I utviklingen av nye digitale løsninger må samspillet mellom menneske, teknologi og organisasjon (MTO) ivaretas. Mennesker spiller en sentral rolle i nye digitale løsninger, og for å forebygge og håndtere hendelser, må mennesker overvåke og utføre kritiske oppgaver dersom systemet svikter.

Erfaringer fra tilsyn viser at kunnskap om menneskelige muligheter og begrensninger i mindre grad blir inkludert og ivaretatt når ny teknologi skal tas i bruk. Granskinger viser også at analyser av bakenforliggende årsaker til hvorfor mennesker handlet som de gjorde, er svake. 

Informasjon og veiledning

Samarbeid mellom arbeidsgivere, ansatte og myndigheter er avgjørende i arbeidet med å øke sikkerheten når digital teknologi og automatiserte systemer innføres i næringen. For å få god effekt av vår oppfølging, har vi anvendt flere virkemidler, hvor kunnskapsutvikling, -deling og samarbeid har stått sentralt.

Målet er å utvikle et helhetlig bilde av utfordringer og risikoforhold i næringen knyttet til styring av menneskelige og organisatoriske forhold.

For å bedre kunne belyse menneskelige faktorer i gransking, utviklet Sintef på oppdrag for Petroleumstilsynet (Ptil) i 2022 en veileder for å undersøke menneskelige faktorer i gransking.

I veilederen er det inkludert en verktøykasse med sjekklister og metoder som kan brukes for å gå i dybden på enkelte tema og en oppsummeringsrapport med relevant litteratur. Resultatene benyttes aktivt videre i Ptils satsing for å styrke gransking og læring etter hendelser (2022-2025). 

Kunnskap

I perioden 2018-2022 gjennomførte vi en rekke studier for å øke kunnskapen om digitalisering og menneskelige forhold. Ptils mål har vært å bidra til at næringen prioriterer sikkerhet og arbeidsmiljø høyt når digital teknologi blir utviklet, implementert og brukt i selskapene.

Rapportene fra disse studiene er tilgjengelige på vår nettside og anvendes aktivt i tilsyn og oppfølging av næringen.

Ptil har deltatt i en arbeidsgruppe nedsatt av Sikkerhetsforum med å utarbeide en rapport på hvordan arbeidstakermedvirkning sikres i forbindelse med innføring av nye digitale løsninger. Denne rapporten er nå publisert og formidlet til partene.

På den internasjonale arenaen samarbeider Ptil med IRF (International Regulators Forum) hvor digitalisering og menneskesentrert design er et definert risikoområde.

I 2022 presenterte vi våre erfaringer fra tilsyn med utvikling og bruk av nye digitale løsninger for medlemmene i HFC-forum (Human Factors in Control). Ptil deltar i HFC-forum sammen med en rekke selskaper fra petroleumsvirksomheten, utdannings- og forskningsinstitusjoner og andre myndigheter.

Tilsyn

Som del av vår oppfølging har vi initiert tilsynsserier rettet mot flere områder som; alarmhåndtering i kontrollrom, utvikling og innføring av automatiserte boreprosesser, bruk av håndholdte enheter og innføring av nye samarbeidsmodeller på tvers av operatør, entreprenør og serviceselskap.

Målet med tilsynsseriene har vært å revidere hvordan de ulike selskapene ivaretar sine forpliktelser for å styre storulykke- og arbeidsmiljørisiko.

Resultater fra tilsynsaktivitetene viser at nye løsninger ofte medfører store endringer for ansatte når det gjelder brukergrensesnitt, arbeidsoppgaver, arbeidsprosesser og samhandlingsformer. Gjennom vår oppfølging ser vi at menneskelige forutsetninger i begrenset grad blir vurdert når digital teknologi utvikles og tas i bruk.

Opplæring, endrede roller og ansvar og brukersentrert utvikling av nye løsninger, er eksempler på organisatoriske faktorer som er viktige å ta hensyn til i forbindelse med innføring av digitale systemer.

Alarmhåndtering

I 2022 publiserte vi en samlerapport basert på 54 tilsyn om alarmhåndtering i kontrollrom. Målet med tilsynene var å verifisere hvordan selskapene følger opp arbeidsmiljø og sikkerhet for operatører i kontrollrom, og om egen oppfølging er i henhold til regelverk og selskapets interne krav.

Tilsynsserien viste flere brudd på regelverket relatert til mangelfull oppfølging av alarmsystemer og mangelfulle analyser. Over 60 prosent av selskapene hadde ikke gjennomført analyser og vurderinger av totalarbeidsbelastning, inkludert kognitive og perseptuelle forhold.

Resultater fra tilsynsserien har blitt fulgt opp mot selskapene og formidlet til næringen på flere arenaer.

Effekt

Gjennom å følge opp menneskelige faktorer ved bruk av flere virkemidler, ser vi at den samlede oppfølgingen har bidratt til økt kunnskapsdeling om menneskelige og organisatoriske forhold når nye digitale løsninger skal innføres og tas i bruk.

De ansvarlige selskapene er i gang med å gjennomføre omfattende tiltak som følge av tilsynsaktivitetene våre. I etterkant av alarmtilsynene ser vi at selskapene har gjort forbedringer når det gjelder gjennomføring av analyser og vurderinger av arbeidsmiljøforhold i kontrollrom.  

Samlet sett erfarer vi at våre tilsynsrapporter, kunnskapsprosjekter og fagartikler får mye oppmerksomhet. Over tid ser vi også at våre aktiviteter knyttet til oppfølging av menneskelige og organisatoriske faktorer bidrar til at næringen har fått et mer helhetlig perspektiv på utvikling og bruk av ny digital teknologi og nye løsninger, og ved innføring av nye samarbeidsformer.

Næringen har høy oppmerksomhet på utvikling av automatiserte løsninger og mulighetene dette gir for effektivisering. Ptil vil fortsette å følge opp disse temaene. 

Denne artikkelen er hentet fra Ptils årsrapport for 2022. Hele årsrapporten kan du lese her.