Havindustrien på norsk sokkel er i rask utvikling. Det bygges flere ubemannede innretninger (UI) og normalt ubemannede innretninger (NUI), og det planlegges etablering av nye vindparker og boring av brønner for fremtidig karbonfangst.
Dette har for alvor introdusert en stor økning i bruken av skip med gangbro der personellet som jobber på installasjonene bor på skipet, men transporteres over til arbeidsstedet ved hjelp av skipets installerte gangbro, såkalt «walk to work» (W2W). Videre har også flere produsenter begynt å levere gangbroer som også kan brukes som offshorekraner, i tillegg til å være gangbro.
I innretningsforskriften §13 om materialhåndtering og transportveier, atkomst og evakueringsveier står det i veiledningen: «For utforming av gangbroer mellom fartøy og enklere innretninger bør DNV-ST-0358 brukes».
Proactima har, på oppdrag fra Havtil, utarbeidet en rapport som gir en oversikt over relevante standarder og hvordan disse samsvarer med kravene i HMS-regelverket. Oppgaven skal være til hjelp for Havtil å forstå hvordan andre standarder passet med kravene i eget regelverk, ref. rammeforskriften § 24 om bruk av anerkjente normer.
Rapporten omhandler også grensesnittet mellom egen og maritim regulering både med hensyn på sertifisering, dokumentasjonskrav, vedlikehold og kompetansekrav. Dette gjelder både for W2W brukt som gangbro og for W2W brukt som gangbro og kran.
Målet med prosjektet og forventet effekt er å:
- gi økt kunnskap internt i Havtil og i bransjen om de ulike standardene og hvordan disse anvendes
- bruke resultatet til utarbeidelse og revidering av eget regelverk innenfor både petroleum, fornybar energi og annen havindustri, samt andre relevante standarder
- bruke resultatet fra prosjektet videre til å identifisere behov for utarbeidelse av kompetansekrav i næringen