Mangelfullt beslutningsunderlag
Beskrivelse
Equinor hadde ikke utført nødvendige arbeidsmiljøanalyser på Troll C som sikrer beslutningsstøtte ved valg av tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger.
Equinor kunne heller ikke gjennom sin oppsummering av arbeidsmiljøanalyser og -vurderinger av innretningens tekniske tilstand dokumentere at innretningen og aktivitetene på Troll C er forsvarlige med tanke på arbeidsmiljø i tidsrommet det er søkt om levetidsforlengelse for.
Begrunnelse
I forbindelse med utarbeiding av søknad om samtykke til forlenget drift av Troll C ble gjennomførte grovkartlegginger av arbeidsmiljøet ved bruk av metoden “Working Environment Health Risk Assessment” (WEHRA) for ulike personellgrupper på Troll C lagt til grunn for å måle samsvar med regelverkskrav. Observasjoner gjort i tilsynet viste at WEHRA-kartleggingene utgjorde et mangelfullt beslutningsunderlag for valg av tiltak og prioriteringer for å redusere arbeidsmiljørisiko i forbindelse med levetidsforlengelse av Troll C. Det kom fram under tilsynet at det var flere forhold knyttet til styring av arbeidsmiljørisiko på Troll C som bekreftet mangelfullt beslutningsunderlag.
Kjennskap til risiko
Gjennom mottatt dokumentasjon kom det fram at mangler i kunnskap om, håndtering av og oversikt over risikoforhold var påpekt og kommunisert i organisasjonen.
- I dokumentet “Enkeltvis og samlet vurdering av risiko for ARS – Prosessteknikere Troll C 2023” ble det konkludert med:
“Risikoen begrunnes i at verken ergonomi, kjemisk eksponering eller psykososialt arbeidsmiljø er tilstrekkelig kartlagt og håndtert.”
- I tilsvarende rapport utarbeidet for mekanikere i 2023 oppgis det at:
“Det er gjennomført få/ingen detaljerte kartlegginger/målinger som omhandler mekanikere på TRC i senere år.”
- I forbindelse med behandlingen av samtykkesøknaden ble det etterspurt utdypende informasjon knyttet til støyeksponeringsrisiko. Equinor redegjorde for dette og konkluderte med at støynivået på Troll C er generelt lavt og at risikovurdering av støy ikke har hatt høy prioritet. I tilsynet ble det imidlertid funnet flere oppgaver som var identifisert med høy støyeksponeringsrisiko, deriblant arbeid på helidekk, arbeid med brannkanoner og arbeid med ankervinsjer. Det var ikke gjort detaljerte vurderinger av støyeksponeringrisiko for noen av disse oppgavene. Mottatte oversikter viste at det på Troll C ble registrert 15 nye eller forverrede arbeidsrelaterte støyskader i perioden 2015-2023.
- I WERisk-sak #1501077 ble det referert det til to målinger av fullskiftseksponering for benzen som viste eksponering for 60 % av dagens grenseverdi for benzen. Av opplysninger som var oppgitt i saken virket det uklart hva som var bidragsytere til eksponeringene. Det fremstod ikke som om disse målingene er ble fulgt opp med videre kartleggingsaktivteter. Ytterligere informasjon og dokumentasjon knyttet til detaljer rundt kartleggingen fremstod som tapt. En kommentar fra 2022 konkluderte med:
“Denne synergisaken er opprettet for å dokumentere måleresultatene. Jeg har ikke hatt tilgang til selve analysesvarene eller mer dokumentasjon enn det som er vist i denne saken”
- På oppdrag fra Equinor gjennomførte KAEFER Energy i oktober 2019 en befaring i LQ på Troll C. Ifølge rapporten var formålet med befaringen å hente inn nødvendig informasjon for å kunne definere arbeidsomfang og utarbeide et kostnadsestimat for anbefalte oppgraderinger av boligkvarteret. Flere av observasjonene i denne rapporten var sammenfallende med observasjoner vi gjorde under tilsynet.
Samsvar med regelverkskrav
Utforming av arbeidsområder om bord var ikke systematisk målt opp mot dagens krav med tanke å identifisere avvik og eventuelle behov for korrigerende og kompenserende tiltak. Videre var eksponeringsrisiko for personell ikke systematisk målt opp mot dagens regelverkskrav, for å sikre forsvarlige eksponeringsforhold for personell på Troll C. Gjennom avvikssystemet Synergi WERisk var enkelte aktiviteter sporadisk vurdert opp mot regelverkskrav. Vurderinger av risiko i WERisk-saker har imidlertid ikke systematisk blitt målt opp mot krav i regelverket. Dette bidro til mangelfullt underlag for beslutninger og prioriteringer.
Grovkartlegging (WEHRA)
Beslutninger, tiltak og prioriteringer relatert til arbeidsmiljø er i forbindelse med levetidsforlengelsen i hovedsak basert på WEHRA. WEHRA er en grovkartlegging der arbeidsoppgaver med arbeidsmiljørisiko i hovedsak identifiseres av personellet selv. HAM-fagpersonell har i mindre grad bidratt i å identifisere arbeidsoppgaver som kan innebære risiko.
