Resultatene fra Havindustritilsynets brukerundersøkelser som ble gjennomført i 2023, er nå klar, og kan leses her:

Havtils brukerundersøkelse - hovedrapport 2023

Tilbakemeldingene er i hovedsak positive, og viser at Havtil har et godt omdømme i sektoren. Samhandlingen mellom selskapene og Havtil skiller seg ut som spesielt positiv. Selskapene gir Havtil god vurdering på informasjonen som kommer i forkant i revisjonen, og ser ut til å ha spesielt stor nytte av muligheten til å ha dialog for å avklare eventuelle uklarheter før selve revisjonen startes.

Vi ser at Havtils arbeid er godt innenfor bransjens forventninger, og at tilsynet kommer godt ut av en sammenligning med tilsvarende myndighetsaktører. Hele 94 prosent av myndighetskontaktene, og 90 prosent av hovedverneombudene, oppgir at de i stor eller svært stor grad har tillit til Havtil.

Brukerundersøkelsene er viktig i vårt interne forbedringsarbeid, og resultatene brukes til å forbedre kvaliteten på vårt tilsyn.

Etter fem år med brukerundersøkelser har vi nå mulighet til å se på utviklingen i selskapenes svar over tid. Vi merker oss en svakt positiv utvikling innenfor varselbrev og dialog i forkant, gjennomføring av revisjon, oppsummeringsmøte, tilsynsrapport og samhandling med Havtil, sammenlignet med både 2022 og 2021. Samlet sett kan resultatene fra både revisjonsundersøkelsen og den overordnede undersøkelsen karakteriseres som positivt stabile.

At svarene for det meste er positive, betyr ikke at kritikk er helt fraværende. Det finnes kritiske røster, både til enkeltrevisjoner, enkelthendelser, og Havtils arbeid generelt.

Noen opplever revisjonene som ressurskrevende; det er likevel få som mener at denne belastningen er urimelig stor. Havtil får også god vurdering når det gjelder etatens kompetanse, og konsistens i håndhevingen av regelverket.

Når det gjelder våre virkemidler, er det ikke overraskende pålegg og varsel om pålegg som i størst grad fører til tiltak i selskapene. Der revisjonsrapportene har avvik, fører disse også gjennomgående til tiltak. Også ulike informasjons- og veiledningstiltak oppfattes som nyttige.