Tilsynet ble gjennomført i perioden 25. september til 2. oktober 2023.

Mål

Målet med oppgaven var å verifisere at Equinors styring og oppfølging av Statfjord C innenfor fagområdene elektro og teknisk sikkerhet er i samsvar med selskapets og myndighetenes krav, slik at sannsynligheten for feil reduseres.

Resultat

Tilsynet identifiserte fire avvik innenfor følgende områder:

  • Dokumentasjon
  • Vedlikeholdsprogram for nødavstengningssystem
  • Branndører og passiv brannbeskyttelse
  • Responstid brannvannssystem

I tillegg observerte vi to forhold som vi har valgt å kategorisere som forbedringspunkt. Dette gjaldt:

  • Kapasitet til utføring av planlagte aktiviteter
  • Mangler ved brannvannssystemet

Oppfølging av avvik

I tilsynet undersøkte vi også hvordan Equinor har håndtert enkelte tidligere påviste avvik og pålegg.

Følgende pålegg har vi funnet at ikke er håndtert i tråd med selskapets tilbakemeldinger til oss:

Equinor og FLX ble her pålagt å identifisere og iverksette tiltak som sikrere at man har tilstrekkelige tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger som reduserer sannsynlighet for at det oppstår skade, feil og fare- og ulykkessituasjoner i forbindelse med drift og vedlikehold av de elektriske anleggene.

I vår oppfølging av pålegget ble vi i møte mellom Equinor og Ptil 26.06.2021, fortalt at alle tavler på Statfjord C var merket med korrekt lysbuenivå i henhold til ny rapport utført 2020, og at merking av innkommer brytere som har høyere nivå enn resten av tavlen var utført i 2020. Dette blir også bekreftet av ansvarlig leder i brev mottatt 22.12.2021.

Ved befaring om bord var det ikke slik merking på VFDS tavlen til boring.

Equinor og FLX ble her pålagt å gjennomgå lysbueanalyser med tanke på å sikre at disse er representative for de faktiske forhold.

I vår oppfølging av pålegget ble vi i møte mellom Equinor og Ptil 26.06.2021 fortalt at oppdatering av lysbuerapport var utført i 2020.

Denne utgaven av lysbueanalyse mottok vi også i forbindelse med dette tilsynet, men om bord ble det klart at disse verdiene ikke lenger var representative for de faktiske forhold. VFDS tavlen til boring var merket med lysbueverdier fra analysen gjennomført i oktober 2020, men de representerte ikke lenger de faktiske forholdene om bord da anlegget etter dette var om bygget med lysbuevern som vil gi lavere hendelseesenergi i flere tavler inklusiv VSDS tavle.

Hva skjer nå?

Vi har bedt Equinor innen 12. januar 2024 redegjøre for oss hvordan avvikene vil bli håndtert, samt gi oss sin vurdering av de forbedringspunktene som ble observert.