Grunnlag for evaluering av vedlikeholdseffektivitet
Beskrivelse
Grunnlaget for systematisk evaluering av effektiviteten av vedlikeholdet framstår som mangelfullt.
Begrunnelse
Vi ble i tilsynet informert om at boreentreprenør ikke skriver noe i vedlikeholdsstyringssystemet dersom det ikke registreres feil på utstyret. Dermed framstår det som at registrerte data av ytelse og teknisk tilstand for bruk til systematisk evaluering av vedlikeholdseffektivitet har forbedringspotensiale.
Hjemmel
System for håndtering av sikkerhetskritisk informasjon fra studier
Beskrivelse
Det er uklart om systemet for håndtering av informasjon som kan være av sikkerhetsmessig betydning for Brage er tilstrekkelig.
Begrunnelse
I tilsynet kom det frem at det er etablert et system for oppfølging av forhold som kan ha sikkerhetsmessig betydning for Brage, for eksempel hendelser og svikt i sikkerhetskritisk utstyr. Det kom imidlertid frem at det ikke er etablert et system som sikrer tilsvarende systematisk håndtering av funn fra studier.
Da tilsynet ble gjennomført var det gjennomført en HAZOP av vanninjeksjonssystemet. Resultatet av denne HAZOPen hadde funn som kan ha betydning for sikker drift av Brage, men disse funnene var ikke vurdert.
Hjemmel
Innretningsspesifikk kompetanse, trening og øvelse
Beskrivelse
Det synes å være mangler ved selskapets systemer for å sikre at personellet til enhver tid har den kompetansen om innretningens barrierer som er nødvendig for å kunne håndtere operasjonelle forstyrrelser, fare- og ulykkessituasjoner med storulykkepotensiale på en effektiv måte.
Begrunnelse
Selskapet er i en implementerings- og utviklingsfase av et egenutviklet IT-verktøy til hjelp i barrierestyringen. Organisasjonen vurderer selv dette barrierestyringsverktøyet som sentralt i arbeidet med kunnskapsformidling og kompetanseheving knyttet til barrierer og forhold som har betydning for håndtering av feil, fare og ulykkessituasjoner.
Det gjenstår en del arbeid når det gjelder barrierestyringsverktøyet, blant annet:
- Organisasjonen har identifisert flere gap som planlegges lukket for å få full nytte av verktøyet i tråd med intensjonen.
- Det pågår arbeid med å etablere verifikasjonsaktiviteter knyttet til samtlige ytelseskrav.
Vi ble informert om at det ikke foreligger noen tidfestet plan for gjenstående arbeid knyttet til verktøyet og implementeringen av dette, men at det vil pågå fortløpende.
I tilsynet ble vi videre informert om at krav til nødvendig barrierestyringskompetanse for ulike stillinger er under implementering for offshorepersonell. Videre at kursmateriale er utarbeidet og at det pågår vurderinger knyttet til hvordan kursene skal gjennomføres. Et utsnitt av kravmatrisen ble presentert i oppstartsmøte for tilsynet. Denne matrisen hadde læringsmål kun knyttet til typiske DFU’er med storulykkepotensial. Det er uklart om også andre DFU’er som kan medføre storulykke er kartlagt, vurdert og ivaretatt når det gjelder krav til kompetanse relatert til barrierestyring. Eksempel:
- DFU 01-02: lekkasje av farlige kjemikalier
- DFU 02: akutte utslipp
- DFU 03-03: brann og eksplosjon i hjelpesystemer
For å ha et bedre utgangspunkt for å sikre at det blir trent og øvd på relevante innretningsspesifikke forhold med betydning for storulykke har organisasjonen revidert årets trening- og øvelsesplan for beredskap. Det synes imidlertid også å være behov for å vurdere etablert praksis for utarbeidelse av materiell for trening og øvelse. Dette for å sikre at relevante innretningsspesifikke forhold inkluderes på en systematisk måte i praktiske treninger og øvelser. Eksempel:
- Innledende håndtering av feil, fare- og ulykkessituasjoner i SKR
- Manuell utløsning av deluge i boreområdet
- Manuell aksjon til kranoperatør ved gassalarm på installasjonen
- Manuell utkobling av spenningskilde i LIR i M16
Det er også vår vurdering at det ikke er helt konsistent hvor denne type relevant informasjon for trening og øvelse er dokumentert.
Det synes i tillegg å være mangler ved organisasjonen sin praksis for verifikasjon av trening og øvelse. Plattforminterne verifikasjoner (PIV) er gitt en sentral rolle i selskapets verifikasjonsprogram knyttet til beredskapstrening- og øvelse. Ifølge BRA-SD-0025 «Plattforminterne verifikasjoner (PIV)» skal PIV-1 være en «verifikasjon av organisasjonens status på beredskapskompetanse, utførte treninger, øvelser og utstyr». Det fremgår ikke hvordan kvaliteten på innholdet i treninger og øvelser vurderes. Vårt inntrykk er at det er rom for å forbedre verifikasjonsprosessen for å gi et bedre grunnlag for:
- Læring mellom skift
- Kontinuerlig forbedring av innholdet i treninger og øvelser
Hjemmel