I tilsynet ble det gjort flere observasjoner av risikoforhold som ikke var identifisert i WEHRA-gjennomgangene. Risikovurderingene i WERisk-saker ble i få tilfeller fulgt opp med detaljerte undersøkelser, til tross for at risiko ble angitt som høy/oransje.
Mottatt dokumentasjon viste at det har vært manglende oppfølging i form av detaljerte vurderinger etter at risiko er identifisert i grovkartlegginger. Fra 2020 var det blitt utført 2 detaljerte kartlegginger av kjemisk eksponering på Troll C, ingen detaljerte kartlegginger av støy og 7 detaljerte kartlegginger av ergonomisk belastning. Det har dermed blitt utført totalt 9 detaljerte kartlegginger knyttet til støy, kjemisk eksponering og ergonomisk belastning etter 2020. Mottatte rapporter for enkeltvis og samlet risiko for arbeidsrelatert sykdom gjennomført i 2023 viser at det totalt er 23 WERisk saker som er vurdert til høy risiko/oransje for gruppene mekanisk, prosess, lab, forpleining og automasjon. For flere av gruppen er rest-risiko, risiko etter kompenserende tiltak, angitt med høy risiko/oransje innen enkeltfaktorer for flere av gruppene.
Detaljerte risikovurderinger
Det var i liten grad gjennomført detaljerte vurderinger av eksponeringsrisiko for personell på Troll C. Videre kom det frem under intervju og befaring at det var flere arbeidsoppgaver med potensiell risiko for blant annet muskel- og skjelettplager som på tidspunkt for søknad for levetidsforlengelse ikke var vurdert og inkludert i beslutningsunderlaget. Eksempler på dette var:
- Renhold av slitte og ødelagte gulv i boligkvarteret for forpleining. Det var opprettet en WERisk sak i juni 2022 for “Renhold hotell og kontorer i LQ”. Den gang ble risikoscore i WERisk saken satt til «høy risiko» (oransje), på grunn av arbeidet med å rengjøre sengebunner. I 2023 ble sengebunnene skiftet ut. I 2024 ble det utført detaljert vurdering av denne oppgaven i form av ErgoRisk. Denne konkluderte med lav risiko (grønn). Med begrunnelse i ErgoRisk av denne ene renholdsoppgaven, ble samlet risikoscore i WERisk sak “Renhold hotell og kontorer i LQ”, satt til lav risiko (grønn). Det hadde ikke blitt utført detaljert vurdering av øvrige arbeidsoppgaver for forpleining i LQ, inkludert renhold av slitte/ ødelagte gulv.
- I følge mottatt dokumentasjon var det ikke gjort vurderinger av i hvilken grad observasjoner i KAEFER Energy sin befaringsrapport fra 2019 påvirket eksponeringrisiko for personell, for eksempel for forpleiningspersonell i forbindelse med rengjøring.
- Transport av Castrol Baryco Micronic CV/B - hydraulikkolje, der IBC beholdere på ca 900 kg skyves/dras på jekketralle ca. 200 meter, 1-2 ganger per tur. Vi ble informert om at det nylig var blitt opprettet sak med tanke på ergonomisk belastning for denne aktiviteten. Det kom frem at håndtering av slanger i forbindelse med denne aktiviteten også bidro til kjemikaliesøl og fare for eksponering for hydraulikkolje. Basert på den informasjonen vi har, er hydraulikkoljen klassifisert som reproduksjonsskadelig. Den nylig opprettede saken inkluderte ikke risiko knyttet til kjemisk eksponering.
- Det var ikke gjort vurderinger av risiko ved at personell- og vareheis i uteområdet hadde hyppige og langvarige driftsstanser, og at dette medførte mer manuell løfting og bæring.
- Gjennom intervju og befaring ble vi informert om ventiler som kunne være tunge å operere, og som krevde mange omdreininger. Gjennom tilsendt dokumentasjon framkom det at det i liten grad var gjort vurderinger av risiko for muskel- og skjelettplager knyttet til operering av ventiler. Det var ikke gjennomført samlet vurdering av risiko for muskel- og skjelettplager for driftspersonell som følge av operering av ventiler. Det fremstår som at dette heller ikke var inkludert i “Enkeltvis og samlet vurdering” for relevante personellgrupper.
- Håndtering av batterier og kapasitetstesting i batterirom. Vi ble informert om at dette arbeidet innebar vanskelig tilkomst og uheldige arbeidsstillinger. Arbeidet skjedde årlig og tok et par dager for to personer.
- Gjennom mottatt dokumentasjon og intervju kom det fram at det i perioden 2010 – 2018 ikke ble gjennomført noen detaljerte vurderinger av risiko for muskel- og skjelettplager for personell på Troll C. I perioden 2019-2022 ble det gjennomført 3 detaljerte vurderinger. I 2024 ble det gjennomført 6 detaljerte vurderinger av risiko for muskel- og skjelettplager. Vurderingene i 2024 var imidlertid ikke inkludert i underlaget for beslutninger og tiltak i forbindelse med søknad om levetidsforlengelse.
