Arbeidsmiljøanalyser
Beskrivelse
Equinor hadde ikke utført nødvendige arbeidsmiljøanalyser på Kristin som sikrer beslutningsstøtte ved valg av tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger.
Begrunnelse
Equinor kunne ikke gjennom sin oppsummering av arbeidsmiljøanalyser og - vurderinger av innretningens tekniske tilstand dokumentere at innretningen og aktivitetene på Kristin var forsvarlige med tanke på arbeidsmiljø. Dette underbygges med følgende observasjoner:
- Identifisering av risiko var i hovedsak basert på WEHRA som er en grovkartlegging, der flere oppgaver var vurdert til høy (oransje) risiko. Flere av disse sakene var ikke fulgt opp videre med detaljerte vurderinger. Tilsynet avdekket flere arbeidsoppgaver med potensiell helserisiko som ikke var identifisert gjennom WEHRA, for eksempel:
- arbeid på SETCO-forfiltre open drain (kun gjort på hovedfilter)
- arbeid med bytte av starter og clutch ved arbeid under turbiner
- tilkomst/håndtering av PSV på MEG-pumper
- Gjennomgang av mottatt dokumentasjon bekreftet kjennskap til at flere arbeidsoppgaver ikke var vurdert, og at risiko av den grunn var satt til oransje. I følge Equinors kravdokument GL0387 WEHRA skal ukjent risiko identifiseres med svart (ukjent) risiko.
Vurdering av helserisiko knyttet til støyeksponering
- Mottatt dokumentasjon viste at det ikke var utført en overordnet vurdering knyttet til støyeksponeringsrisiko siden 2015. Eksisterende støykart var utarbeidet samme år, og ikke oppdatert eller revidert etter 2015.
- Oppdatering av støykart og gjennomføring av risikovurdering knyttet til støyeksponering var ikke utført i tråd med internt kravdokument GL0169 – støykontroll i drift, som sier at støykart og risikovurderinger skal oppdateres minst hvert sjette år.
- Nye oppdaterte støykart var nå under utarbeidelse, og en vurdering av støyeksponeringsrisiko var planlagt utført i løpet av 2025.
Vurdering av risiko knyttet til organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø
På Kristin ble Equinor sin årlige spørreundersøkelse “Global People Survey” (GPS) benyttet for kartlegging av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø. Flere av spørsmålene i denne grovkartleggingen knytter seg til psykososialt arbeidsmiljø, og resultatene av disse utgjør “psykososial risikoindikator” (“PRI-score”). Under tilsynet kom det fram at det ikke systematisk var utført ytterligere vurderinger av rotårsaker til resultatene fra spørreundersøkelsen. Dette medførte at forbedringstiltakene på avdelingsnivå i begrenset grad var basert på bakenforliggende årsaker.
Vurdering av risiko for muskel- og skjelettplager
- Det var ikke utført samlet vurdering av risiko for muskel- og skjelettplager for personellgruppene som inngikk i tilsynet.
- Vi ble informert om at det var utfordringer knyttet til manuell håndtering av enkelte ventiler, på grunn av tilkomst, antall omdreininger eller vekt. Det var utført risikovurdering for enkelte av disse med tanke på risiko for muskel- og skjelettplager. Det var imidlertid ikke utført vurdering av hvilken risiko den samlede eksponeringen knyttet til operering av manuelle ventiler, kunne ha for personell.
Vurdering av kjemisk eksponeringsrisiko
- Se avvik 5.1.2 kjemisk helsefare.
Equinor hadde ikke vurdert om arbeidsmiljøforholdene på Kristin var i samsvar med dagens arbeidsmiljøkrav i forbindelse med søknad om forlenget levetid.
- Utforming av arbeidsområder om bord var ikke systematisk målt opp mot dagens krav med tanke å identifisere avvik knyttet til eksponeringsforhold og eventuelle behov for korrigerende eller kompenserende tiltak.
- Eksponeringsrisiko for personell var ikke systematisk målt opp mot dagens regelverkskrav, for å sikre forsvarlige eksponeringsforhold for personell på Kristin. Gjennom avvikssystemet Synergi WERisk var enkelte aktiviteter sporadisk vurdert opp mot regelverkskrav. Vurderinger av risiko i WERisk-saker var imidlertid ikke systematisk målt opp mot krav i regelverket. Dette bidro til mangelfullt underlag for beslutninger og prioriteringer.
- WEAC - områdekart som skal gi oversikt over arbeidsmiljøstatus og -krav for hvert enkelt område, var ikke oppdatert siden 2004
- WEAC ble ikke oppdatert når området ble benyttet til nye formål. For eksempel at lager ble omdisponert til kontorer.
- Samtlige WEAC-områdekart manglet as built målinger for flere arbeidsmiljøfaktorer.
