Førbrukskontroll av arbeidsutstyr
Beskrivelse
Manglende sikring at kontroll av de krevde funksjoner ivaretas ved bruk av arbeidsutstyr.
Begrunnelse
Det kunne ikke dokumenteres at det ble utført systematisk kontroll av arbeidsutstyr slik at utstyret til enhver tid var i funksjonsdyktig stand og klart til bruk.
Vi gjorde flere observasjoner under verifikasjoner av et utvalg av arbeidsutstyr, samt sjekk av brukermanualer og kontroll logger. Eksempler på dette var:
- For flere gaffeltrucker var ikke kontroll utført som beskrevet i brukermanualer og førbrukskontroller var heller ikke dokumentert utført. Vedlikeholds/ kontrollbøkene viste at flere av truckene kun ble kontrollert ukentlig eller med enda lengre intervaller. Brukermanualer for trucker beskriver at disse skal kontrolleres daglig før bruk.
- For flere av personløfterene registrerte vi at det ikke var tilgjengelig dokumentasjon på at kontroll var foretatt som beskrevet i brukermanual under oppstilling og at det heller ikke ble gjort førerkontroll før bruk. Brukermanualer for personløfter inneholder en rekke med kontrollpunkter som skal ivaretas under oppstilling og før den tas i bruk.
Hjemmel
Oppfølging av sakkyndig kontroll
Beskrivelse
Mangelfull oppfølging av periodiske kontroller utført av sakkyndig virksomhet
Begrunnelse
Vi fikk forut for tilsynet tilsendt flere rapporter etter periodiske kontroller utført av sakkyndig virksomhet. Dette var kontroller både på gangbroer med kraner og innleid utstyr som trucker og personløftere.
Gjennomgang av rapportene etter sakkyndig kontroll for 2020 og 2021 avdekket flere observasjoner. Dette gjaldt observasjoner både i forhold til utfylling av rapporten, gjennomføring av periodiske kontroller, oppfølging av funn etter kontroller og vedlikehold av løfteutstyr.
Eksempler på dette var:
- Mangelfull og forvirrende identifisering av løfteutstyr relatert til sammenblanding av tag nummere og serie nummere, ref. utfylling av rapport for gangbro/kran med tag. A7515/serie nr. 0566 og gangbro/kran med id. 2014 0384
- Inspeksjonsdato på gangbroene/kranene i 2021 var opptil 15 måneder etter inspeksjonsdato i 2020, altså 3 måneder etter forfallsdato. Med referanse til arbeidstilsynets forskrift om utførelse av arbeid § 13-2 skal periodisk sakkyndig kontroll gjennomføres minimum hver 12. måned
- Ny inspeksjonsdato var satt til 12 måneder etter siste inspeksjon. Med referanse til arbeidstilsynets forskrift om utførelse av arbeid § 13-2, skal godkjenningsmåned bli beregnet fra den måneden arbeidsutstyret tas i bruk.
- Flere av funnene i 2021 var de samme som i 2020. Vi etterspurte om årsaken til dette og om dette eventuelt var dokumentert og eventuelt avviksbehandlet. Med bakgrunn i manglende framvist dokumentasjon er vi av den oppfatning at funnene ikke var håndtert etter kontrollene i 2020
- Flere av funnene i rapportene var RC punkter som burde vært avdekket ved før- og etterbrukssjekk eller under forebyggende vedlikehold (FV) av utstyret. Dette var forhold hvor det burde vært opprettet arbeidsordre for korrigerende vedlikehold (KV) eller allerede vært utbedret som KV, og ikke vært avdekket under periodisk sakkyndig virksomhet kontroll.
- Kvaliteten på flere av de periodiske rapportene vi sjekket på kontraktøreid utstyr (innleid utstyr) viste manglende kvalitet. For eksempelvis var det på arbeidsutstyr i flere rapporter krysset av for ekstra utstyr som ikke eksisterte, som kontrollert og kvittert ut.
- Gjennomgang av de periodiske rapportene på kontraktøreid utstyr viste også at det på tidspunkt for kontroller ble avdekket feil på sikkerhetsfunksjoner som eksempelvis nødstopp og betjeningsfunksjoner. Dette er feil som ikke burde vært avdekket av periodisk sakkyndig kontroll, men utbedret etter før- og etterbrukskontroll og utbedret før videre bruk.
Føringer og krav til sakkyndig virksomhet sertifisert i henhold til Arbeidstilsynets krav til å utføre periodisk sakkyndig kontroller, er hjemlet i forskrift om utførelse av arbeid kapittel 13
Hjemmel
Tilrettelegging for vedlikehold og lagring av stillasmateriell
Beskrivelse
Manglende tilrettelegging av arbeidsforhold for vedlikehold og håndtering av stillasmateriell
Begrunnelse
Vedlikehold, kontroll og pakking av stillasmateriell i anlegget vil være en kontinuerlig og vedvarende aktivitet gjennom hele anleggets levetid. Under befaring på anlegget registrerte vi at forholdene for personell som utførte kontroll og vedlikehold av stillasmateriell ikke var tilfredsstillende. Eksempel på dette var at det var satt opp et telt som hadde åpning i alle sidene som ga liten beskyttelse mot vær og vind. I tillegg var teltet lite i forhold til all aktivitetsnivået i dette området. Det var i tillegg kun en 20 fots kontainer som fungerte som oppholdsrom. Observasjonene gjaldt for området som var tildelt Beerenberg og deres aktiviteter innen stillashåndtering og lagring.
