Bedre vedlikeholdsprogram for bærende konstruksjoner
Beskrivelse
Vedlikeholdsprogrammet kan være utilstrekkelig for overvåking av ytelse og teknisk tilstand av bærende konstruksjoner for å sikre at sviktmodi som er under utvikling eller har inntrådt blir identifisert og korrigert.
Vedlikeholdsprogrammet for overvåking og kontroll av sviktmekanismer for bærende konstruksjoner i utmattingsgrensetilstanden kan være utilstrekkelig.
Begrunnelse
OKEA har i tilsynet demonstrert at det finnes et vedlikeholdsprogram for Brage med hensikt å ivareta funksjonene for bærende konstruksjoner. Det inneholder både inspeksjonsaktiviteter og utbedringsaktiviteter. Vi har likevel noen observasjoner som antyder at vedlikeholdsprogrammet for de bærende konstruksjonene kan være utilstrekkelig.
Ved befaring på innretningen ble det observert korrosjon på dekk ved nedre innfesting ved begge kranpidestallene. Det ble også observert korrosjon på flammetårnet ved den øvre innfestingen på nordsiden, og på den delen av MSF-fagverket som utgjør den sørlige støtten for flammetårnet. Disse stedene er utmattingspåkjente områder.
Hjemmel
Usikkerheter knyttet til bærekonstruksjonens tilstand
Beskrivelse
Det er uklart om bruken av Brage er i samsvar med innretningens tekniske tilstand og de forutsetningene for bruk som er lagt til grunn for forsvarlig virksomhet.
Begrunnelse
Det foreligger dokumentasjon på at det har vært lav vannfylling i flere av jacketleggene og at det har vært etterfylt vann og biocid ved flere anledninger ([12], [13], [14], [15], [19] og [20]). Det er også rapportert om målte forekomster av H2S i vannet i jacketleggene ([12], [14] og [15]).
Dersom man kan utelukke lekkasjer i ventiler og andre deler av påfyllingssystemet for vann i jacketleggene vil vannivået i leggene være en pålitelig indikator på konstruksjonsintegritet. Et uforandret vannivå vil da være en sterk indikasjon på at konstruksjonen er intakt. Det er ikke kjent hva som er årsaken til tap av vann i jacketleggene, og man kan derfor ikke utelukke at tapet av vann skyldes sprekker eller annen skade på konstruksjonen hvor vann kan lekke ut.
Tilstedeværelse av H2S i vannet i jacketleggene er en indikasjon på at bakteriell korrosjon (MIC) pågår i leggene. Ved etterfylling av vann vil det kunne dannes svovel når oksygenet i det nye vannet i leggene reagerer med H2S, jf. [12]. Svovelet kan så reagere med stålet i leggene og danne jernsulfid. Bakteriell korrosjon og svovelkorrosjon oppstår ofte lokalt med høye korrosjonsrater som følge. Begge disse prosessene vil redusere bæreevnen til jacketleggene.
DNV ga i sin evalueringsrapport [12] anbefalinger om tiltak for å avdekke årsaken til den observerte reduksjonen av vannivå i jacketleggene, og for å undersøke om det foregår innvendig korrosjon i leggene. DNVs rapport reiser noe tvil om hvor gode målingene av H2S som ble gjort ([14] og [15]) er, og ga anbefalinger om å undersøke dette nærmere. Det ble i tilsynet opplyst om at det tidligere i år ble utført målinger med en alternativ målemetode (Dräger) og at man da ikke målte noen forekomster av H2S i leggene. Utover dette er anbefalingene gitt av DNV [12] i liten grad fulgt opp av OKEA.
Det ble i tilsynet observert korrosjon på et større område i skvalpesonen på jacketlegg B4 og ved flere av knutepunktene på jacketen over vannivå. Utover dette er omfanget av korrosjon på konstruksjonselementer i plaskesonen ukjent på grunn av at marin begroing gjør inspeksjon vanskelig.
Jacket-konstruksjonen er analysert for utmatting med fri korrosjon. Observerte forekomster av korrosjon, og usikkerhet omkring omfanget av korrosjon innvendig i jacketleggene, representerer derfor ikke en utfordring for utmattingskapasiteten. Vi vurderer det imidlertid slik at usikkerheten om årsaken til tap av vann i jacketleggene, kombinert med usikkerheten omkring omfanget av korrosjon på jacketleggene, gir grunnlag for å si at bæreevnen i jacket-konstruksjonen kan være svekket og at det dermed er uklart om bruken av innretningen er i samsvar med forutsetningene for bruk som er lagt til grunn for forsvarlig virksomhet.
