Uoverensstemmelse mellom styrende dokumentasjon og driftspraksis
Beskrivelse
Det er usikkert om bruken av Balder til enhver tid er i samsvar med forutsetningene for bruk som er lagt til grunn for forsvarlig virksomhet.
Begrunnelse
Stikkprøver foretatt i tilsynet har avdekket at deler av innholdet i «Balder FPU marine driftsprosedyrer» av 30.09.2020 ikke samsvarer med hvordan driften av innretningen faktisk styres. Noen eksempler er gitt i de følgende avsnittene.
Planlagt vedlikehold for kalibrering av lastcellene som måler strekket i kjettingene på ankervinsjene skal i henhold til «Balder FPU marine driftsprosedyrer» (side 4-20) utføres med 36 måneders mellomrom. I tilsynet ble det opplyst om at dette skal utføres årlig.
Det ble i tilsynet avklart at forankringssystemet med 10 ankerliner på Balder oppfyller Sjøfartsdirektoratets krav til sikkerhetsfaktorer for operasjon i konsekvensklasse 3, og at det ved brudd i en ankerline ikke er gitt at Balder kan operere i konsekvensklasse 3 under de samme forhold som med intakt forankringssystem. Dette samsvarer bare delvis med det som står om dette i «Balder FPU marine driftsprosedyrer» (side 5-23).
Det ble i tilsynet avklart at ankersystemet på Balder er designet for å tåle 100-års værkondisjon med svart skip (tap av elektrisk kraft ombord). Dette står i kontrast til at det i «Balder FPU marine driftsprosedyrer» (side 5-25) står at dersom strømmen ikke kan gjenopprettes innen 20-40 minutter og signifikant bølgehøyde overstiger 8,5 m, kan en progressiv ankerkjettingsvikt utvikle seg med mulighet for stigerørsbrudd. I 100-årskondisjon vil signifikant bølgehøyde være større enn 8.5 m.
Det ble i tilsynet opplyst om at «Balder FPU marine driftsprosedyrer» er under oppdatering.
Hjemmel
Manglende indikasjon av åpen/lukket posisjon av ballastventiler
Beskrivelse
Det er usikkert om ballastsystemet på Balder vil kunne bringe innretningen til en sikker tilstand etter utilsiktet dypgående, trim eller krengning.
Begrunnelse
Ved operasjon av ballastventil 801-XV-168 med håndpumpe på dekk fant vi at det ikke er indikator som viser om ventilen er åpen eller lukket ved den lokale operatørstasjonen (påkoblingssted for håndpumpe).
Det ble i tilsynet opplyst om at posisjon (åpen/stengt) av ballastventiler på Balder kun er synlig i sentralt kontrollrom. Ved isolering av ventilen, og lokal operasjon ved hjelp av håndpumpe, mister kontrollrommet informasjon om eventuelle posisjonsendringer av ventilen.
Innretningsforskriften § 39 setter krav til ballastsystem for flytende innretninger. I veiledningen til paragrafen er det angitt at Sjøfartsdirektoratets forskrift om ballastsystemer på flyttbare innretninger bør brukes for å oppfylle kravene til ballastsystemer.
Det er i § 8.3 i Sjøfartsdirektoratets forskrift om ballastsystemer på flyttbare innretninger krav om at det lokalt på ventilene, og på steder hvor ventilene kan opereres, skal det være en indikator som viser om ventilen er åpen eller lukket. Indikering skal være avhengig av ventilspindelens bevegelse eller fungere på annen måte med samme pålitelighet.
Hjemmel
Åpne-, og lukketider for vanntette dører
Beskrivelse
Det er usikkert hvorvidt Balder har nødvendig oppdrift og stabilitet i skadet tilstand.
Begrunnelse
Innretningsforskriften § 62 setter krav til oppdrift og stabilitet. I veiledningen til paragrafen er det angitt at Sjøfartsdirektoratets forskrift om stabilitet, vanntett oppdeling og vanntette/værtette lukningsmidler på flyttbare innretninger § 8 til og med § 51 bør brukes for å oppfylle kravene til oppdrift og stabilitet.
Under befaring ble det gjennomført tester av åpning og lukking av vanntette skyvedører ved bruk av hendelen på dørene. For to av dørene ble det registrert verdier som ligger utenfor akseptkriterier som er angitt i Sjøfartsdirektoratets forskrift om stabilitet, § 39, punkt 5:
- Åpningstid for 513-CV01-E: 52 s
- Åpningstid for 513-CV01-A: 60 s
Under befaring ble det også gjennomført en test av lukking av vanntett skyvedør 513-CV01-G ved bruk av håndpumpe. Lukketiden for denne døren ble registrert å være 107 s. Dette resultatet ligger utenfor akseptkriteriet som er angitt i Sjøfartsdirektoratets forskrift om stabilitet, § 41, punkt 2.
Hjemmel
To vanntette dører står åpne i normal drift
Beskrivelse
Det er usikkert om Balder tåler fylling av minst ett vanntett rom mot sjøen som er helt eller delvis under vannlinjen, eller rom som inneholder rørsystemer forbundet med sjøen, samt kollisjonsskader på minst ett vanntett skott i eksponerte områder.
Begrunnelse
I «Balder FPU - marine driftsprosedyrer» er det oppgitt at vanntette skyvedører på el. 16800 (dør nr. 7 og 8) kan stå åpne i normal drift, men at de skal stenges ved dårlig vær (storm). Under tilsynet kunne det ikke redegjøres for hvilke vurderinger som ligger til grunn for føringen om at disse to dørene kan stå åpne i normal drift.
Hjemmel