Hjemmel
Kjemisk helsefare
Beskrivelse
Equinor kunne ikke dokumentere at forurensingen av arbeidsatmosfæren var på et fullt forsvarlig nivå på Kristin, jf. forskrift om tiltaks og grenseverdier, og hadde ikke overvåket arbeidsmiljøet med regelmessige målinger på Kristin.
Begrunnelse
- I WEHRA var flere arbeidsoppgaver kategorisert med oransje-risikoskår (høy risiko) knyttet til kjemisk eksponeringsrisiko for ulike Equinoransatte personellgrupper.
- Av mottatt dokumentasjon fremkom det at det på Kristin ikke var utført eksponeringskartlegginger som kunne sammenholdes med gjeldende grenseverdier siden før 2010.
- I HAM-leveranseplan og årsplan for 2024 var det for flere av disse oppgavene angitt at man skulle vurdere å utføre detaljerte kartlegginger på Kristin. I samtlige tilfeller var det imidlertid konkludert med at det ikke skulle gjennomføres detaljerte vurderinger, uten at det forelå dokumenterte begrunnelser for disse beslutningene. Det kunne heller ikke redegjøres for beslutningsgrunnlaget i intervjuer. Blant oppgavene det var besluttet at detaljerte vurderinger ikke skulle gjennomføres for, var:
- Kjemisk helserisiko knyttet til arbeid på SETCO – hovedfilter
- Arbeid i PSV-verksted
- Prøvetaking av Maria Flowline, ustabilisert kondensat
- Kondensatprøvetaking av våt og tørr TEG
- Prøvetaking produsert vann døgnprøve fra autosampler
- Drenere diesel fra dagtanker, filter og lagertank
- Arbeid med kjemikalier i teamverksted
- For flere av disse oppgavene viste indikative målinger utført av Equinor ved bruk av direktevisende utstyr høye nivåer av benzen. Det var registrert et tilfelle av mulig yrkesrelatert kreft på Kristin som blant annet hadde sammenheng med arbeid i PSV-verksted. Eksponeringsforhold på PSV-verksted ble første gang identifisert i WEHRA i 2018, og ble den gang angitt med gul risikoskår («tilstrekkelig kontroll»). Det var uklart hva som lå til grunn for denne vurderingen. I 2023 ble det foretatt en indikativ måling av benzen med bruk av direktevisende måleutstyr ved arbeid på PSV-verksted. Det ble påvist høye nivåer av benzen og risikoskår ble hevet til oransje. Det ble likevel ikke gjennomført tekniske tiltak for å begrense eksponering. I etterkant av dette tilsynet ble det foretatt nye målinger på PSV-verkstedet som viste ytterligere økte nivåer av benzen (ettersendt etter tilsynet var gjennomført). I møte avholdt etter informasjonen ble mottatt, bekreftet Kristin at PSV-verkstedet nå var stengt for håndtering av PSVer som var montert i hydrokarbonførende systemer. Det var besluttet utbedring av avtrekksløsning i PSV-verkstedet, og denne skulle etter planen skal være på plass i medio juni 2025.
- Under tilsynet avdekket vi eksempler på oppgaver med potensiell kjemisk eksponeringsrisiko som ikke var inkludert i WEHRA-gjennomgangene, for eksempel arbeid i forbindelse med bytte av forfilter til SETCO-filterenhet. I mottatt WE-risk for bytte av hovedfilter til SETCO-filterenhet var det opprinnelig anbefalt bruk av filtermaske (mars 2015). I en ny vurdering gjort i mai 2023 ble anbefalingen om å bruke filtermaske opprettholdt med en anbefaling om at vifteassistert åndedrettsvern burde benyttes når eksponeringstid overskred 15 minutter. I mars 2025 fremgår det av WEHRA at det skal benyttes pusteluft ved arbeid på åpent system på CETCO-filteret. Årsakene til endringene i vernutstyrspraksis var ikke oppgitt i WEHRA. Det var heller ikke vist til resultater fra relevante målinger eller detaljerte undersøkelser av kjemisk eksponeringsrisiko i WE-risksaken som en del av beslutningsgrunnlaget.
- Som en barriere mot eksponering vil ulike typer åndedrettsvern gi ulik beskyttelse mot forurensinger i arbeidsatmosfæren. Generelt vil undertrykkssystemer med filter som halvmasker gi lavere beskyttelse enn for eksempel frikslufsmasker. På Kristin ble det funnet flere eksempler på at eksponeringsutfordringer ble løst ved bruk av personlig verneutstyr. Manglende kjennskap til eksponeringsnivå innebærer at valg av åndedrettsvern kan utgjøre en usikker barriere. Det ble i dokumentasjon og intervjuer i liten grad vist til at valg av anbefalt verneutstyr var basert på kunnskap om eksponeringsforhold. Dermed forelå det ikke dokumentasjon på at anbefalt verneutrustning ga tilstrekkelig beskyttelse og på den måte bidro til å sikre et fullt forsvarlig eksponeringsnivå.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 3-2 om måling av forurensning av arbeidsatmosfæren som grunnlag for risikovurdering
Ergonomiske forhold
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sikret at arbeidet ble lagt til rette slik at arbeidstakerne som inngikk i tilsynet ikke ble utsatt for uheldig belastning som følge av manuell håndtering og arbeidsstilling.