Hjemmel
Mangelfull oppfølging av underleverandør for re-analyser
Beskrivelse
OKEA har ikke gjort oppfølging for å sikre at Aker Solutions er kvalifisert til å ivareta regelverkets krav til helse, miljø og sikkerhet i deres arbeid med re-analyser av bærende konstruksjoner på Brage.
Begrunnelse
OKEA kunne under tilsynet ikke legge frem informasjon om revisjoner av Aker Solutions arbeid med re-analyser av Brage.
Hjemmel
Bedre strategi for bruk og vedlikehold av stålunderstellet for å ivareta hovedbæreevnen i en ulykkessituasjon (barrierefunksjon)
Beskrivelse
Strategiene for bruk og vedlikehold av stålunderstellet og noen tilhørende systemer for å ivareta hovedbæreevnen i bærende konstruksjoner (ved brann på sjø) inntil innretningen er evakuert kan være mangelfull.
Begrunnelse
OKEA har i samtaler og gjennom dokumentasjon [18] vist at vannfylling av hovedelementene (leggene) i stålunderstellet er et tiltak for å oppfylle hovedsikkerhetsfunksjonen om hovedbæreevnen i bærende konstruksjoner ved et scenario med brann på sjø.
Flere undersøkelser av vannfylling i hovedelementene har vist at nivået har vært lavere enn flensen ved hovedbærerammen (Main Support Frame, MSF) [14,15]. I noen tilfeller har det, i henhold til dokumentasjonen, ikke vært mulig å måle vannivået (6m under flensen). Det er altså mulig at det har vært perioder da vannfylling av hovedelementene i stålunderstellet har vært flere meter under MSF. Vannfylling vil da være avhengig av at etterfyllingsfunksjonen virker og kapasiteten til å etterfylle med brannvann. Vi har ikke undersøkt kapasiteten til etterfyllingsfunksjonen i denne revisjonen.
Under befaring offshore viste OKEA de hydrauliske ventiler i anlegget som styrer tilførsel av brannvann til hovedelementene i stålunderstellet (f.eks. ventil med tag: HV-74-0007A). Vi etterspurte dokumentasjon på vedlikehold og testing av HV-74-0007A. OKEA viste uttrekk fra STAR hvor det kunne dokumenteres årlig vedlikehold av ventilen. Men OKEA kunne ikke fremlegge noen dokumentasjon på hvorvidt ventilen hadde åpnet ved de årlige testene eller ikke. Vi klarte heller ikke å finne noe data i STAR som viste at ventilene ikke hadde åpnet ved test. Det ble derfor konkludert med at det er usikkerhet knyttet til påliteligheten til ventilene.
Mens vi var offshore ble det meldt at det hadde blitt gjennomført en ekstra test av funksjonen til ventil HV-74-0007A som var positiv.
Vi spurte om OKEA kunne frembringe noe informasjon om det hadde vært noen trening på scenarier med brann på sjø. OKEA kunne ikke frembringe noe informasjon som viste at det hadde blitt trent på dette scenariet.
Hjemmel
Bedre vedlikeholdsprogram for avdekking av sviktmodi under utvikling i grout-forbindelser med overutnyttelse
Beskrivelse
Det synes som om at vedlikeholdsprogrammet ikke sikrer at sviktmodi som er under utvikling i grout-forbindelser med overutnyttelse, blir identifisert og korrigert.
Begrunnelse
Det er kommet frem ny viten om lastvirkning i grout-forbindelser mellom peler og sleeves etter at Brage ble prosjektert og bygget. Etterregning av grout forbindelsene på Brage, basert på gjeldende viten, viser overutnyttelse i bruddgrensetilstand og ulykkesgrensetilstand.
Det gjennomføres visuell inspeksjon med ROV av neddykket del av jacket. Visuell inspeksjon med ROV vurderes imidlertid ikke som egnet for å avdekke sviktmodi under utvikling i grout-forbindelser, jf. studierapport fra 2020.
Hjemmel