Avviksbehandling
Beskrivelse
Den ansvarlige har ikke korrigert enkelte avvik på en tilfredsstillende måte
Begrunnelse
I rapport fra Ptil datert 16.11.20 (Ptil 2020/1068/JSO) ble det pekt på enkelte avvik fra regelverket. Flere av disse avvikene ble fulgt opp i tilsynet. For avvik 5.1.4 nødlysanlegg i nevnte rapport observerer vi følgende:
- Brev fra Equinor datert 11.12.2020 (Equinors referanse 2020/000866) – svarbrev – tilsyn med storulykke og elektriske anlegg på Hammerfest LNG 2020. Definisjon av belysningsbehov og ytelsestid gjennomgås, og avvik mellom krav og fysisk utførelse identifiseres. Avvikene vil behandles i henhold til gjeldende krav til avviksbehandling (ref. avvik 5.1.1). Frist 01.06.2021. Ved eventuelt behov for tilleggsbelysning vil tidsplan for utbedring måtte tilpasses øvrige aktiviteter.
- Brev fra Equinor datert 1.6.2021 (Equinors referanse 2020/000866) – tilbakemelding pålegg og status avvik. I dette brevet gis en oppdatert status basert på brev datert 11.12.2020. For avvik 5.1.4 opplyses det at en oppgang av kravet til nødlys er gjennomført. Det jobbes med å identifisere den beste løsningen med henhold på å utbedre avviket. I påvente av utredningen er det etablert en intern dispensasjon. Det innføres bruk av hodelykt som et midlertidig kompenserende tiltak fra 15.8.2021. Permanent løsning er forventet å være på plass innen utgangen av 2023.
- Epost fra Equinor datert 5.5.2023 – Tiltak 5.1.4-1 Oppgang av behovet for nødlys/rømningslys. I eposten opplyses det om at det jobbes med en permanent løsning for utbedring av nødlys på anlegget. Dette kjøres som et V&M prosjekt der en studerer alternative tekniske løsninger. Forventes sluttført mot slutten av 2023. Videre gjennomføringsstudier vil følge og det er ikke avklart når en eventuell endelig beslutning vil foreligge. Midlertidig intern dispensasjon knyttet til bruk av hodelykt videreføres inntil endelig løsning er på plass. En antar at endelig løsning vil være på plass i innen 1.9.2025
Bruk av hodelykter er innført som et kompenserende tiltak ved HLNG og en slik løsning kan ikke sies å være sikkerhetsmessig ekvivalent med en permanent løsning som gir tilstrekkelig og verifiserbart nød- og rømningslys. Denne vurderingen baseres både på iboende svakheter ved benyttelse av operasjonelt tiltak for å kompensere for svakheter i det tekniske anlegget, og at hodelykter ikke kan erstatte permanent installert belysning. Regelverket reflekterer at det vil kunne ta tid å fullt ut korrigere avvik under forutsetning om at forsvarlig drift kan ivaretas. I nevnte tilfelle ble avviket identifisert av Ptil høsten 2020. Kompleksiteten i nødvendige aktiviteter for å lukke nevnte avvik kan vanskelig beskrives som stor. At den ansvarlige planlegger å bruke fem år før avvikene er korrigert finner vi ikke å være i henhold til regelverket. Vi viser også til forbedringspunkt 5.2.1.
Hjemmel
Brannvannforsyning
Beskrivelse
Manglende ivaretakelse av krav om tilstrekkelig brannvannforsyning til å bekjempe branner og hindre spredning. Brannledninger var ikke utformet og plassert slik at tilstrekkelig tilførsel av brannvann sikres.
Begrunnelse
I henhold til «Tillegg til WR0213 Hammerfest HLNG, Tiltak ved brannvannspumper ute av drift» er HLNG utstyrt med to brannpumper der hver pumpe leverer 2050 m3/t vann. Dimensjonerende brannscenario krever forsyning av 1738 m3/t brannvann. En brannpumpe har dermed tilstrekkelig kapasitet til å forsyne brannvann til dimensjonerende brannscenario (kapasiteten er 2 x 100%). Ved planlagt vedlikehold på brannpumper eller ved brannpumper ute av drift, får HLNG ekstra forsyning fra en slepebåt utstyrt med to brannpumper. Hver av pumpene på slepebåten har driftskapasitet på 1410 m3/t.
For å forsyne nok vann til dimensjonerende brannscenario må derfor begge brannpumpene på slepebåten kobles til. Under tilsynet og ved gjennomgang av dokumentasjon observerte vi:
- I lokalt tillegg til TR2237 for HLNG er det beskrevet at hvis en brannpumpe er utilgjengelig skal en av brannpumpene på slepebåten kobles til.
