Analyse av arbeidsmiljøet
Beskrivelse
Det var mangelfulle, og til dels manglende kartlegginger og risikovurderinger av arbeidsmiljøet.
Begrunnelse
Under tilsynet kom det frem at det var mangelfull oversikt, status og prioritering av risikoutsatte personellgrupper/enheter.
- Selskapet kunne ikke vise hvordan risikovurdering på HNLG nivå ble brukt til å prioritere personellgrupper/enheter.
- HWERO (Helhetlig oversikt over helse- og arbeidsmiljørisikoer) for HLNG var gjennomført, men det gjenstod behandling av rapporten i HLNG MC og AMU. Vi ble informert på oppstartsmøtet om at (HWERO) skulle brukes på anleggsnivå og bidra til prioritering for oppfølging av personellgrupper/enheter.
- Risikovurdering på HLNG nivå i 2021 (Psykososial risikovurdering HLNG, 2021) påpekte psykososiale eksponeringer, som for eksempel arbeidsbelastning og opplevelsen av manglende støtte på HLNG nivå. Potensiell risiko ble vurdert som høy (oransje risiko) uten at det fremkom hvilke personellgrupper/enheter som skulle prioriteres.
- I henhold til WR 2506, skal risiko analyseres og evalueres enkeltvis og helhetlig for alle arbeidsoppgaver og arbeidsmiljøfaktorer. Selskapet hadde ikke gjennomført kartlegginger eller risikovurdering av arbeidsoppgaver og arbeidsmiljøforhold til personellgrupper / enheter med høy arbeidsmiljørisiko, for eksempel Mekanisk Roterende og Mekanisk Ventiler som hadde lave Global People Survey (GPS) resultater og rød Psykososial Risiko Indikator (PRI).
Det ble under tilsynet avdekket mangler knyttet til vurdering av risiko for muskel- og skjelettplager:
- I TR0926 Arbeidsmiljø var det krav om at NORSOK S-002 også skulle gjelde i drift. Det kunne imidlertid ikke vises til at det var gjennomført kartlegginger/analyser som viste hvilke arbeidsområder på anlegget som hadde avvik fra standarden.
- Verkstedene som ble bygget for få år siden hadde to saksebord (hev-/senkbare), men vi observerte at ingen av de totalt fem arbeidsbordene i ventilverkstedet hadde mulighet for høyderegulering. Vi fikk opplyst at det var likt i de andre verkstedene. Vi kunne ikke se at dette var identifisert av Equinor.
- Det var gjennomført WEHRA, det vil si en grov risikovurdering av arbeidsoppgaver, i område 3 i 2019, og områdene 1 og 2 i 2021. Her ble det identifisert en rekke oppgaver med oransje risiko, det vil si høy risiko for muskel- og skjelettplager. Enkelte oppgaver ble deretter vurdert til rød risiko ved hjelp av spesifikke ergonomiske vurderingsverktøy. Under tilsynet kom det frem at flere forhold av betydning for risiko for muskel- og skjelettplager ikke var vurdert. Det var heller ikke krav til dette i styrende dokumenter:
- Det forelå ikke retningslinjer for hvilke kriterier som gjaldt for fastsettelse av risikonivå/fargekoder i WEHRA og
- Det var ikke gjennomført samlet vurdering av risiko på gruppenivå. For eksempel hadde Mekanisk Ventiler flere enkeltvise oransje eksponeringsvurderinger der samlet risiko for denne gruppen ikke var vurdert.
- Psykososiale forhold av betydning for utvikling av muskel- og skjelettplager var ikke systematisk inkludert i vurderingene, for eksempel faktorer som høy arbeidsbelastning og overtid.
- Eventuelle tilleggsfaktorer som for eksempel mye/tung bekledning, støy og verneutstyr var ikke inkludert i vurderingene.
Flere av disse forholdene har blitt pekt på i tidligere rapporter fra oss, blant annet i rapport etter arbeidsmiljøtilsyn på Mongstad datert 8.9.2021 (aktivitetsnummer 001902054) og i rapport etter tilsyn med Equinors oppfølging av arbeidsmiljørisiko datert 13.7.2022 (aktivitetsnummer 001000247). Vi er gjennom andre tilsyn informert om at Equinor har igangsatt et forbedringsarbeid knyttet til styring av arbeidsmiljø. Vi ser at dette kun har medført en forbedring ved at det nå i større grad gjennomføres detaljerte ergonomiske risikovurderinger av arbeidsoppgaver.
