Vurdering av reservedeler
Beskrivelse
COSL hadde ikke sikret at konsekvensklassifiseringen benyttes ved vurdering av reservedelsbehovet.
Begrunnelse
Vi etterspurte COSL om en tilbakemelding på hvordan de sikrer at utstyrets kritikalitet tas med i vurderingen av reservedelsbehovet om bord.
I tilbakemelding på epost datert 13.06.2025 ble det beskrevet at dagens løsning ikke legger til grunn utstyrets klassifisering ved vurdering av reservedelsbehovet om bord.
Hjemmel
Vedlikehold
Beskrivelse
COSL hadde ikke sikret at alle branndører, brannspjeld og nødlys holdes ved like, slik at de er i stand til å utføre sin krevde funksjon i alle faser av levetiden. For en branndør var det ikke etablert et vedlikeholdsprogram. Vedlikeholdsprogrammet for nødlys og brannspjeld sikrer ikke at sviktmodi blir identifisert.
Begrunnelse
Vi observerte følgende branndører som ikke var merket med tag nr.:
- Rømningsluke fra lokalt instrumentrom (LIR) på boredekk
- LIR boredekk
- Borekabin
- LIR (under bro)
Vi observerte også flere nødlys ute på dekk og i boreområde som ikke lyste. COSL fortalte at det pågikk ett prosjekt med å skifte ut defekte lys inkludert nødlys.
Rømningsluken med klasse A-60 fra LIR på boredekk var ikke inkludert i rapporten fra tredjepartsinspeksjon på branndører utført i juni 2025. COSL bekreftet at det ikke var etablert et forebyggende vedlikeholdsprogram for rømningsluken i vedlikeholdssystemet STAR.
For følgende funksjonstester av barrierer var det i vedlikeholdssystemet beskrevet utførelse av aktiviteter i forkant av test:
- Utskifting av lyskilder før test av ytelse til nødlys. Dette ble utført for å få testet batteriet til nødlys med eksternt batteri, mens barrierefunksjon er å gi tilstrekkelig lys for evakuering og utføring av kritiske oppgaver
- Testprosedyren (GX001) for funksjonstest av brannspjeld var oppdatert etter erfaringene med brannspjeld på COSLPioneer. I prosedyren inngikk teksten «fjerne smuss og rengjøre innsiden av brannspjeld». I tillegg stod det at komponenter som kan hindre spjeldet i å operere skal fjernes. Nevnte beskrivelser stod oppført som aktiviteter før utførelse av selve funksjonstesten av brannspjeldet. Dette kan medføre til at arbeid blir gjort på brannspjeldene før funksjonstest utføres, og dermed påvirke resultatet av test/medføre at test ikke blir reell og at feil og sviktmodi ikke blir identifisert.
Branndører ble reparert ved utførelse av funksjonstest uten å dokumentere hvilke dører som var svekket. Svekkelsene blir dermed ikke tatt med i rapporteringen.
Hjemmel
Mangler ved branndør og brannskiller
Beskrivelse
COSL hadde manglende ivaretakelse av krav til branndør og brannskiller
Begrunnelse
Tredjepart har i juni 2025 gjennomført inspeksjon av branndører og avdekket mange mangler på branndører. Det er etablert korrektiv arbeidsordre for identifiserte mangler.
Ved befaring observerte vi at A-60 dør mellom nødgenerator og batterirom (D4305-01) ikke var selvlukkende. Det var hull i dørkarm og -blad. Denne døren var ikke inkludert i tredjepartsinspeksjonen og det var ikke etablert korrektiv arbeidsordre.
Ytelsesstandard (PS 9) for passiv brannbeskyttelse inkluderte følgende 12 månedlig aktivitet (STD074): «Visual inspection of all fire rated walls, windows, decks, celings and penetrations. Any damage to fire rated surfaces or penetrations shall be repaired.» Denne aktiviteten ble sist utført 27.02.25. Ved befaring observerte vi følgende svekkelser på A-60 brannskiller:
- Isolasjon var fjernet rundt kabelgjennomføring i LIR og løfteører i nødgeneratorrom og for fire små områder på brannskillet i HVAC rom (ved bysse). Det ble opplyst at isolasjonen hadde vært fjernet over lengre tid.
- Manglende isolering av ramme rundt A-60 dører til nødgeneratorrom (D4305-01), dør mellom nødgeneratorrom og batterirom (D4305-01) og dører inn til maskinrommene.
Hjemmel
Vanntette HVAC ventiler
Beskrivelse
COSL har ikke sikret at problemstillingen som angår skader på vanntette HVAC ventiler er tilstrekkelig belyst. Beslutningsgrunnlaget for å anse at den vanntette barriere funksjonen er intakt, er ikke basert på tilstrekkelig data- eller analysegrunnlag
Begrunnelse
Ved 3-årlig inspeksjon av vanntette HVAC ventiler på innretningen, ble det avdekket at 25 av 54 inspiserte ventiler hadde skader i innvendig liner. I HVAC system 17.2 var det identifisert skader på 10 av 12 ventiler.
