Mangelfull trening og øving på stedfortrederrollen
Beskrivelse
Stedfortrederrollen for enkelte av medlemmene i beredskapsorganisasjonen trenes og øves ikke systematisk om bord på Draupner.
Begrunnelse
I beredskapsplanen for Draupner er det tillagt en stilling å være stedfortreder flere av rollene i beredskapsorganisasjonen. Under intervjuer og samtaler med beredskapsorganisasjonens medlemmer fremkom det at det for enkelte beredskapsroller sjelden og liten grad trenes eller øves på stedfortrederrollen.
Hjemmel
Manglende samtrening av personell i beredskapsorganisasjonen
Beskrivelse
Mangelfull samtrening mellom relevant personell ved bruk av MOB-båt.
Begrunnelse
Skadestedsleder har en viktig funksjon i forhold til de fleste DFUer, deriblant også i MOB-båt aksjoner. I intervju og samtaler med personell på Draupner ble det opplyst at skadestedsleder ikke trener og øver med MOB-båt laget. Det bemerkes at dette også har vært påpekt på andre innretninger der Equinor er operatør.
Hjemmel
Trening og øvelser med SAR
Beskrivelse
Det var ikke gjennomført trening og øvelser med SAR-helikopter om bord på Draupner.
Begrunnelse
Det var beskrevet i Equinors egne styrende dokumenter at trening og øvelser med SAR-helikopter skulle gjennomføres. Under intervju med beredskapsorganisasjonen om bord fremkom det at dette ikke var gjennomført.
Hjemmel
Kapasitet i Equinor sin organisasjon
Beskrivelse
Manglende samsvar mellom oppgaver og ressurser i Equinor sin havorganisasjon
Begrunnelse
I tilsynet gjorde vi observasjoner som indikerte manglende samsvar mellom mengde oppgaver og ressurser i Equinor sin havorganisasjon.
Vi fikk opplyst at Draupner de siste årene hadde hatt mange prosjekter om bord med formål om å bytte ut og oppgradere utstyr og at det var planlagt gjennomføring av ytterligere prosjekter i kommende år. Gjennom intervju fremkom det at Equinor sin fagorganisasjon på land hadde fått ansvar for flere felt gjennom Sleipner Flerfeltmodellen og at personell fra Equinor sin havorganisasjon jevnlig var med i prosjekteringen på land for å støtte prosjektene både med hensyn på brukermedvirkning, samt også å dekke opp for kapasitetsbehov i prosjekteringen. Vi fikk opplyst at prosjektstøtten ble utført i friperiodene.
Vi fikk også opplyst at Draupner hadde mulighet til å få støtte fra Equinor sitt offshore fagsenter (OFS) når det gjaldt bruk av vikarer ved sykdom eller annet fravær, men at OFS ikke alltid var i stand til å levere denne støtten. Det ble begrunnet med at Draupner hadde en liten havorganisasjon hvor mange personer i organisasjonen hadde en beredskapsrolle i tillegg til sin faglige rolle. På grunn av begrenset sengekapasitet på Draupner var det til tider vanskelig for OFS å finne vikarer som dermed kunne dekke både faglig kompetanse kombinert med beredskapsrolle ved fravær.
Fra S-AMU-referat 13. desember 2018 fremgikk det at sykefravær og overtidsbruk var ansett å henge sammen. «Sykefravær og overtid henger tett sammen, mange 3 ukers turer, innleie av personell etc. God styring av overtid er viktig. Mangel av mekanisk har ført til mye 3 ukers turer». Akkumulert sykefravær for Equinor sin havorganisasjon på Draupner var på 7,4 % for kalenderåret 2018. Vi fikk opplyst at Equinor hadde et internt mål på 150 ekstra arbeidstimer i snitt pr år pr ansatt i havorganisasjonen.
Equinor hadde et høyt antall timer utover avtalt arbeidstid pr ansatt i sin havorganisasjon. Vi gikk i dette tilsynet ikke nærmere inn på årsakene for behovet for ekstra arbeidstimer eller hvilke vurderinger Equinor hadde gjort med hensyn på mengde ekstraarbeid. Vi har heller ikke sett på hvilke konsekvenser for helse, miljø og sikkerhet ekstraarbeidet kan ha medført for de ansatte i Equinor sin organisasjon. Vi har derfor valgt å gradere observasjonen som et forbedringspunkt.
Vi ba i tilsynet om en oversikt over førte arbeidstimer for havorganisasjonen til Equinor for året 2018. Oversikten viste at det i gjennomsnitt var omkring 270 arbeidstimer pr ansatt utover avtalt arbeidstid. Ifølge våre utregninger var gjennomsnittet for gruppen «drift og vedlikehold» på 314 timer for året 2018.
Ifølge våre beregninger utgjør 314 timer et ekstraarbeid på 20% av et årsverk dersom man legger 1460 (2-4 rotasjon) til grunn, mens det totale antall arbeidstimer utover avtalt arbeidstid for gruppen «drift og vedlikehold» utgjør til sammen 6,9 årsverk av en bemanning på 32 personer.
Av oversikten fremgikk det også at enkelte ansatte hadde et vesentlig høyere antall timer enn gjennomsnittet.