Begrunnelse
Under tilsynet kom det frem at flere av tiltakene, som var foreslått i WERisk for forebygging av muskel- og skjelettplager, ikke var gjennomført. Det kom også frem eksempler på at det hadde tatt lang tid å få på plass tiltak for arbeidsoppgaver som var vurdert med høy risiko. Eksempler på dette var:
- uttak av flenser fra flensereol. Detaljert vurdering viste rød (“høy”) risiko for ergonomi i 2023. Tiltak fortsatt ikke iverksatt.
- bytte av CETCO hovedfilter. Vurdert til rød (“høy”) risiko i juli 2022. Tiltak hadde frist for innføring desember 2025.
- forflytning av 50-liters gassflasker
Det kom i liten grad frem at det var iverksatt kompenserende tiltak i påvente av korrigerende tiltak.
Vi ble orientert om at oppgaverotasjon ble valgt som tiltak uten at det var gitt nærmere føringer for rotasjonen, blant annet med tanke på hyppighet, varighet, og fordeling av tunge oppgaver mellom ulike skift.
Gjennom intervju ble vi informert om at GEDA-heisen i flere perioder hadde vært ute av funksjon. Det var vårt inntrykk at det ikke var definert kompenserende tiltak eller retningslinjer for å redusere bæring når heisen ikke kunne brukes. Det var i stor grad opp til utførende personell selv å finne alternative løsninger.
Hjemmel
Beslutningsgrunnlag for bemanningsbehov
Beskrivelse
Equinor har ikke sikret at problemstillinger som angår helse, miljø og sikkerhet er allsidig og tilstrekkelig belyst ved beslutninger knyttet til bemanningsbehov på Kristin
Begrunnelse
Under tilsynet ble vi informert om at det var et høyt aktivitetsnivå på Kristin, at det var hyppig bruk av utvidede oppholdsperioder, og at både ledende og utførende personell om bord opplevde høy arbeidsbelastning. På grunn av en stor prosjektportefølje var det forventet at det høye aktivitetsnivået ville fortsette i perioden det nå søkes levetidsforlengelse for. Det kom dessuten frem at det var mange aktivitetsstyrte ressurser om bord, og at disse deltok i ordinær drift. Kombinasjonen av en eldre innretning med økende vedlikeholdsbehov og en stor prosjektportefølje opplevdes utfordrende for personell om bord med tanke på å sikre en robust bemanning.
I tilsynet ble vi informert om at fastsettelse av bemanning på Kristin var basert på vurderinger og beslutninger fra UPN DB 2016-2019 og driftsbetingelsene på det aktuelle tidspunktet. Vi ble informert om at stillingen som fast PV-leder på Kristin ble fjernet i forbindelse med UPN DB 2016-2019, og at PV-lederstillingen da ble slått sammen med drifts- og vedlikeholdslederstillingen (DVL). Noen år senere ble det innført en aktivitetsstyrt DVL 2-stilling offshore. Under tilsynet kom det frem at DVL2 fra sommeren 2025 skal være lokalisert på land. Equinor hadde imidlertid ikke utredet hvilke mulige konsekvenser disse endringene kan medføre for helse, arbeidsmiljø og sikkerhet om bord på Kristin. Det forelå heller ikke analyser av bemanningsbehov under nye og endrede forutsetninger, for å sikre samsvar mellom oppgaver og ressurser i forbindelse med omsøkt forlenget levetid for Kristin.
Vi ble orientert om at det var besluttet flere modifikasjonsprosjekter som skal håndteres på Kristin, og at dette også vil omfatte alarmhåndtering og arbeidsbelastning for kontrollromspersonell. Det var imidlertid ikke gjort en vurdering av bemanningen i sentralt kontrollrom med tanke på forventet aktivitet knyttet til gjennomføring av disse prosjektene.
Under tilsynet ble vi informert om at det nylig var besluttet å redusere aktiviteter knyttet til brukermedvirkningen utført på overtid med 30 %, dette som et ledd i å redusere bruken av mertid/ overtid på Kristin. Da dette ikke skal redusere tiden avsatt til brukermedvirkning, innebærer det at en større andel av brukermedvirkning i prosjekt og modifikasjoner må foregå i ordinær arbeidstid. Det forelå ikke informasjon om- eller vurderinger av hvordan Equinor vil sikre tilstrekkelig kapasitet på Kristin til å ivareta brukermedvirkning i prosjekt og modifikasjoner etter innføring av denne ordningen.
Hjemmel