasjon høyt på arbeidsbelastning. Det samme gjorde prosesspersonell i 2022 da det ble gjennomført Werisk for den gruppen.
- Høy arbeidsbelastning var også nevnt i HWERO, og her var sannsynligheten økt fra 25% i 2021 til 50% i 2023.
- Intervjuer gjennomført under tilsynet bekreftet at det var høy arbeidsbelastning for flere grupper om bord.
- Personell ga uttrykk for at nedbemanning og endringer av disiplinvise støttefunksjoner på land under FLX, hadde ført til at blant annet arbeidsplanlegging på land var av dårligere kvalitet enn tidligere. Dette medførte økt arbeidsbelastning på blant annet faglig ansvarlige (FA) om bord med å rette på og tilpasse tilsendte planer.
- I intervjuer kom det frem at planlagt vedlikehold, arbeids ordre-plan (AO-plan) var justert ned for å være gjennomførbart med tilgjengelig bemanning. Likevel fant vi i tilsynet utbredt bruk av overtid og forlengede oppholdsperioder særlig for automasjon og mekanisk for å få unna arbeid som sto på planen.
- Nedjustering av AO-plan medførte mer utsatt vedlikehold. I intervju kom det frem at økt utsatt vedlikehold ble av mange om bord opplevde som utfordrende å skulle ta igjen med dagens bemanning.
- Det har vært mange personer uten erfaring fra Statfjord B på innretningen. I intervju kom det frem at det høye antallet nye om bord med behov for opplæring har økt arbeidsbelastningen for fast og erfarent personell. Høyt sykefravær for enkelte grupper forsterket også disse utfordringene. Frem til tilsynet fant sted hadde det ikke vært mulig å implementere FLX-modellen med den planlagte grunnbemanningen. Dette ble begrunnet med etterslep av jobber, høy arbeidsbelastning, og stort opplæringsbehov av flerfaglige/krysstrente stillinger.
- Plattformledelsen hadde som tiltak mot høy arbeidsbelastning sett seg nødt til å redusere aktiviteter ved å begrense entreprenører om bord. Dette reduserte egne ansattes håndtering av antallet arbeidstillatelser, koordinering og oppfølging av personell og aktiviteter på SFB. Selv om aktivitetsnivå var noe redusert og bemanningen på SFB på tilsynstidspunktet var noe høyere enn planlagt ble det uttrykt bekymring i intervjuer for når planlagt FLX grunnbemanningen ville tre i kraft, ettersom dette fremdeles var et utrykt mål for organisasjonen.
- Ptils stikkprøver i timelister underbygget at det var manglende samsvar mellom oppgaver og ressurser på SFB. Høy arbeidsbelastning og utstrakt bruk av overtid og utvidet oppholdsperiode var flere ganger blitt tatt opp i AMU, sist i E-AMU juni 2023.
- Det var flere eksempler på høy bruk av overtid. I stikkprøver av timelistene fant vi tilfeller av arbeidstid på opptil 16 timer pr døgn mange ganger pr tur for enkelte. Eksempelvis:
- En automatiker (ansatt nr. 7) hadde hatt 13 (av sine totalt 17) turer på mer enn 14 dager i løpet av 2021 og 2022. Vedkommende hadde også hatt opptil ni dager med 16 timer pr døgn i løpet av en tur i 2021.
- En fagansvarlig (FA) automasjon (ansatt nr. 9) hadde i 2021 fire turer på rad med opphold på 20 dager eller mer, og enkelte ganger på disse turene 16 timer pr døgn tre dager på rad.
- En FA-elektro (ansatt nr. 16) hadde på 16 (av 18) turer i 2021 og 2022, hatt fra mellom 4 til 10 dager med 16 timer pr døgn pr tur.
Hjemmel
Tilrettelegging av arbeidet og risikovurdering
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sikret at arbeidet var lagt til rette slik at helseskadelig eksponering og uheldige fysiske og psykiske belastninger ble unngått. Det var mangler ved vurdering av påvirkning fra arbeidstid og arbeidsbelastning.
Begrunnelse
I tilsynet kom det frem flere eksempler på høy arbeidsbelastning, kombinert med gjentagende lange arbeidsdager, og bruk av utvidet oppholdsperiode. Eksponering som følge av overtid, utvidet oppholdsperiode og kjent høy arbeidsbelastning var ikke vurdert med tanke på eksponering for støy, kjemikalier og ergonomi ref. avvik 5.1.1, 5.1.2, 5.1.6, 5.1.7 og 5.1.8.
Hjemmel
Opplæring av verneombud (VO)
Beskrivelse
Flere verneombud på Statfjord B hadde ikke fått den opplæring som er nødvendig for at de kan utføre sine verv på forsvarlig måte.
