Utbedring av tekniske svakheter
Beskrivelse
Kårstø har identifisert flere tekniske svakheter, men beslutning om iverksettelse av tiltak var ikke endelig fastsatt.
Begrunnelse
Kårstøanlegget er bygget over en lang tidsperiode hvor kravene til teknisk sikkerhet har endret seg. Under tilsynet ble vi gjort kjent med at anlegget er grundig gjennomgått for å avdekke svakheter i forhold til dagens krav.
Eksempler her er uavhengighet mellom nødavstengning, prosessikring og kontrollsystemer, samt andre forhold som er påpekt i TTS gjennomganger. Disse er systematisert og prioritert i prosjektene (rapportene):
FBI – Firewater and Blowdown Improvement project Kårstø
CIA– Kårstø Control systems and Instrument Ageing
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Storulykkeforskriften § 7 om systematisk arbeid for forebygging og begrensning av mulige konsekvenser av storulykker
Brannbelastning i prosessområdet
Beskrivelse
Det er ikke entydig og felles forståelse av hvor raskt det kan oppstå brudd i prosessutstyret under aktuelle brannscenarier.
Begrunnelse
Vi fikk noe ulik tilbakemeldinger under intervjuene av hvor stor brannbelastning prosessutstyret tålte før det gikk til brudd og hvor stor brannbelastning som kunne oppstå i de ulike områdene.
Vi ble gjort kjent med at det nylig var gjennomført nye brannsimuleringer og at noen av disse viste at det kunne oppstå brudd i prosessanlegget før anlegget var ferdig trykkavlastet. Det var uklart hva som var forventet responstid for å initiere trykkavlastning og hvor lang tid trykkavlastingen vil ta i ulike områder.
Det var ukjent hvordan termisk isolasjon vil bidra som brannbeskyttelse i en brannsituasjon i noen deler av anlegget.
Behov for mer passiv brannbeskyttelse er ikke endelig vurdert og bestemt.
Hjemmel
Dokumentasjon for HIPPS
Beskrivelse
Forutsetningene for utforming av HIPPS og bruk av kortvarige eksponeringer for overtrykk definert i ASME B31.3 er ikke tilstrekkelig dokumentert.
Begrunnelse
HIPPS er installert som overtrykksbeskyttelse av fakkelsystemet på Kårstø. Hensikten til HIPPS er å begrense antall samtidige kilder til fakkelsystemet slik at designtrykk ikke overskrides. Det er gjennomført beregninger som viser trykk i fakkelsystemet ved en rekke sammenfallende faklingsscenarioer. Utformingen av HIPPS er basert på kriterier i TR1413, med tillatt kortvarige eksponeringer for overtrykk som er definert i ASME B31.3.
Deler av fakkelsystemet har et designtrykk som er basert på høyeste operasjonstrykk, med tilhørende testtrykk, og ikke designtrykk for rørklassen. I forbindelse med forutsetninger for utforming av HIPPS er det imidlertid for alle rør benyttet rørklassens designtrykk med tilhørende testtrykk.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Storulykkeforskriften § 7 om systematisk arbeid for forebygging og begrensning av mulige konsekvenser av storulykker
Overbelastning av fakkel
Beskrivelse
Fakkelsystemet er ikke dimensjonert for samtidig trykkavlastning av flere segment. Kompenserende operative tiltak for å utnytte fakkelkapasiteten uten å overbelaste systemet har svakheter.
Begrunnelse
Ved behov for trykkavlastning av mer enn et segment er sekvens på trykkavlastning basert på manuell utvelgelse og manuell vurdering av ledig kapasitet i fakkelsystemet.
I slike situasjoner er det viktig å ha entydige og klare instrukser og gode verktøy for å unngå vegring for initiering og å sikre at fakkelkapasiteten likevel utnyttes optimalt.
Hjemmel
Åpning av trykkavlastingsventiler
Beskrivelse
Manuell åpning av trykkavlastingsventiler kan kun gjøres via skjermberøring.
Begrunnelse
Systemet er tungvint, tidkrevende og lite oversiktlig. Systemet er også lite robust da det er flere forhold som kan hindre signalene å nå fram til hovedventilen. Eksempler er; software feil, virus, svikt i strømforsyning (UPS), svarte skjermer, feil i signalgangen fram til magnetventil ved hovedventil etc.
Ved denne type design vil en alternativ manuell utløsning kompensere for svakhetene.
Hjemmel
Total risikoanalyse (TRA)
Beskrivelse
TRA er ikke endelig ferdigstilt.
Begrunnelse
Risikoanalysen er et viktig verktøy for beslutningsstøtte når man skal vurdere risiko, barrierenes robusthet og tiltak for forbedringer. TRAen er fremdeles ikke endelig ferdigstilt og dette har tatt lang tid.
Hjemmel