SUT-søknaden og avviksbehandling
Beskrivelse
Selskapet sin SUT søknad har hatt feilaktige opplysninger om innretningens tekniske tilstand. Seadrill hadde ikke en systematisk tilnærming til registrering og oppfølging av avvik fra krav i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivning.
Begrunnelse
Tilsynsaktiviteten viste at Seadrill ikke hadde korrigert tidligere påviste avvik som tidligere beskrevet til Ptil, jf. kapittel 4.2. Dette omfattet også forhold omhandlet av “Vedlegg: Vilkår og forutsetninger for samsvarsuttalelsen (SUT) - West Mira”. Våre observasjoner viser at Seadrill ikke har sikret at innretningens tekniske tilstand og deler av relevante styringssystem har vært iht. regelverket og SUT søknaden ved utstedelse av SUT. Selskapets avviksbehandling viste at alle tiltak/korrigeringer skulle vært utført.
Vi registrerte også følgende som viste mangler ved Seadrills avviksbehandling:
- Vi fikk presentert at det hadde blitt identifisert svekkelser ved kabelgjennomføringer (“MCTer”) på innretningen og om påbegynt arbeid med å korrigere dette. Ved våre befaringer på innretningen registrerte vi eksempler på slike svekkelser. Seadrill hadde ikke avviksbehandlet forholdet.
- Seadrill hadde ikke gjennomført systematisk kontroll med elsikkerheten etter at West Mira kom i drift. Dette omfattet en tidsperiode på over et år. Vi fikk opplyst at dette ikke var iht. selskapets styringssystemer hvor det er satt krav til hyppighet for slik kontroll for etterlevelse av regelverkskrav. Seadrill hadde ikke avviksbehandlet forholdet.
- Mottatt risikovurdering for manglende rengjøring av elektrisk utstyr konkluderer med at fjerning av brennbart støv og andre urenheter kunne utsettes til desember 2023. Seadrill informerte oss i forbindelse med SUT behandlingen at forholdet ville håndteres innen oppstart, jf. punkt 4.2. Risikovurderingen beskrev at det har blitt identifisert indikasjoner på større oppsamling av støv med mer i anlegget. Seadrill har ikke planlagt for korrigering av dette forholdet innen rimelig tid. Ny dato for korrigering var basert på. tidspunkt for neste verkstedsopphold, ikke på vurderinger omkring sikkerhet.
Hjemmel
Barrierestyring
Beskrivelse
Seadrill hadde ikke fulgt opp at barrierestyring for West Mira fungerte etter hensikt, og sikret et forsvarlig helse-, miljø og sikkerhetsnivå. Det var mangler ved etablering og oppfølging av flere barrierer på innretningen.
Begrunnelse
Ytelsesstandarder for innretningen hadde enda mangler. Tidligere påviste mangler ved barrierer hadde ikke blitt korrigert, jf. punkt 4.2. Vi identifiserte også ytterligere mangler ved etablering og oppfølging av tekniske barrierer. Dette omfattet både forhold relatert til utformingen av barrierene og nødvendig oppfølging for at den enkelte barrieren skal være effektiv. Samlet sett underbygget disse forholdene manglende oppfølging av- og kontroll over barrierestyring på innretningen. Eksempelvis:
1.Tennkildekontroll
- Manglende håndtering av kritiske tilstander i anlegget. Dette gjaldt både flere alarmer knyttet til tap av overtrykk eller undertrykk og lav isolasjonsmotstand (“jordfeil”). Jamfør Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021, punkt 197.
- Det var ikke utført en systematisk kartlegging av potensielle ikke elektriske tennkilder. Det var heller ikke utført kartlegging av radioutstyr, for å sikre kontroll over radioutstyr, som kan indusere elektriske strømmer og spenninger i ledene struktur og antenner.
- Ytelsesstandard var mangelfull med hensyn til ikke-elektriske tennkilder. Dette gjaldt eksempelvis mekanisk utstyr som kan utgjøre en potensiell tennkilde.
2. Nødkraft
- Selektivitetsanalyse for UPS anlegg viste at enkelte deler av anlegget manglet selektiv utkobling, jf. DSB rapport 2020/7723-18/STKE avvik 5.
- Nødkraftdistribusjon (UPS fordeling) var ikke segregert fra anleggsdeler som inngår i hovedkraftsystemet. UPS fordelingen var plassert i rom for litium-ion batterianlegg, jf. DSB rapport 2020/7723-18/STKE avvik 11.