Begrunnelse
Det kom frem i oppstartsmøte på land og i dokumentasjon for plattformintern revisjon av arbeidstakermedvirkning (PIV 20) at det var flere verneombud som ikke hadde gjennomført grunnleggende HMS-opplæring på SFB. Det ble opplyst under tilsynet at kapasiteten på tilgjengelige kurs har vært liten, men at Equinor nå holder på å øke kurskapasiteten.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-18 om opplæring av verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg.
Etterlevelse av interne krav
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sikret at interne krav som konkretiserer krav i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen knyttet til fysisk og kjemisk arbeidsmiljø ble etterlevd på Statfjord B.
Begrunnelse
- Equinors kravdokument WR1146 viser til at GL0169 skal følges for styring av støyeksponeringsrisiko. Videre beskriver GL0169 metodikk for beregning av ulike arbeidstakergruppers støyeksponering, identifisering av risiko-områder og hvordan tiltak skal prioriteres. GL0169 var ikke lagt til grunn i styring av støyeksponeringrisiko på Statfjord B. Etterspurt dokumentasjon knyttet til oppfølging av støyeksponeringsrisiko inkluderte ikke en oversikt over ulike personellgruppers støyeksponering, som beskrevet i Equinors GL0169.
- Det var utarbeidet asbestkart for Statfjord B, disse ga oversikt over vegger og strukturer med innehold av asbest. Equinorpersonell om bord hadde imidlertid begrenset kjennskap til informasjonsprogrammet, handlingsmønsteret og risikoidentifikasjonsregime Equinor hadde etablert for å etterkomme pålegget (vår sak 2021/194) om styring av asbestrisiko og sikre at arbeidstakere ikke ble eksponert for asbest. Equinor har opplyst at LER-appen benyttes for å identifisere utstyr der asbest kan være en risiko. Denne appen var i liten grad kjent på Statfjord B.
- Tilsvarende funn ble gjort i vårt tilsyn med styring av arbeidsmiljørisiko på Statfjord C i 2022 (vår sak 2022/1417).
Hjemmel
Informasjon om risiko ved utføring av arbeid
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sikret at arbeidstakerne innen EMAL og prosess på Statfjord B ble gitt informasjon om helserisiko ved det arbeidet som skal utføres.
Begrunnelse
Gjennom dokumentgjennomgang og intervjuer kom det frem i tilsynet at relevant informasjon om helserisiko forbundet med arbeid og tiltak for risikoreduksjon tilbudt arbeidstakere var mangelfull. Følgende observasjoner ble gjort i tilsynet:
- Resultat fra- og tiltak etter kartlegginger og vurderinger av arbeidsmiljørisiko ble ikke systematisk formidlet til utførende personell
- Risikokommunikasjon knyttet til asbest (se avvik 5.1.4)
- Risikokommunikasjon knyttet til støyeksponering (se avvik 5.1.7)
- I HWERO og enkeltvis og samlet vurdering for prosessoperatører var avspaltning av formaldehyd fra H2S-fjerner nevnt som en risikofaktor. Informasjonen knyttet til kreftrisiko og sensibiliserende effekter ved eksponering var imidlertid mangelfull.
- Opplæring om ergonomisk belastende arbeid og informasjon om risiko i tilknytning til ergonomisk belastende arbeid ble ikke systematisk formidlet til personell.
- IT-verktøyet Synergi WERisk er en modul i Synergi Life. Ifølge GL 0602 (WERisk) er formålet med WERisk å dokumentere og kommunisere risikostatus i arbeidsmiljøet innenfor de ulike forretningsområdene, resultatenheter og innenfor et anlegg. Resultatene fra WERisk benyttes som grunnlagsinformasjon i metoden HWERO og for å kunne utarbeide risikokart for bruk i Risk i MiS (Management in System). WERisk brukes også for videre arbeid med tiltak, risikoreduksjon og risikokommunikasjon. Hvordan risiko fremstilles i WERisk har følgelig stor betydning for hvordan risiko blir styrt og fulgt opp. Under tilsynet gjorde vi flere observasjoner på at fremstilling av risiko i WERisk var mangelfull;
-
-
- det var eksempler på arbeidsoppgaver der verktøyet ErgoRisk konkluderer med gul risiko, og oppgavene får oransje risiko. Dette på tross av at det er røde vurderinger for både rygg, skuldre og for stress (Klargjøring av kompressor for vedlikehold, 1471348 og Ventiloperering av brønnventil M12 -1512051)
- det var eksempel ("klargjøring av kompressor for vedlikehold") på at risiko ble satt til oransje selv om det sto at det var avvik fra S-002 og TR0926 og bruk av risikovurderingsverktøy viste rød risiko.
