Mangelfull trening for å sikre håndteringen av fare- og ulykkessituasjoner på en effektiv måte
Beskrivelse
Treningen av beredskapsorganisasjonen for å sikre håndteringen av fare- og ulykkessituasjoner på NUI-innretninger var mangelfull.
Begrunnelse
I gjennomgangen av logg for trening av beredskapsorganisasjon i 2022 så ble det observert at det ikke var gjennomført tilstrekkelig trening for å ivareta SWAT/SMART (NUI personell) sine innsatsroller, f.eks. for VFN/VFS er det gjennomført 1 trening på VFN ila. 2022. VFN og Valhall Flanke Sør (VFS) er identiske innretninger med identisk utstyr, og Valhall Flanke Vest (VFV)/Hod B er identiske innretninger med identisk utstyr. Tambar og Hod A er ulike innretninger med ulikt utstyr, og ulikt det som er på Hod B/BFV og VFN/VFS.
Manglende offshore trening blir kompensert med årlige samtreninger på kurssenter på land. I tillegg har Aker BP utviklet et nytt system som har mer utfyllende modultrening offshore for å sikre trening på NUI-innretningene også. Dette systemet startet opp rett i forkant av tilsynet. Vi antar dermed at det vil utføres mer trening på NUI-ene i fremover. I tillegg ble vi informert om at det skulle om kort tid starte opp faste ukentlige møter med NUI D&V-leder der formålet var å gjennomgå utførte og planlagte treningssesjoner.
I gjennomgangen av de nye modulene observerte vi ved stikkprøver at de ikke var innretningsspesifikke krav og treningsmomenter i modulene. Det er forskjellige livbåter på henholdsvis VFN/VFS, HOD B/VFV, Hod A og Tambar. Treningsmodulene var ikke spesifikke for innretningens egen livbåt. Det var f.eks. ingen krav til kjennskap eller referanse til manual for livbåt i treningsmanualen. Det nye systemet for trening setter ikke krav eller spesifiserer hvilken innretning som treningen vil være aktuell for. Dette er styrt av operasjonelle behov. Det ble opplyst om at det kan gå opp mot et år mellom hver gang noen i SWAT/SMART besøker en innretning. Det ble opplyst om at et program «Organised Job Training» (OJT) kompenserer for manglende innretningsspesifikk trening, der det er krav om 3 års repetisjonsintervaller. Da vi gjorde stikkprøver på innhold i OJT-program så var sjekklistene for OJT av generell karakter og inneholdt ikke innretningsspesifikk informasjon.
I intervjuer kom det frem at brannstasjonen under dekk ikke ble benyttet ved trening eller øvelser som skulle verifisere håndteringen av fare- og ulykkessituasjoner på helikopterdekket. Den var heller ikke klargjort for øyeblikkelig bruk. I praksis, så kan det være situasjoner der man ville benyttet denne brannstasjonen ved en hendelse på eller i nærheten av helikopterdekket på VFN. Det ble heller ikke trenet med bruk av trykkluft, pga. utfordringer med logistikk ved innhenting av nye flasker/etterfylling av luft (det var ikke luftkompressor om bord).
Hjemmel
Mangelfull verifikasjon av barriereelement ved gjennomføring av øvelser
Beskrivelse
Det var mangelfull verifikasjon av barriereelement ved gjennomføringen av beredskapsøvelser på VFN.
Begrunnelse
I intervjuer og under gjennomføring av øvelse om bord ble det avdekket følgende forhold:
- Beredskapsledelsen (på mor-innretningen) deltok ikke tilstrekkelig på øvelser om bord på NUIer, noe som er nødvendig for å verifisere ytelseskrav og funksjonen til det barriereelementet som beredskapsledelsen utgjør.
- Pusteluftutstyret brukt ifm. røykdykking ble ikke benyttet under øvelser (eller trening, se avvik 5.1.1). Dette ble observert under øvelsen vi hadde om bord (DFU havari på helikopterdekk med brann). Det ble i intervjuer oppgitt at årsaken var at det ikke var luftkompressor om bord for å erstatte luft i flaskene. Det var også logistikkutfordringer med å få erstattet brukte flasker med nye. Dermed ble ikke bruken av utstyret trent på eller verifisert, f.eks. forhold som generell bruk av pustesystem, tetthet i masker og individuell luftforbruk.
- Brannstasjon under helikopterdekk ble ikke benyttet under øvelser, selv om det reelt sett og ihht. beredskapsplaner for VFN ville blitt benyttet.
Hjemmel
Bruk av verneutstyr i MOB-funksjonen
Beskrivelse
Det var ikke stilt hensiktsmessig verneutstyr til rådighet i MOB-funksjonen, verneutstyret ga dermed ikke fullt forsvarlig vern.
Begrunnelse
Under MOB-øvelse ble det observert at glidelåsen på beskyttelsesdrakten ikke var trukket opp tett og dermed ville drakten blitt fylt med vann dersom deltakerne hadde falt i sjøen. Drakten som ble brukt var de personlige helikoptertransportdraktene til mannskapet. Den har glidelås opp i halsen slik at det ikke er mulig å kombinere dette med hjelm og samband via øreklokker. Dermed ga ikke drakten, som er utformet for bruk til helikoptertransport, fullt forsvarlig vern.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 15-3 om krav til personlig verneutstyr, andre ledd