Laste- og lager-dekk
Beskrivelse
Mangelfull tilrettelegging av laste- og lagerdekk for sikre løfteoperasjoner.
Begrunnelse
Det var i forbindelse med ombygging til TSV installert utstyr og rørsystemer på eksisterende
laste- og lagerdekk og dette har i flere områder endret utforming og vanskeliggjør sikre
kranoperasjoner.
Dette gjelder flere områder, men spesielt hoved laste- og lagerdekk og tilstøtende områder.
Eksempler på endringer og mangler er:
Hoved laste- og lagerdekk
- Installert utstyr på dekk gir redusert dekksareal
- Ubeskyttede Swaco tanker langs hele den ene siden av dekket. Dette er tanker som er
plassert i løfterute for kranoperasjoner og tankene vanskeliggjør kranoperasjoner siden last
nå må løftes betraktelig høyere. I tillegg er ikke tankene beskyttet i forhold til sideveis
sammenstøt med last eller fallende last.
- Ubeskyttede rørlinjer som vil være utsatt for sammenstøt med last.
- Manglende guide- og bumper-struktur, samt manglende beskyttelses-struktur for utstyr og
rørlinjer.
- Reduserte muligheter for dekkspersonell til å plassere seg i sikkert område eller holde
«ryggen fri» under løfteoperasjoner.
Cantilever dekk:
Tidligere lå deler av dette dekket delvis i blindsone, men etter endringer ligger nå dekket i
fullstendig blindsone. Det var ikke vurdert eller foretatt korrektive eller kompenserende tiltak
for å ivareta sikre kranoperasjoner i området.
Det kom også frem gjennom samtaler med Prosafe personell at operasjonelt personell som
gjennomfører alle løfteoperasjonene om bord, ikke hadde vært forespurt om eller vært
involvert i endringer som kan føre til redusert sikkerhet for løfteoperasjoner.
Prosafe kunne ikke vise til, eller fremvise, at det var gjort organisert eller systematisk
kartlegging eller vurdering av endringer i områder hvor det foregår kran og løfteoperasjoner i
forhold til å ivareta sikkerheten. Ptils vurdering er at flere av områdene, spesielt hoved lasteog
lagerdekket etter endringene, og sammenlignet med det opprinnelige dekket, ikke lenger
var tilstrekkelig tilrettelagt for sikre løfteoperasjoner.
Hjemmel
Slangestasjon
Beskrivelse
Manglende sikt fra krankabin til «ny» slangestasjon.
Begrunnelse
Det var installert en ny slangetrommelstasjon hvor slangene håndteres av babord offshorekran. Hele stasjonen var installert i et område hvor det ikke var mulig for kranoperatør å se hverken slangestasjon, operatør av slangestasjon eller anhuker som skal huke på og av forløper til krankrok.
Hjemmel
Nødkjøring
Beskrivelse
Manglende rutine, eller kjennskap til rutine, for trening på nødoperasjon av løfteinnretninger.
Begrunnelse
Personell om bord på innretningen hadde ikke kjennskap til om det var rutine for trening på nødoperasjon og nødlåring av løfteinnretninger. En slik rutine skal sikre at hver enkelt operatør av løfteinnretninger regelmessig gjennomgår prosedyre og trener på nødoperasjon.
Denne type aktivitet skal inkludere den individuelle operatør som opererer utstyr som har nødoperasjon- og lårings-funksjoner.
Denne observasjonen er gjort tidligere gjort på Safe Scandinavia, Safe Regalia og Safe Boreas, ref. rapporter datert henholdsvis 26.6.2007 og 17.6.2009 og e-post datert 13.5.2015.
Hjemmel