Hjemmel
Ergonomiske forhold
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sikret at arbeidet til ansatte innen EMAL og prosess på Statfjord B var lagt til rette slik at arbeidstakerne ikke ble utsatt for uheldig belastning som følge av manuell håndtering, arbeidsstilling, gjentatte bevegelser og arbeidsintensitet.
Begrunnelse
- Det kom fram under tilsynet at selv om flere tekniske tiltak var iverksatt for å redusere risiko for muskel- og skjelettplager, var det fortsatt utfordringer knyttet til tilkomst, uheldige arbeidsstillinger og tungt arbeid for samtlige personellgrupper omfattet av tilsynet. Eksempler på dette var manuelt arbeid i forbindelse med jetting og i forbindelse med operering av flere manuelle ventiler.
- Det var utført enkelte detaljerte vurderinger av risiko for muskel- og skjelettplager av arbeidsoppgaver for ulike personellgrupper som inngikk i tilsynet, men disse vurderingene var i liten grad blitt sammenstilt med tanke på samlet eksponering. Eksempel på dette var manuelle ventiler med vanskelig tilkomst for personell, tunge å operere og krevde mange omdreininger. Enkelte av disse arbeidsoperasjonene var vurdert med tanke på utfordringer knyttet til tilkomst. Vi ble informert om at det var planlagt å utarbeide en oversikt over PSV-ventiler med redusert/ dårlig tilkomst. Det var imidlertid ikke gjennomført eller planlagt enkeltvis eller samlet vurdering av risiko for muskel- og skjelettplager hos personell knyttet til operering av manuelle ventiler.
- Det var planlagt betydelig økt aktivitet i utstyrsskaftet de neste årene. Under befaring ble det observert flere forhold ved dette arbeidet som kan bidra til ergonomisk belastning. Arbeidsoppgaver og arbeidsmiljørisiko knyttet til opphold og arbeid i skaftet var ikke reflektert i WEHRA gjennomgangene, HWERO eller andre vurderinger av risiko for muskel- og skjelettplager.
- Eksponering som følge av overtid, utvidet oppholdsperiode og kjent høy arbeidsbelastning var ikke inkludert i vurderinger av risiko for muskel- og skjelettplager.
- Under tilsynet kom det frem at arbeidsrotasjon enkelte ganger ble anbefalt som tiltak uten at det var tilstrekkelig personell til å kunne gjennomføre dette.
- Fra befaringen kom det fram at det ikke var høyderegulerbare arbeidsbenker på laboratorium og verkstedene.
Hjemmel
Helserisiko knyttet til støy
Beskrivelse
Det var ikke sikret at eksponering for hørselskadelig støy ble unngått for arbeidstakerne innen prosess og EMAL om bord på Statfjord B
Begrunnelse
Under tilsynet kom det frem at risiko for eksponering for hørselsskadelig støy ble primært styrt ved i bruk av støykalkulator. Kalkulatoren angir anbefalt hørselsvern og eventuelle begrensninger i oppholdstid for enkeltoppgaver. Stedlige punktmålinger for a verifisere støynivå ble utført på forespørsel. Under tilsynet ble det funnet.
- I mottatt dokumentasjon (HWERO) ble det vist til to registrerte arbeidsrelaterte støyskader i løpet av de siste årene.
- I enkeltvis og samlet vurdering for både prosessoperatører og mekaniker ble restrisiko for støy angitt til høy (oransje), og det ble vurdert at eksponeringsgrenser kunne overskrides til tross for etablerte risikoreduserende tiltak.
Flere enkeltoppgaver var i WEHRA identifisert til å innebære høy eksponeringsrisiko for støy (WE-risk sak 2466645 – Arbeid på helidekk med støynivå på 120-130 dBA, WE-risk sak 2172718 Kapasitetstesting av brannvannspumper med støynivå på nivåer 110 -114 dBA)
- Det var ikke utført kartlegginger eller vurderinger av støyeksponeringsnivåer knyttet til utførelse av disse eller andre oppgaver på Statfjord B.
- Det var ikke utarbeidet detaljerte risikovurderinger for disse arbeidsoppgavene som beskrevet i støykart og GL0169.
- Det var planlagt betydelig økt aktivitet i utstyrsskaftet de neste årene. Under befaring ble det observert flere forhold som kan bidra til støyeksponering. Arbeidsoppgaver og arbeidsmiljørisiko knyttet til opphold og arbeid i skaftet er ikke reflektert i WEHRA gjennomgangene og HWERO.