Vi ba ikke om tilsvarende oversikt over førte arbeidstimer for året 2017, men vi fikk opplyst at snittantallet for arbeidstimer utover avtalt arbeidstid for den enkelte ansatte i Equinor sin havorganisasjon lå på nærmere 240 for kalenderåret 2017.
Hjemmel
Mangelfull utøvelse av operatør sitt påseansvar innen styring av arbeidsmiljø
Beskrivelse
Operatør viste mangelfull utøvelse av sitt påseansvar innenfor styring av arbeidsmiljø
Begrunnelse
Gassco har som operatør et påseansvar for oppfølging av TSP sin styring og oppfølging av arbeidsmiljø på Draupner.
Vi fikk i tilsynet presentert operatør sine arenaer for oppfølging av Draupner og at operatør har utført egne ledelsesinspeksjoner, samt også revisjoner og verifikasjoner mot TSP. Vi ble informert om at operatør ikke hadde gjennomført arbeidsmiljørevisjoner eller -verifikasjoner på Draupner i perioden 2017 til tidspunktet for tilsynet. Arbeidsmiljø hadde imidlertid inngått som en del av øvrige revisjoner og inspeksjoner som operatør hadde gjennomført mot TSP.
Operatør presenterte at de hadde sett på trender i sin arbeidsmiljøoppfølging og at psykososialt arbeidsmiljø hadde vært spesielt fokusert på da Draupner hadde vist en nedadgående trend i TSP sin årlige GPS-undersøkelse. Videre presenterte operatør at de hadde satt fokus på langtidssykefravær i de tilfeller hvor de hadde ansett at trenden var dårlig.
Som beskrevet i kapittel 5.1.1 ble det i søknad om samtykke til levetidsforlengelse for Draupner S opplyst at det var besluttet at ventilasjon i malingskonteiner skulle forbedres og det ble opprettet en notifikasjon på innkjøp av malingskonteiner. Notifikasjonen ble siden kansellert i 2014. Vår verifikasjon om bord på Draupner avdekket av ventilasjon i malingskonteiner var mangelfull og av mottatt presentasjon og dokumentasjon i forbindelse med tilsynet har vi ikke sett at operatør hadde gjennomført vurderinger med tanke på kanselleringen av innkjøp av ny malingskonteiner.
Vi har heller ikke sett at operatører hadde gjennomført vurderinger eller aktiviteter rettet mot TSP med tanke på arbeidsbelastning i TSP sin organisasjon. Forholdene omkring arbeidsbelastning i TSP sin organisasjon er nærmere beskrevet i kapittel 5.2.4.
Hjemmel
Kjennskap til styringsverktøy for helse- og arbeidsmiljørisiko
Beskrivelse
Det var ikke sikret nødvendig kjennskap til, og bruk av, styringsverktøy for helse- og arbeidsmiljørisiko i TSP sin organisasjon
Begrunnelse
Vi fikk presentert en oversikt over TSP sine kartlegginger og risikovurderinger av helse- og arbeidsmiljøforhold som var utført på Draupner siste fem år. Kartleggingene, risikovurderingene med score, samt tiltakene, ble registrert og fulgt opp i «Synergi Working Environment Risk» (WERisk).
Gjennom intervju fremgikk det at kjennskapen til WERisk som verktøy og bruken av dette verktøyet var varierende i TSP sin havorganisasjon. Kjennskap til, og bruk av, styringsverktøyene vil være av betydning for planlegging av oppgaver og gjennomføring av den daglige driften på innretningen.
Hjemmel
Arbeidsmiljøkrav ved innkjøp
Beskrivelse
Det var ikke sikret at det ble stilt omfattende nok arbeidsmiljøkrav ved innkjøp av nytt utstyr med hensyn på risikoreduksjon og kontinuerlig forbedring
Begrunnelse
Draupner hadde de siste årene hatt mange prosjekter om bord med formål om å bytte ut og oppgradere utstyr. Vi fikk også opplyst at det var planlagt ytterligere prosjekter i kommende år.
Gjennom intervju fremgikk det ikke at det ble foretatt en god nok systematisk vurdering ved anskaffelse av nytt utstyr med henblikk på risikoreduksjon. Det kom frem i intervju at det i innkjøpsprosessen ikke alltid ble stilt arbeidsmiljøkrav utover de krav man allerede hadde om bord.
Under verifikasjonsrunden i anlegget ble vi vist et eksempel hvor en større vannrensepakke var blitt byttet med en ny pakke. Den nye pakken var blitt spesifisert lik som den gamle med hensyn til rengjøring av pakken og man måtte fortsatt benytte manuell blanding av vaskemiddel ved rengjøring av pakken. Den manuelle operasjonen kunne vært mulig å unngå dersom man i innkjøpsprosessen hadde utfordret leverandøren til å få på plass en lukket løsning.
Hjemmel
Risiko for muskel- og skjelettplager
Beskrivelse
Det var ikke tilstrekkelig sikret at personell ikke ble utsatt for uheldig belastning som følge av manuell håndtering av ventiler på Draupner
Begrunnelse
Personellet på Draupner opererte flere typer ventiler som kunne medføre fare for muskel- og skjelettplager. Ventilene var ugunstig plassert og tunge å betjene.
Hjemmel