Henvisning til annet regelverk
Arbeidsplassforskriftene § 2-24 om særskilte vernetiltak for utendørs arbeidsplasser jf. punkt a), jf. Tekniske og operasjonell forskrift § 46 om tilrettelegging av arbeid.
Planlegging og gjennomføring av stillasaktiviteter
Beskrivelse
Den ansvarlige hadde ikke sikret at viktige bidragsytere til risiko ble holdt under kontroll, både enkeltvis og samlet, ved planlegging og gjennomføring av stillasaktiviteter.
Begrunnelse
Under tilsynet kom det fram at informasjon om at arbeidsmiljørisiko fra WERisk, støykart og VOC-kart ikke ble brukt i Equinor sin planlegging av stillasaktivitetene på Mongstad.
Under befaring observerte vi en stillasaktivitet i område OFP 20A11. Vi gikk igjennom AT-en og utarbeidet "Ta To"-skjema. I " Ta-To"-skjemaet var hverken ergonomi eller andre arbeidsmiljøfaktorer vurdert.
I Equinors styrende dokument OM205.04.01 står det at risikovurderingsskjema skal benyttes for all stillasaktivitet på anlegget der fallsikring er nødvendig. Skjemaet skal vedlegges arbeidstillatelsen i felt og være del av før jobb samtalen. Under befaringen kunne vi ikke se at risikovurderingsskjemaet var vedlagt arbeidstillatelsen.
Hjemmel
Kriterier for helseovervåking og helseovervåkningsprogram
Beskrivelse
Arbeidsgiver hadde ikke sørget for at risikobasert helseovervåking ble gjennomført på en systematisk måte for de personellgruppene som omfattes av dette.
Begrunnelse
I oppstartsmøtet fikk vi informasjon om risikobasert helseovervåkning og helseovervåkingsprogram for personellgruppene omfattet av tilsynet. I følge Equinors styrende dokument WR2506, kap.2.5.2. skal risikobasert helseovervåking gjennomføres i henhold til relevante myndighetskrav, eller der risikovurderingen tilsier det. Vi ble informert om at ansatte omfattet av helseovervåkingsprogrammet skulle gjennomgå helsekontroll hvert 3 år. Vi fikk opplyst at de samme kravene (WR 2506) gjald for leverandøransatte og at dette ble sjekket i samhandlingsmøtene med leverandørene.
Under befaring og i intervjuer hadde personell som tilhørte den samme personellgruppen (for eksempel mekanikere, stillasarbeidere) ulik kjennskap til helseovervåkingsprogrammet og om de var omfattet av dette. I tillegg hadde noen som tilhørte den samme personellgruppen gjennomgått helsekontroll, mens de fleste hadde ikke det. Det gjaldt både Equinor- og leverandørpersonell.
Det var uklart blant ledere og utførende personell hvilke grupper helseovervåkingsprogrammet gjaldt for.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning §14-1 om krav til helseovervåkning
Forskrift om utførelse av arbeid § 31-6, 1. ledd, om tilgang til opplysninger i registre
Avviksbehandling
Beskrivelse
Mangler ved behandling av avvik
Begrunnelse
I tilsynet har vi sett på Synergisak 1683534, som omhandlet manglende oversikt/styring av yrkeshygienisk eksponeringsrisiko. Saken ble registrert 17.8.2021. Under tiltak # 2 ble det lagt inn som korrigerende tiltak at det skulle gjennomføres en tilstrekkelig kartlegging av yrkeshygienisk eksponering av 1,3 butadien. Det ble presisert at resultatet av kartleggingen måtte omfatte alle disipliner som kunne eksponeres, herunder prosess, mekanisk, automasjon og analyse.
Under tiltak # 8 ble det lagt inn som forebyggende tiltak at det skulle kartlegges for 1,3 butadien i pusteluft på ulike steder på Mongstad.
Videre ble begge tiltakene satt til status fullført den 30.11.2021 selv om kartleggingene ikke var gjennomført. Tiltakene skulle flyttes fra Synergisaken 1683534 til HAM-planen for 2022. I HAM-planen for 2022 var tiltak # 8, kartlegging av 1,3 butadien i pusteluft, satt for gjennomføring i Q3 2022. Kartleggingen som var beskrevet under tiltak # 2, var ikke lagt inn i HAM planen.
I Synergi var det heller ikke satt inn nødvendige kompenserende tiltak inntil avviket skulle være korrigert.
Hjemmel