- Mangler i ytelsesstandard, eksempelvis knyttet til elektrotekniske egenskaper og maskinbeskyttelse tilhørende nødkraft dieselgeneratorer.
3. Nødbelysning
- Nødlysanlegg ved evakueringsmiddel ga ikke ytelse som påkrevd i ytelsesstandard og/eller forskrift om bygging av flyttbare innretninger § 12. Det fremgikk videre at aktuelle deler av nødlysanlegget ikke ble fulgt opp iht. ytelsesstandard. Det var dessuten vanskelig for relevant personell å identifisere forsyningskilde tilhørende utstyret.
- Flere batteridrevne transportable lamper plassert iht. forskrift om bygging av flyttbare innretninger § 12, 6. ledd, var ikke funksjonsdyktige.
- Mangler i ytelsesstandard, eksempelvis var det ikke definerte ytelse (lux) for alle relevante områder hvor det kan være behov for utførelse av operasjonelle barrierefunksjoner.
4. Brann- og gassdeteksjon
- Røykdetektor i rom utenfor ESS rom nr. 1 var lokalisert under lufttilførsel i rommet. Plassering var ikke optimal i forhold til å detektere røyk tidlig. Det er ikke kjent at det var utført røyktest for å optimalisere plasseringen til røykdetektorer i de ulike områdene på innretningen.
- Mangler i ytelsesstandard, eksempelvis var det motstridende informasjon om krav til systemets ytelsestid og kraftforsyningens tilgjengelighet og ikke tilstrekkelig innretningsspesifikk informasjon om løsning for rom med litium-ion batterianlegg.
5. Nødavstengingssystem
- Det ble påvist en usikkerhet knyttet til ESD systemets funksjonalitet og evne til å utføre sine krevde aksjoner. Stikkprøvekontroll avdekket en krets med utstyrskomponenter i felt som ikke koblet ut som forutsatt. Utstyret tilhørende kretsen var ikke av type som beskyttet mot potensiell antennelse av hydrokarboner. Jamfør Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021, punkt 191.
6. Ventilasjonssystemer («HVAC»)
- Manglende overvåkning av overtrykk i uklassifisert område med utgang via sluse til sone 1 område, jf. punkt 4.2.
- Luftsluser var ikke utstyrt med varsling/indikasjon eller tilsvarende i slusene for å indikere når en eller begge dørene var i åpen posisjon.
- Dører til områder/rom med overtrykk eller undertrykk var ikke anført med merkeskilt som informerer om overtrykket/undertrykket og håndtering av dører knyttet til området/rommet.
- Det ble registrert manglende rutiner for håndtering av overtrykksområder på innretningen. Bruk av dører og luftsluser ble håndtert på en slik måte at barrierens integritet forholdsvis hyppig ble svekket. I tillegg hadde flere branndører degraderinger som medførte svekket kontroll over trykkforhold. Jamfør også punkt 1, bokstav a) over og punkt 8 under.
- Enkelte alarmer for tap av overtrykk hadde tidsutsettelse som overgikk krav i anerkjent norm (30 sekunder).
- Ytelsesstandarden hadde verifikasjonsaktivitet som hadde uklar beskrivelse av akseptkriteriet. Dette hadde medført at verifikasjon av lukketid for brannspjeld ikke hadde blitt fulgt opp eller verifisert på innretningen i henhold til akseptkriteriet.
7. Aktiv brannbeskyttelse
- Svekkelser på brannvannsystemet. Jamfør Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021, punkt 178 og 182.
- Feil og mangler i ytelsesstandard og manglende samsvar mellom dokumentasjon og det som fysisk var installert. Eksempelvis beskrev ytelsesstandard:
- Brannvann med skumtilførsel i område med helidekk dispenser, pumper og tanker. Det var ikke installert skumtilførsel for disse områdene og pumpene hadde ikke brannvannsdekning.
- Brannvann med skumtilførsel var installert i shaker room og mud pit room. Denne informasjonen var ikke inkludert i ytelsesstandard eller andre filosofidokumenter.
- iii. Ytelsesstandard manglet ytelseskrav for skuminnblandingsprosent for systemer med tilførsel av skum.
- Beskyttelse med water mist i ESS-rommene var ikke inkludert i relevant dokumentasjon.
- Det var beskrevet at delugeventiler åpnes automatisk i områdene moon pool og drill floor ved gassdeteksjon på 60% LEL. Denne filosofien var ikke beskrevet i andre dokumenter og heller ikke implementert.