- Det ble observert ustrakt bruk av overtid på Statfjord C (se Avvik 5.1.1). Overtid øker eksponeringstid og reduserer restitusjonstid. I fremlagt dokumentasjon ble det ikke funnet vurderinger av hvilken betydning overtid hadde for støyeksponeringsrisiko.
Hjemmel
Helserisiko knyttet til kjemisk arbeidsmiljø
Beskrivelse
Det var ikke sikret at helseskadelig kjemisk eksponering ved lagring, bruk, håndtering og avhending av kjemikalier, og ved arbeidsoperasjoner og prosesser som avgir kjemiske komponenter, ble unngått for personell innen prosess og EMAL.
Begrunnelse
- I 2022 hadde det blitt utført 42 målinger av fullskiftseksponering for benzen for ulike arbeidstakergrupper på Statfjord B, deriblant mekanikere og prosessoperatører. Med ett unntak var målingene gjennomført på dager der det ikke ble utført oppgaver som kunne innebære eksponering for benzen. Det ble opplyst at kartleggingene hadde som formål å dokumentere eventuell eksponering fra diffuse kilder på plattformen. Å primært kartlegge på oppgaver der det ikke forventes eksponering er ikke i tråd med prinsippene i standarden NS-EN-689 som Equinor la til grunn for sin metodikk for vurdering og kartlegging av kjemisk eksponering. En av eksponeringsmålingene ble tatt under arbeid med en splittejobb viste eksponeringsnivå på 82,5 % av grenseverdi for benzen. På bakgrunn av dette resultatet ble det anbefalt å gjøre ytterligere karlegginger av eksponeringsnivåer for benzen ved arbeid mot hydrokarbonførende systemer, dette ble imidlertid ikke lagt inn som et behov i HAM-leveranseplan for 2023.
- Flere av arbeidsoppgavene som ble utført av prosessoperatører og mekanikere var i WEHRA identifisert som oppgaver med høy (oransje) risiko for benzeneksponering. Equinor kunne ikke vise til at eksponeringskartlegginger hadde blitt gjennomført ved utførelse av disse oppgavene de tre siste årene. I enkelte mottatte WE-risksaker var det referert til kartlegginger som hadde blitt gjennomført for over 10 år siden (WE-risk sak 1512042) og som dokumenterte eksponeringsnivåer over dagens grenseverdi. For andre oppgaver framstod det som om eksponeringskartlegginger aldri hadde blitt utført (WE-risk sak 2368644).
- Basert på opplysninger fra flere WEHRA-saker framstod bruk av verneutstyr som det vanligste tiltaket for å begrense kjemisk eksponering. I enkelte saker, hvor det var registrert høyt eksponeringspotensial, var det imidlertid notert at bruken av åndedrettsvern varierte (WE-Risk-sak 1512051 datert 4.7.2017 – der punktmåling i 2022 viste benzennivåer på opptil 5,5 ppm). I WE-risk saken fremgår det at tiltaket var å minne eksponert personell om nytt regime for valg av åndedrettsvern, samtidig ble det anbefalt å gjøre ytterligere kartlegging av benzeneksponering, dette ble imidlertid ikke lagt inn som et behov i HAM-leveranseplan for 2023.
- Flere prøvetakingspunkt for uttak av olje- og gass-prøver som ble benyttet daglig, eller flere ganger daglig, var åpne og ikke tilrettelagt med lukkede avtrekksløsninger (WE-risk saker 1512204, 1512215 og 151203), eksponering ved uttak av prøver var imidlertid ikke kartlagt.
- Det ble under tilsynet opplyst at det var tilgjengelig utstyr for måling av benzen (prosessoperatører), LRA – spesifikk aktivitet (inspeksjon), kvikksølv og NO2 (instrument) på Statfjord B. Det var imidlertid ikke etablert rutiner som sikret at resultater fra målingene ble oppbevart og benyttet i arbeidet med å prioritere tiltak og kommunisere risiko.
- Det ble observert ustrakt bruk av overtid på Statfjord B (Se avvik. Avvik 5.1.1). Overtid øker eksponeringstid og reduserer restitusjonstid. I fremlagt dokumentasjon ble det ikke funnet vurderinger av hvilken betydning overtid hadde for kjemisk eksponeringsrisiko.
- Det var planlagt betydelig økt aktivitet i utstyrsskaftet de neste årene. Under befaring ble det observert flere forhold som kan bidra kjemisk eksponering. Arbeidsoppgaver og arbeidsmiljørisiko knyttet til opphold og arbeid i skaftet var ikke reflektert i WEHRA gjennomgangene og HWERO.
Hjemmel