COSL informerte i tilsynet om at en ventil på en tilsvarende innretning i selskapet, som hadde samme type skade på innvendig liner, var trykktestet til 6,5 bar. Basert på dette resultatet anså COSL at tilsvarende skader på COSLInnovator ville gi samme resultat.
Hjemmel
Manglende overvåking og kontroll av sikkerhetsintegriteten til brann og gassdetektorer i drift.
Beskrivelse
COSL manglet aktivitet for overvåking og kontroll av sikkerhetskritiske feil for tekniske barriereelementer tilhørende brann- og gassdeteksjon. Det var ikke etablert ytelseskrav for å verifisere at kravene gitt i design av brann- og gassdeteksjonssystemet er ivaretatt i drift.
Begrunnelse
COSL hadde ikke etablert ytelseskrav for å kunne overvåke og kontrollere at forutsetningene og kravene gitt til det instrumenterte sikkerhetssystemet i design (SIL nivå 2 iht. ON 070), fortsatt var gjeldende i drift. I ytelsesstandarden for F&G (PS 5) for COSLInnovator var det kun krav til test av en enkel brann- og gassdetektor per sløyfe per år. COSL kunne ikke vise til at det var samlet inn data om ytelsen av den enkelte type detektor.
Hjemmel
Arbeid i elektriske anlegg
Beskrivelse
COSL manglet nødvendige tiltak for å redusere sannsynlighet for fare- og ulykkessituasjoner ved arbeid i og drift av elektriske anlegg. Dette var relatert til manglende tilgjengeliggjøring av vernebekledning som er tilpasset omgivelsene og arbeidsforholdene, og forsvarlig oppbevaring av slikt utstyr i tavlerom.
Begrunnelse
Nødvendig tilpasset verneutstyr (PPE) som visir, hørselvern og hansker var ikke gjort tilgjengelig i tavlerom. Dette avviket ble også påpekt ved SUT tilsyn med IKT, elektro, instrumenterte sikkerhetssystemer og teknisk sikkerhet på COSLProspector i mai 2024. Vi ble fortalt at slikt utstyr var bestilt inn for COSLInnovator og ville bli installert før oppstart av operasjon.
Hjemmel
Prosedyrer
Beskrivelse
COSL sin prosedyre for energiisoleringer var ikke utformet slik at de oppfyller sin tiltenkte funksjon. Manglende allsidig belysning og faglig involvering ved opprettelse av TRA (Task Risk Assessment) for bruk av EX luftdrevene slamsugere
Begrunnelse
COSL har utarbeidet prosedyre for å håndtere energiisoleringer «Energy isolation procedure» (L3 –TEC-65042). Denne prosedyren fantes både på norsk og engelsk. Det kom frem i intervju og samtaler med fagpersonell om bord at de to versjonene ikke var innholdsmessig like. Dette kan forvirre og føre til ulik praksis ved isolering av energikilder.
Det var opprettet en TRA (Task Risk Assessment) for bruk av vakuum slamsuger (TRA# 25-058). Denne inneholdt ikke risikoforhold relatert til statisk elektrisitet og faren for antennelse av brennbare gasser. COSL prosedyre L3-TEC-350461 som omhandler ikke elektriske tennkilder «Non-electrical ignition sources» tar for seg viktigheten av jording for å hindre statisk utlading under pkt 4.1.2. I brukermanual for slamsuger fremkommer det at det er nødvendig med riktig jording av slamsuger og at dette må verifiseres før bruk. Denne informasjonen var ikke del av noe prosedyre eller instruks og var heller ikke kjent for relevant personell.
Hjemmel
Mangelfulle ytelsesstandarder
Beskrivelse
COSL hadde ikke etablert nødvendige krav til ytelse for at barrieren skal være effektiv for tekniske barriereelement relatert til ventilasjon (HVAC) og nødkraft.
Begrunnelse
Ytelsesstandard PS 6 for HVAC beskriver i krav F3.2 at brannspjeld skal være utrustet med indikator som viser aktuell posisjon til spjeldet. Ytelseskravet i F3.3 tillater at indikator kan vise lukket innenfor 5% av ønsket posisjon. At spjeld beveger seg og den tilhørende indikator benyttes til å verifisere spjeld. COSL kunne ikke dokumentere at ett 95 % lukket spjeld er akseptabelt for at barrieren skal være intakt.
Vi ble informert om at oppdaterte ytelsesstandard vil bli implementert i løpet av juni 2025 (før start av operasjon).
Hjemmel