Mangelfull bemanning og kompetanse.
Beskrivelse
Det var ikke sikret tilstrekkelig bemanning og kompetanse for denne fasen av virksomheten.
Begrunnelse
I samtaler med relevant personell fremkom flere forhold:
- Ekstra ressurs som «Operasjonelt ansvarlig løfting» var etterspurt, men det hadde ikke vært mulig å få ikke tak i kvalifisert personell. Det er et krav i Equinors styrende dokumentasjon at det skal stilles ekstra ressurser til denne rollen i større prosjekter slik som det pågående.
- Redusert kapasitet i forhold til behovet for rollen «Operasjonelt ansvarlig løfting»:
- Inspeksjon i felt.
- Utfordringer med dag til dag oppfølging – veiledning og deltagelse etc.
- «Løfteforum» lot seg ikke gjennomføre som planlagt.
- Begrenset kapasitet i teknisk avdeling og drift:
- Stillinger er ikke erstattet. Eks. opplæringsansvarlig. Oppgavene overført til allerede belastede linjeledere.
- Begrenset kapasitet til overlapp/opplæring.
- Assistanse til drift, vedlikehold og til stans/prosjekt.
- Beregninger etc. tar tid.
- Begrenset kapasitet til å godkjenne løftearrangementer, løftebukker, eksempelvis.
- Tekn. avd. skulle ønske 10 flere ingeniører. Lovet tre stk. Kanskje tre til senere.
- Vanskelig å få tak i kvalifisert personell.
- Mangelfull opplæring av operatører av lastearmer – ref. hendelse 2.4.2020.
- Mye var gjort. Kurs var utarbeidet.
- P.t. hadde 26 av 36 områdeoperatører fått opplæring.
- Kurs må oppdateres etter oppgradering av lastearmene.
Hjemmel
Mangler ved tilrettelegging for materialhåndtering og atkomst
Beskrivelse
Det var mangler ved tilretteleggingen for materialhåndtering og atkomst.
Begrunnelse
I befaring, gjennomgang av dokumentasjon og i samtaler med relevant personell fremkom følgende:
- Materialhåndteringsplanen var ikke oppdatert og ikke fullt ut dekkende.
- Nye planer måtte utarbeides etter hvert som behov dukket opp.
- Løftepunkter manglet, feil plassering, feil kapasitet.
- Det var midlertidig tilkomst/stillas hvor permanent tilkomst behøves. (Ref. 2017 tilsyn)
- Anlegget har flere eldre stillas i bruk som tilkomst og rekkverk som sikring. 27 stk. fra før 2019.
- Notasjoner/forbedringsforslag i SAP/Synergier ble skrevet, men det skjedde ikke noe. Det ble opplyst at dette ligger i WEHRA porteføljen, prioriteres og ligger i køen.
Hjemmel
Mangler ved dokumentasjon for lastearmer
Beskrivelse
Det ble observert mangler ved dokumentasjonen for lastearmene.
Begrunnelse
- Det kunne ikke fremlegges samsvarserklæring/sammenstillingserklæring for lastearmene.
- Deler av bruksanvisningene var på engelsk, ikke på norsk.
Hjemmel
Mangler ved arbeidslokalene til stillasentreprenør
Beskrivelse
Manglende tilrettelegging av arbeidsforhold omkring vedlikehold og håndtering av stillasmateriell.
Begrunnelse
Vedlikehold og kontroll av stillasmateriell skal utføres før stillasmateriell tas i bruk og etter at stillasmateriell er brukt og legges tilbake på lager. Anlegget er avhengig av bruk av stillasmateriell, og aktiviteten vil pågå under hele anleggets levetid.
I befaring og i samtaler med relevant personell fremkom det at:
- Lager/verkstedlokalet besto av presenningsbeskyttelse på tre sider.
Problemstillingen var kjent og hadde vært på agendaen i lang tid. Stillasentreprenøren hadde blant annet kjøpt inn en «Rubb Hall». Kostnadsmessige årsaker ble nevnt som en av årsakene til at den ikke var oppført. Det ble opplyst at nye fasiliteter for stillasentreprenør var under planlegging.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Arbeidsplassforskriften § 2-24 om særskilte vernetiltak for utendørs arbeidsplasser jf. punkt a
Mangelfull oppfølging av sakkyndig kontroll i vedlikeholdsstyringssystemet SAP
Beskrivelse
Oppfølging av sakkyndig kontroll ble ikke gjort og dokumentert i henhold til funn av feil og mangler med gitte frister.
Begrunnelse
Vi verifiserte funn etter sakkyndig kontroll. Eksemplene vi så hadde betegnelsen RC, pålegg, i rapporten fra sakkyndig med angitt frist 1.10.2020. Det var tre observasjoner i rapporten.
I en observasjon så vi at det var opprettet en M2 notifikasjon med funn fra rapporten og at frist fra sakkyndig ble skrevet i teksten, men AO ble utført 3-4 måneder etter angitt frist og vi kunne ikke se hvilke aktiviteter som var utført på denne jobben. (Det ble opplyst at jobben var utført.)
For de to andre observasjonene fant vi ikke noen M2 notifikasjon i SAP. Det var ikke dokumentert noe i vedlikeholdsstyringssystemet.
Det skal utarbeides en samlet plan for utføring av vedlikeholdsprogram og korrigerende vedlikeholdsaktiviteter, jf. styringsforskriften § 12.
Det skal foreligge kriterier for setting av prioritet med tilhørende tidsfrister for utføring av de enkelte vedlikeholdsaktivitetene. Kriteriene skal ta hensyn til klassifiseringen som nevnt i § 59 om klassifisering.
Hjemmel