Manglende merking og skilting av rømningsveier.
Beskrivelse
Equinor har ikke sikret at rømningsveier på Gullfaks B er korrekt vedlikeholdt, merket
og skiltet, det ble identifisert mangler ved vedlikehold, merking og skilting som kan
hindre rask og effektiv evakuering.
Begrunnelse
Under befaring så ble det observert at det var mangelfull merking og skilting i
kjellerdekk-områder, eksempelvis C05, C06, C07, pidestall og utstyrsskaft som viste
evakueringsveier til livbåter og redningsstrømper. Skilting var av varierende kvalitet,
stedvis svært slitt og vanskelige å lese.
Flere rømningsveier med ristverk hadde korrosjonsskader. Det ble observert noe
mangelfullt vedlikehold av gulmerking på rømningsveiene, som følge av korrosjon og
slitasje.
Henvisning til annet regelverk
Innretningsforskriften § 82 om ikrafttredelse nr 2, jf. Forskrift om sikkerhet m.v. til lov
om petroleumsvirksomhet fastsatt ved kgl.res. av 28.6.85, § 35 om adkomst
Manglende stedfortreder for HMS-koordinator/sykepleier
Beskrivelse
Equinor har ikke sikret at HMS-koordinator/sykepleier-funksjonen er robust, det ble
identifisert at funksjonen ikke er tilstrekkelig til å håndtere fare- og ulykkessituasjoner
dersom nøkkelpersonell (sykepleier) faller fra eller svikter.
Begrunnelse
Gjennom intervjuer og dokumentasjonsgjennomgang kom det frem at det ikke er
etablert et system som ivaretar at det er en dedikert stedfortreder for HMSkoordinator/sykepleier i beredskapsorganisasjonen. Det betyr i praksis at det ikke er avklart hvem det er som er ansvarlig for å midlertidig ta over sykepleiers oppgaver
dersom sykepleier faller fra eller er indisponibel. Det er heller ikke definert hvilke
oppgaver eller kompetanse en stedfortreder skal ha.
Manglende avklaring og organisering av stedfortrederfunksjonen kan svekke
beredskapen og føre til usikkerhet i ansvar og oppgavefordeling ved en hendelse.
Dette kan påvirke samhandling med vaktlegetjenesten og redusere effektiviteten i
behandling, redning og evakuering.
Henvisning til annet regelverk
Aktivitetsforskriften § 75 – om beredskapsorganisasjon
Styringsforskriften §14 – om bemanning og kompetanse
Aktivitetsforskriften 23 – om trening og øvelse
Mangelfull testing av overrislingsanlegg på livbåtene
Beskrivelse
Equinor har ikke sikret at vedlikeholdsprogrammet for livbåtene dekker alle kritiske
funksjoner, det ble identifisert mangler knyttet til test av overrislingsanlegget, som er
et element som skal sikre livbåtenes funksjon under håndtering av fare- og
ulykkessituasjoner.
Begrunnelse
Gjennom intervjuer og dokumentasjonsgjennomgang fremkom det at
overrislingsanlegg ikke blir fysisk testet i tråd med kravene i DNV-ST-E406, som
spesifiserer at overrislingsanlegg skal testes minimum én gang årlig. Siste
dokumenterte test ble gjennomført 24.04.2022, noe som innebærer at det ikke har
vært gjennomført fysisk testing de siste årene.
Equinor henviser til DNV-ST-E406 i sitt styrende dokument TR1055.
Et lignende avvik ble identifisert ombord på Grane i forbindelse med tilsyn med
styring av beredskap og helikopterdekk i 2024.
Henvisning til annet regelverk
Aktivitetsforskriften § 47 om vedlikeholdsprogram jf. aktivitetsforskriften § 77 om
håndtering av fare- og ulykkessituasjoner punkt d)
Innretningsforskriften § 44 om evakueringsmidler, som viser til DNV-ST-E406
Styringsforskriften § 5 om barrierer punkt c)
Helikopterdekkbelysning
Beskrivelse
Equinor kunne ikke skaffe til veie dokumentasjon på at krav til at flomlysanlegget på
Gullfaks B helikopterdekk har tilstrekkelig jevnhet og at belysningsstyrke er oppfylt.
Begrunnelse
Gjennom intervjuer og dokumentasjonsgjennomgang kom det frem at det ikke var
tilgjengelig dokumentasjon på lysberegning. Uten denne dokumentasjonen var det
ikke mulig å verifisere at flomlysanlegget hadde tilstrekkelig jevnhet og
belysningsstyrke.
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriften § 23 om generelle krav til materiale og opplysninger andre punktum
jf. innretningsforskriften § 70 om helikopterdekk første ledd jf. FOR 2019-05-14 nr.604 -
Forskrift om luftfart med helikopter - bruk av offshore helikopterdekk - BSL D 5-1, §36
om helikopterdekkbelysning første ledd bokstav a tredje punktum