- I WR0213 var det beskrevet ulike scenarioer med tilkobling av en eller to brannpumper på slepebåten. Beslutning om antall pumper som koples opp på båten er basert på en vurdering som drift må gjøre i de ulike tilfellene. Det var på tilsynets tidspunkt registrert et forbedringsforslag fra teknisk sikkerhet om at begge brannpumpene på slepebåten skal kobles til ved behov for ekstra pumpekapasitet.
- Videre er vi informert om at det ikke utføres funksjonstest av brannpumper på slepebåten.
Brannvannsystemet skal være et robust og pålitelig sikkerhetssystem. Vi ser ikke at løsningen med bruk av slanger over lange strekk for oppkobling til slepebåt ivaretar dette.
Hjemmel
Vedlikehold
Beskrivelse
Den ansvarlige har ikke sikret at alle deler av anlegget holdes ved like, slik at de krevde funksjonene ivaretas i alle faser av levetiden. Sikkerhetskritiskutstyr hadde ikke klassifisering med hensyn til konsekvensene for helse-, miljø- og sikkerhet av potensielle funksjonsfeil. Det var manglende synliggjøring av barriereelementer som kan være ute av funksjon eller er svekket.
Begrunnelse
I vedlikeholdssystemet SAP observerte vi følgende:
- Ventiler som åpner for sjøvann inn til ferskvannsbassenget var klassifisert som Høy på sikkerhet, men hadde ikke SCE knytning (barriereknytning). Manglende barriereknytning i vedlikeholdssystemet medfører at feil på disse ventilene ikke blir synlig i oversikt over svekkede barriereelementer (SCE rapport). Ventilene må fungere for å ha brannvann utover kapasiteten til ferskvannsbassenget som er 30 minutter.
- Nødstopp/rusningsvern til dieselmotoren til brannpumpe blir testet som en del av årlig nødstopptest for brannpumpe. Selve vernet er klassifisert som Medium på sikkerhet. Rusningvernet er en barriere for å hindre at brannpumpen opptrer som en tennkilde ved gass i luftinntaket.
I testrapporter for utførelse av funksjonstest av utstyr for brannbekjempelse observerte vi følgende:
- Det var beskrevet ulike forkantsaktiviteter før utførelse av selve funksjonstesten som kan påvirke resultatet av test, og medføre at test ikke blir reell. Eksempler på slike aktiviteter er: sjekk funksjonalitet/operering til delugeventil, bekreft åpne/stenge funksjon til solenoid 71-HN-1552A og 71-HN-1552B.
- Det manglet ytelseskrav for verifisering av trykk i systemet. Eksempel er: sjekk at trykk i trykktransmitter 71-PT-1552 er korrekt. Ytelseskrav for trykk var ikke oppgitt.
- Flere testrapporter hadde registrert for lav strømning i forhold til ytelseskravet. Testrapportene inkluderte ikke informasjon om hvorfor strømning var for lav eller aksjoner for korrigering for å oppnå tilstrekkelig strømning.
Vi er informert om at teknisk sikkerhet ikke er involvert ved testing av brannvannsystemet, men det foreligger et forbedringsforslag relatert til involvering.
Vi er informert om at det er etterslep på vedlikehold relatert til test av skumgeneratorer for sjekk av skuminnblanding. Under tilsynet manglet det utførelse av fullskalatest for en delugeskid mht. skuminnblanding.
Hjemmel
Dokumentasjon
Beskrivelse
Enkelte tekniske driftsdokumenter forelå ikke i oppdatert versjon.
Begrunnelse
Vi har identifisert følgende manglende informasjon og samsvar i tekniske driftsdokumenter:
- «TR2237- App B - Hammerfest LNG Safety Strategy» mangler informasjon om hva som er dimensjonerende brannscenario (hvilket område) og krav til vannmengde i dette scenarioet.
- Brannpumper (2 x100%):
- «Tillegg til WR0213 Hammerfest HLNG, Tiltak ved brannvannspumper ute av drift» angir at hver brannpumpe leverer 2050 m3/t vann.
- «Addendum to: Performance standards for safety systems and barriers - Onshore Snøhvit» angir at brannpumpene leverer 1800 m3/t.
- «Active Fire Protection Engineering Report» angir at hver av brannpumpene leverer 1891 m3/t.
- Dimensjonerende brannscenario:
- «Tillegg til WR0213 Tiltak ved brannvannspumper ute av drift» angir forsyning av 1738 m3/t brannvann i dimensjonerende scenario.
- «Firewater Demand Engineering Report» angir forsyning av 1778 m3/t brannvann i dimensjonerende scenario.
Hjemmel