Hjemmel
Avviksbehandling
Beskrivelse
Det var mangler ved registrering og oppfølging av avvik, samt mangelfull oversikt over status for avvik.
Begrunnelse
Ved dokumentgjennomganger, intervjuer og befaringer i anlegget så vi en rekke eksempler på arbeidsplasser som ved hjelp av WEHRA, og til dels også detaljvurderinger, var vurdert til å ha høy eksponeringsrisiko innen ergonomi og fysisk/kjemisk arbeidsmiljø. Dette var hovedsakelig forhold som hadde eksistert siden anlegget startet opp i 2007, og der det fortsatt ikke var gjennomført tiltak.
Vi observerte mangelfull oppfølging: Det var uklart når saker ble registrert for første gang, saker ble avsluttet uten at de var korrigert, avvik ble ikke tilstrekkelig identifisert og registrert, tiltak tok lang tid, det var uklart hva som var kompenserende tiltak, det var mangelfull prioritering av tiltak og mangelfull oversikt over status for avvik.
- Saker var avsluttet i WERisk uten å være fullført. Dette samsvarte ikke med anbefalingene i GL0602 WERisk – Synergi Working Environment Risk.
- De fleste WERisk sakene vi gjennomgikk var datert 1.1.2010. Vi fikk opplyst at dette tilsvarte oppstartstidspunktet for anlegget, det vil si 2007. Ifølge mottatt dokumentasjon startet imidlertid ikke oppfølging av sakene før etter siste gjennomførte WEHRAer i 2019 og 2021. Det var uklart for oss om sakene hadde vært behandlet på et tidligere tidspunkt.
- Eksempler på identifiserte risikoforhold som hadde eksistert siden oppstart av anlegget og som fortsatt ikke var korrigert. Vi så også svakheter ved saksbehandlingen:
- WERisk 1648504, resertifisering av ventiler på turbin skorstein i område 2: Arbeidsoppgaven var i WEHRA vurdert til oransje, det vil si høy risiko, innen ergonomi. WERisk sak ble opprettet 3.3.2021 med frist 1.9.2021. Saken er registrert som fullført 15.9.2021. Det var opprettet M1-sak til TPO. På befaringen observerte vi at saken fortsatt ikke var løst, men likevel avsluttet i WERisk.
- WERisk sak 1648505, resertifisering av ventiler i område 2. Sak var opprettet 3.3.21 og vurdert til orange ergonomisk risiko. Utfordrende manuell materialhåndtering. M1-sak ble opprettet, men det framkommer ikke i WERisk når. Frist ble satt til 1.9.2021, stod som fullført 15.9.2021. Saken var avsluttet i WERisk. Vi ble fortalt at det ikke var gjennomført tiltak.
- L111, tilkomst for vedlikehold av HVAC. Her fikk vi opplyst at det var opprettet M1 saker i 2012, 2014, 2017 og 2019. Vi observerte at tilkomsten fortsatt var vanskelig. Utførende personell måtte opp i heis og klatre fra kurv i 24 meters høyde over på plattform. Vi ble fortalt at flere vegret seg for å foreta denne operasjonen, og at det derfor var et begrenset antall personer som kunne gjøre jobben. Vi fikk opplyst at det var etablert et prosjekt for å finne en bedre løsning, men at dette var stoppet.
- WERisk sak 1611560, oppkobling av brannslanger på konstruksjonskaia. Ifølge mottatt dokumentasjon ble saken opprettet i mars 2021 med oransje risiko innen ergonomi, men vi fikk opplyst at saken gikk lengre tilbake i tid. I mottatt dokumentasjon var ikke høy risiko for utvikling av muskel- og skjelettplager nevnt blant de identifiserte risikoene ved å ikke gjennomføre prosjektet.
- WERisk sak 1561574 – Prøvetaking av rik MEG fra 11-AP1161, B6 i område 1. Saken var datert 1.1.2010. Risiko var satt til høy (oransje) innen kjemisk. Eksponeringsmålinger utført i 2015 viste innhold av benzen. I henhold til TR0926 skulle denne typen prøvetakingspunkter være lukket. Saken var registrert som et avvik fra krav om lukket prøvetakingspunkt. Det var ikke registrert referanse til Equinor sitt DISP-system. En M1-sak ble opprettet, og WERisk saken ble avsluttet. Yrkeshygieniker åpnet saken igjen og fikk den overført til M1 45642241, en felles sak for lignende prøvetakingspunkt. Prøvetakingspunkt med benzeneksponering var satt på 4. plass på liste over prioriterte modifikasjoner knyttet til arbeidsmiljø for sektoren produksjon. Avviket var fortsatt ikke korrigert mer enn 12 år etter at saken ble datert.
