Et vedlikeholdsteam åpnet mannhullslokket til innløpsseparatoren for å starte utlufting før rengjøring. Da kom det oksygen inn i separatoren, noe som gjorde at jernsulfid-avleiringer på pallringkassen selvantente.
Da tankoperatøren skulle starte rengjøringen, oppdaget han en åpen flamme i separatoren. Operatøren kom seg trygt ut av tanken, og beredskapsteamet fikk kontroll på brannen. Ingen ble skadet i hendelsen.
Jernsulfid forekommer ofte i tanker og systemer hvor det allerede er hydrokarbonrester, som også er brannfarlige. Dersom dette antennes, utvikles en tett, grå røyk som kan forveksles med vanndamp. Røyken er inneholder svoveldioksid, som er en helseskadelig forbindelse man ikke bør innånde.
Aldrende sokkel
Selvantennelse av jernsulfid er et viktig tema siden vi får stadig flere modne felt på norsk sokkel. Risikoen knyttet til jernsulfid vil trolig øke i årene som kommer, derfor er det viktig å kartlegge risikoen i forbindelse med revisjonsstanser og åpning av hydrokarbonførende systemer.
Gransking
Hendelsen på Statfjord A ble gransket av Havindustritilsynet (Havtil). Se lenke under.