- Vi ble informert om at flere arbeidsoppgaver i lengre tid hadde vært identifisert som en utfordring med tanke på risiko for muskel- og skjelettplager, før det ble utført detaljerte vurderinger. Et eksempel på dette er “vedlikehold av utstyr / test av detektorer i turbinskjørt HGA/HGB”. Her har risikoen vært kjent fra 2015, men detaljert vurdering ble ikke utført før i 2024. Oppgaven har fått oransje risikoscore, og rød risikoscore for flere kroppsområder.
- Det var registrert arbeidsrelaterte muskel- og skjelettskader (ARS) på Troll C for personell innen forpleining, prosess og mekanisk. Det kom imidlertid ikke frem at det var gjort detaljerte vurderinger knyttet til disse.
- Det ble under tilsynet ikke funnet eksempler på at det var utført vurderinger av forholdet mellom planlagte oppgaver og tilgjengelige ressurser for perioden det søkes levetidsforlengelse for.
- I flere intervjuer ble det gitt uttrykk for høy opplevd arbeidsbelastning og utstrakt bruk av utvidet oppholdstid
Tiltak
Det kom fram under intervju og befaring at risiko ikke systematisk ble håndtert ved bruk av kompenserende tiltak, og enkelte eksempler der det heller ikke var etablert en plan for gjennomføring av korrigerende tiltak. Eksempler på dette var:
- “Operere metanolventiler til brønner C-12" (#2392746). Arbeidsoppgaven utføres 1-2 ganger pr skift, og har vært en utfordring i lengre tid. WERisk sak ble opprettet mars 2023. Detaljert vurdering ble utført februar 2024. Vurdert med høy risiko/oransje risikoscore, uakseptabel risiko/rød for rygg og skuldre. Oppgitt at det er avvik fra interne krav, og at tiltak er nødvendig. Kompenserende tiltak ble besluttet i mai 2023, men var på tidspunkt for tilsynet ikke innført.
- “Blåsing av slanger ved bunkring” (#2909648). Arbeidsoppgaven utføres ukentlig, og har vært en utfordring i lengre tid. WERisk sak ble opprettet desember 2023. Detaljert vurdering utført februar 2024. Vurdert til oransje risikoscore, delvis rød for rygg. Oppgitt at det er avvik fra interne krav. Korrigerende og kompenserende tiltak, samt verifisering av tiltak er planlagt. På tidspunkt for tilsynet var ikke noen av tiltakene innført.
- I følge WERisk sak (#2026676) fra juni 2022 har det vært en plan om å gjøre tiltak knyttet til gulvene på skifterommene, men at det har tatt tid å få gjort dette pga full POB i lang tid framover. På tidspunkt for dette tilsynet var det fortsatt ikke utført tiltak knyttet til gulvene på skifterommene.
Ettersom det ikke var utført detaljerte vurderinger av disse arbeidsoppgavene i perioden for utarbeiding av søknad om utvidet levetid for Troll C, inngikk heller ikke resultatene i beslutningsunderlaget for søknaden.
I rapport etter KAEFER Energy sin befaring i oktober 2019 fremkom det blant annet observasjoner relatert til fukt i gulv i messe, fukt og sprekker i gulv i herregarderobe, samt sluse og utforming av himling i røykerom. Det framkom dessuten at røykerommet slik det var i 2019, ikke var godkjent som røykerom iht. krav i 2019, og at dette innebar avvik fra NORSOK C-001 (med tanke på sluse) og NORSOK C-002 (med tanke på utforming av himling). Under tilsynet kom det fram gjennom intervju og befaring at det ikke var gjort tiltak knyttet til disse observasjonene.
I befaringsrapporten framkom det videre at det i 2019 forelå en PO på utskifting av gulvet, med oppstart planlagt til mars 2020. Dette var ikke gjennomført på tidspunkt for tilsyn.
Flere tiltak var planlagt, men gjennomføring hadde blitt nedprioritert til fordel for, i hovedsak, TWEL-prosjektet. Dette inkluderte oppgraderinger av bysse, messe, kontorer, verksteder og lab.
Personell- og vareheis i uteområdet var ofte og i lange perioder ute av drift er. Mangel på tilgang til heis medførte begrensinger i aktiviteter som innebar behov for å frakte utstyr og materiell over nivåer på innretningen. Dette ble delvis løst med bruk av kran, men bidro til at aktiviteter ikke alltid kunne utføres i tråd med plan. Det ble ikke oppgitt at det var planlagt korrigerende tiltak som kunne bidra til å løse disse utfordringene.
Arbeidstakermedvirkning
Referat fra møter i arbeidsmiljøutvalg (AMU) viste at levetidsforlengelsen, inkludert planer, aktiviteter og tiltak som berører arbeidsmiljøforhold ved utvidet levetid, i liten grad hadde vært tema i AMU-møtene. Dette kan bidra til at relevant informasjon knyttet til arbeidsmiljø ikke hadde blitt tilstrekkelig belyst.
Hjemmel