Mangelfull designdokumentasjon
Beskrivelse
Det er ikke dokumentert at bruken av innretningen vil samsvare med de designforutsetningene som er lagt til grunn.
Begrunnelse
Analyserapporter gav anbefalinger om modifikasjoner, men det var ingen konklusjoner i rapportene om at anbefalingene var implementert slik at gjeldende design møter eksisterende designkrav. Anbefalingene i designrapporter er håndtert ved bruk av «flysheets» (korrigering av tegninger). Under tilsynet kunne det ikke dokumenteres at innholdet i «flysheets» ble verifisert av utgiver av designrapporter. I etterkant er vi blitt informert at utgiver av designrapporter har sett igjennom «flysheets» før disse blir utstedt.
Rapporter identifiserte avgrensinger for områder som ikke var analysert/dokumentert, uten at det er gitt referanser til eventuelle andre rapporter hvor angitte områder var dokumentert.
Hjemmel
Mangelfull fabrikasjonskvalitet
Beskrivelse
Planlagt bruk av innretningen ivaretar ikke teknisk tilstand fra fabrikasjon.
Begrunnelse
Under tilsynet ble det uttrykt at det ikke er planlagt særskilt driftsoppfølging utover normal praksis for Johan Castberg, og at innretningen forventes å ha samme kvalitet som tilsvarende innretninger.
Mengden sveisefeil som passerer fabrikasjonskontroll vil være proporsjonal med faktisk feilrate. Andelen sveisefeil som vil passere fabrikasjonskontroll uten å bli avdekket (1-POD) er knyttet til inspeksjonsmetode, operatør, fysiske forhold, etc.
De observert feilratene for Johan Castberg har ligget en størrelsesorden høyere enn hva som er industristandard, så selv om det er utført omfattende ekstra ultralydundersøkelser (UTXC) forventes Johan Castberg å inneha mer sveisefeil enn andre tilsvarende innretninger.
Hjemmel
Bruk av bruddmekaniske analyser for redusert kryssjekk.
Beskrivelse
Det er ikke dokumentert at Johan Castberg kan motstå de utmattingslasterlaster innretningen vil utsettes for.
Begrunnelse
Bruddmekaniske analyser er gjennomført for å dokumentere at omfanget av kryssjekking av sveiser kan begrenses til kritiske områder og høyt utmattingspåkjente områder i skroget. Resultatene fra disse analysene er i stor grad styrt av valg av initial defekt, terskelverdi, og R-forhold. Uheldig valg av angitte parametere vil lede til feil konklusjon med hensyn på akseptabel sprekkstørrelse. Konsekvensen i driftsfasen vil i så fall bli et større reparasjonsbehov i de angitte områder enn hva som er normalt for tilsvarende innretninger.
Hjemmel