- WERisk sak 1598557 – Påfylling av syre og lut, L113, L6 i område 3. Saken var datert 1.1.2010. Risiko innen kjemisk var satt til oransje, dvs. høy risiko. Arbeidsoperasjonen var registrert som et avvik mot krav i regelverket. Det var ikke registrert referanse til Equinor sitt DISP-system. Det gikk ikke fram av dokumentasjonen om tiltak foreslått av yrkeshygieniker 23.1.2020 var vurdert; Installering av en større lagertank som kunne fylles direkte fra bil og som hadde automatisk/lukket overføring til lager/doseringstank.
- Ved befaring i ventilverksted ble det observert mangler ved ventilasjonen. Dette hadde vært et problem siden verkstedet var nytt i 2017. Det var planer om å utbedre ventilasjonen, men det på tilsynstidspunktet uvisst når dette ville stå ferdig. I påvente av et fungerende ventilasjonssystem var det nødvendig å bruke personlig verneutstyr på verkstedet.
- Det var ikke gjennomført samlet vurdering av risiko på gruppenivå, jf. Avvik 5.1.1, kulepunkt 5. Dette medførte at forhold som var avvik mot krav i regelverket ikke ble identifisert og dermed ikke sikret høy prioritet for gjennomføring av tiltak.
- Det kom fram i dokumentgjennomgang og intervjuer at avdelingen som bisto i M1 sakene, TPO, var preget av høy turnover og høy arbeidsbelastning over lengre tid. Dette bidro til at det tok uforholdsmessig lang tid å håndtere M1-saker.
- Equinor kunne ikke vise til en samlet oversikt over statusen for avvik på HLNG.
Hjemmel
Oppfølging av tiltak
Beskrivelse
Den ansvarlige hadde ikke sikret kontinuerlig forbedring av det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet ved å sette i verk og følge opp nødvendige tiltak.
Begrunnelse
Gjennom tilsynet ble det observert mangelfull oppfølging av tiltak på HLNG. I denne sammenheng observerte vi følgende forhold:
- Det var manglende oppfølgingsplaner for Mekanisk Vedlikehold og Mekanisk Roterende som hadde høy eksponering for psykososiale og organisatoriske faktorer. Vi fikk gjennom tilsynet bekreftet i form av skriftlig tilbakemelding at det ikke var etablert oppfølgingsplaner på enhetsnivå. Behov for økt systematikk for å sikre målrettet tiltak for å forebygge sykdom og skade, ble også tatt opp av HAM (helse og arbeidsmiljø) representant for HLNG som sak i AMU møte 15.12.2021
- På bakgrunn av varsel fra hovedverneombud (HVO) om høy arbeidsbelastning for driftspersonell, sendt til direktør for HLNG i oktober 2021, ble det opprettet sak i AMU. Det ble etablert en plan med aksjoner som skulle bidra til å redusere arbeidsbelastningen for driftspersonell. Saken ble avsluttet i AMU møte (sak nr. 5, AMU møte 15.12.2021), men aksjoner i planen skulle følges opp i ukentlige møter med HVO-en. Under tilsynet, nærmere et år etter at saken ble avsluttet i AMU, kom det frem at oppfølgingsmøter ikke var gjennomført, og at HVO-en ikke var kjent med status for arbeidet med å redusere arbeidsbelastning for driftspersonell.
- I begynnelsen av 2020, ble det gjennomført en «Nå analyse» for kontrollrommet (CCR). Den identifiserte 23 anbefalinger hvorav 10 hadde fått prioritet 1. I desember 2021 ble de 10 høyest prioriterte anbefalingene lagt inn som tiltak i Synergi. På tilsynstidspunktet var 5 av 11 tiltak satt i status fullført. Tiltaket som omhandlet tilstrekkelig og robust bemanning i CCR var fremdeles ikke gjennomført nesten 2 år etter identifiserte funn i Nå-analysen. Det kom heller ikke frem at det var etablert midlertidige tiltak, dette til tross for det var godt kjent i organisasjonen at bemanning i CCR var lite robust (ref. AMU referater, varslingssaker, se også avvik 5.1.4).
Hjemmel
Psykososiale forhold
Beskrivelse
Equinor HLNG hadde ikke sikret et godt psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø ved å ta hensyn til forhold som kunne påvirke arbeidernes helse, trygghet og velferd.