8. Passiv brannbeskyttelse
- Det var implementert vedlikeholdsprogram, med intervall på tre måneder, på branndører der sjekk om dør er tett ved lukking inngikk. Sist utførte arbeidsordre var 21 november der 195 branndører ble sjekket. Det ble ikke registrert noen feil på dørene. Timeestimatet for denne jobben var 24 timer. Vi observerte under tilsynet at det var generelt dårlig tilstand på branndører. Seadrill har ikke kunnet vise til at vedlikeholdsprogrammet inkluderte alle relevante branndører om bord. Jamfør også Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021.
- Under befaring observerte vi eksempler på svekkede brannskiller som: uisolert rør- og tubinggjennomføring gjennom A-60 brannskille i ESS rom, svekket brannisolasjon på vertikalt brannskille, brannisolasjon var fjernet på brannskillet utenfor ESS rom og i maskinrom og manglende samsvar mellom sertifikat og installert A-60 brannskille (ESS rom). I tillegg ble det avdekket andre svekkelser, jf. Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021.
9.Dreneringssystemer
- Mangelfull utforming og håndtering av åpent dreneringssystem. Jamfør Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021, punkt 189.
10. Navigasjonslys
- Det ble registrert at navigasjonslys (U-lys) var satt ut av drift som følge av defekter med den elektriske forsyningsanordningen. Selskapet fremstod ikke å ha vurdert kompenserende tiltak som følge av svekkelsen. Jamfør Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021, punkt nr. 183.
I tillegg ble det av Sdir identifisert forhold knyttet til vanntettintegritet som også utgjorde barrieresvekkelser. Disse forholdene ble ikke nærmere vurdert av Ptil da dette fagområdet ikke var en del av Ptil sitt arbeidsomfang for tilsynet.
Hjemmel
Risikoreduksjon
Beskrivelse
Seadrill hadde ikke valgt tekniske løsninger som reduserer sannsynligheten for at det oppstår skade, feil og fare- og ulykkessituasjoner.
Begrunnelse
Vurderinger av hvilke løsninger som gir størst risikoreduksjon fremsto ikke å være en del av beslutningsgrunnlaget ved valg og implementering av tekniske løsninger. Det vises til følgende eksempler:
- Mangelfulle løsninger valgt for sikkerhetssystemers tekniske løsninger, jf. punkt 5.1.2 om barrierestyring, punkt 2, 4, 5, 6, 7, 8 og 9.
- Mangelfulle løsninger valgt ved utforming av litium-ion batterianlegg, jf. Sdirs rapport KS-0120B påleggsliste av 18.2.2021, punkt 188 og DSB rapport 2020/7723-18/STKE avvik 2, 11 og 12.
- Mangelfulle løsninger valgt for elektriske anlegg, jf. DSB rapport 2020/7723-18/STKE avvik 3, 6, 7 og 13.
- Det ble registrert at valgt løsning for rømningslys langs rømningsvei ned til pongtonger på utsiden av søylene var lite robust.
Hjemmel
Informasjon
Beskrivelse
Seadrill hadde ikke identifisert den informasjonen som var nødvendig for å kunne planlegge og utføre aktivitetene, og hadde heller ikke sikret at nødvendig informasjon var blitt innhentet, bearbeidet og formidlet til relevante brukere til rett tid.
Begrunnelse
Kritiske konklusjoner fra elektrotekniske systemanalyser om driftsbetingelser og svakheter var ikke blitt identifisert, bearbeidet og formidlet til relevant driftspersonell. Innretningen ble dermed operert uten at kritisk informasjon var kjent.
Hjemmel
Bruk av midlertidig utstyr
Beskrivelse
Det var ikke sikret at bruk av midlertidig utstyr var i henhold til krav som er fastsatt i og i medhold av helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.
Begrunnelse
Stikkprøvekontroll avdekket mangelfull kontroll over- og tekniske mangler ved midlertidig utstyr om bord på innretningen. Befaring i områder med slikt utstyr viste generelt sett at forlegning og anordning av kraftforsyning til utstyret var mangelfullt utført. Det ble også registrert Ex utstyr tilhørende slikt utstyr med mangler. Nærmere besiktelse av en konteiner viste degradering av sikkerhetsanordninger tilhørende overtrykksbeskyttelse. Dette gjaldt to branndører som utgjorde sluse og instrument for overvåkning av overtrykk. Seadrill kunne ikke vise til å ha utført mottakskontroll av den aktuelle konteineren.
Hjemmel