Begrunnelse
Gjennom dokumentgjennomgang og intervjuer kom det fram at HLNG organisasjonen var kjent med forhold av betydning for psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø som kunne ha konsekvenser for de ansattes helse og sikkerhet på anlegget. Eksempler på dette var:
- AMU referater fra 2019 - 2022 påpekte gjentatte ganger utfordringer knyttet til arbeidsbelastning. Eksempler: AMU møte 20.1.2021, AMU møte 24.3.2021 sak 2, AMU møte 9.6.2021 sak 2, AMU møte 29.9.21 sak 3, AMU 8.6.2022.
- Synergi sak #2117627: CCR operatør på jobb 24 timer i ett strekk (dobbelt skift i sommerskiftplan), 22.8.2022.
- Rød PRI i enheter for Vedlikehold, Produksjon og TPO (2020 og 2021)
- Lave GPS resultater for Mekanisk Roterende og Mekanisk Ventiler for 2020 og 2021.
- Synergi sak # 2107668: Arbeidsrelatert sykdom (ARS) som følge av psykososial stress, 15.8.2022.
- Oversikt som viste negativ utvikling av ARS knyttet til psykososiale forhold, ref. Equinor presentasjon fra oppstartsmøte.
- Innkalling av personell i friperioder og manglende oversikt over antall innkallinger.
- Varsel fra HVO om arbeidsbelastning på driftspersonell, sendt til direktør for HLNG den 20.10.2021.
- Avdelinger uten leder eller hyppig skiftning av ledelse, for eksempel Mekanisk Roterende.
- Funn fra Styring, Organisasjon og Ledelse (SOL) prosjektet viste til mangel på kapasitet og kompetanse på HLNG, for eksempel høy turnover og høy arbeidsbelastning over lengre tid.
- Arbeidsbelastning knyttet til de to siste årene (Cold Return prosjektet) ble belyst som spesielt krevende.
- Psykososiale forhold som for eksempel ikke tilstrekkelig bemanning i drift og vedlikehold hadde også blitt påpekt i Ptil rapport etter tilsyn med "Equinor - Hammerfest LNG - virksomhetsstyring" (2021).
Som følge av utilstrekkelig tilrettelegging av psykososiale og organisatoriske forhold i arbeidet, hadde høy eksponering, eksempelvis høy arbeidsmengde, tidspress og manglende støtte, pågått over flere år. Dette hadde medført arbeidsrelatert stress og helseplager, også for personellgrupper som utførte sikkerhetskritiske oppgaver. Imidlertid fremkom det ikke i tilsynet hvordan HLNG systematisk brukte denne informasjonen til å sikre et godt psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø med hensyn til forhold som kunne påvirke arbeidernes helse, trygghet og velferd jf. avvik 5.1.1 og 5.1.3.
Hjemmel
Tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning
Beskrivelse
Equinor HLNG hadde ikke sikret at arbeidstakerne og deres tillitsvalgte ble gitt tilstrekkelig anledning til å medvirke i saker som hadde betydning for arbeidsmiljøet og sikkerheten på anlegget.
Begrunnelse
- Det kom fram under tilsynet at ikke alle verneombud hadde tilstrekkelig tid til vernearbeid. Vi fikk opplyst at Equinor hadde et fristilt hovedverneombud (HVO) på HLNG. For enkelte av de øvrige verneombudene var det vanskelig å få tilstrekkelig tid til å utøve verneombudsrollen, blant annet fordi de måtte prioritere faglige oppgaver framfor vernearbeid.
- Mottatt oversikt over utført grunnleggende kompetanse om arbeidsmiljøloven viste at 15 av 29 verneombud og 14 av 26 AMU medlemmer hadde fullført denne opplæringen. Under tilsynet fikk vi informasjon om verneombud som hadde utøvet verneombuds rolle i to eller tre år uten å ha fullført grunnleggende opplæring om arbeidsmiljøloven.
- Tilsynet avdekket at ansatte gjentatte ganger hadde lagt frem forslag eller påpekt forhold med betydning for arbeidstakernes helse, miljø og sikkerhet, uten at disse hadde blitt fulgt opp eller tok lang tid for å bli saksbehandlet. Ansatte opplevde dette frustrerende og demotiverende, og førte til at de ikke rapporterte inn nye saker.
- I AMU referater så vi flere arbeidsmiljøsaker som hadde blitt påpekt over flere år uten disse hadde blitt håndtert, jf. Avvik 5.1.3 og 5.1.4.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning §§ 2-1 om arbeidstakernes medvirkning og 3-18 om opplæring av verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg