Mangelfull oppfølging av styringssystem.
Beskrivelse
Sakkyndig virksomhet er ikke fulgt opp i henhold til styringssystemer.
Begrunnelse
Wintershall Dea har valgt å benytte ekstern sakkyndig virksomhet for å overvåke ytelsen og teknisk tilstand av løfteutstyr. Dette som et av flere tiltak for å sikre at sviktmodi som er under utvikling eller har inntrådt, blir identifisert og korrigert. Sakkyndig virksomhet er organisert i henhold til NORSOK R-003 vedlegg H. Ifølge Wintershall Dea sitt eget styringssystem for å «Ivareta og sikre ledelse av løfteoperasjoner og teknisk tilstand for løfteutstyr, prosedyre ID 579 rev. 0» skal stillingen teknisk ansvarlig kran og løft følge opp sakkyndig virksomhet. Dette skal gjøres ved at stillingen:
- er kontaktperson for sakkyndig virksomhet
- verifiserer kvalitet på sakkyndig virksomhet
- verifiserer rapporter fra kontroller til sakkyndig virksomhet
- følger opp pålegg og avvik
Under gjennomgang av flere rapporter fra sakkyndig virksomhet siste 2 år fant vi at sakkyndig i stor grad har brukt graderingen MO (merknad) og også C (kommentar) for sikkerhetskritiske funn. Disse graderingene har ikke samme krav til oppfølging som graderingen RC (pålegg). Dermed setter ikke sakkyndig virksomhet krav til Wintershall Dea om å redusere risikoen ved bruk av disse løfteinnretningen.
For eksempel fant vi:
- Kranene har ikke fått sjekket viktige sikkerhetsfunksjoner som bremser, splinekoblinger og hydraulikksystemet i år grunnet situasjonen med COVID-19. Dette gjelder også viktig årlige vedlikehold. Dette funnet er gradert merknad, MO. Vår vurdering er at dette burde vært et pålegg, RC, med tidsfrist for utbedring og eventuelle kompenserende tiltak for å håndtere risikoen. Svikt i disse systemene kan får store konsekvenser.
- Mantelloddets sertifikat på sørkranen stemmer ikke med ID på mantelloddet montert i kranen. Det bør ikke kjøres med et mantellodd som ikke er tilstrekkelig dokumentert slik at en vet at det er i henhold til produsentens krav. Dette funnet var gradert til merknad, MO. Etter vår vurdering burde dette funnet vært et pålegg med tidsfrist for å dokumentere mantelloddet.
- Det er konstatert at tilkomster til områder som krever daglig inspeksjon på kranene ikke er i henhold til dagens sikkerhetskrav, og sakkyndig virksomhet konstaterer selv i sin rapport at dette avviket kan ha betydelig skadepotensiale ved et fall av personer som beveger seg i området. Denne observasjonen var gitt graderingen C, eller kommentar. Etter vår vurdering burde funnet vært gitt som et pålegg om å utbedre da det er påvist et avvik mot vår aktivitetsforskrift §33 om tilrettelegging av arbeid. I tillegg kan vi nevne at dette er et repeterende funn to år på rad fra sakkyndig, der det er brukt samme gradering begge år.
Disse observasjonene viser at oppfølgingen og kvalitetssikringen av sakkyndig virksomhet ikke er utført i henhold til kravene i eget styringssystem eller NORSOK R-003 vedlegg H
Wintershall Dea har valgt å bruke NORSOK R-003 som norm i sitt styringssystem
Hjemmel
Oppdateringer av prosedyrer.
Beskrivelse
Systemer for sikring av nødvendig kvalitet på styrende dokumentasjon var mangelfullt.
Begrunnelse
Under dokumentgjennomgang av prosedyrer relevant for tilsynsområdet ble det avdekket flere mangler.
Prosedyrer for arbeid i høyden:
Prosedyre 1107 dato 24.06.2020 Utføre arbeid i høyden registrerte vi blant annet:
- 1 Referer til 078 NOG denne er trukket tilbake NOG 08.06.2016. Punktet reflekterer ikke kravene for planlegging gitt i forskriften.
- 3 Mangler krav til opplæring av bygger og bruker av stillas.
- 4 mangler krav til opplæring i bruk av fallsikringsutstyr.
Prosedyre L3-PDR-ALL-HSE-PR-007 Odfjell Drilling Working at Hight prosedyren ble brukt på boredekk av boreentreprenøren. Denne prosedyren var kun på engelsk og reflekterte kravene gitt i engelske forskrifter LOLER og PUWER. Den reflekterte ikke fult ut forskrifter på norsk sektor.
Begge prosedyrene manglet sikkerhetskrav som henvises til gjennom aktivitetsforskriften § 33 om tilrettelegging av arbeid. Veiledningen i § 33 referer til arbeidstilsynets forskrift om utførelse av arbeid § 17 som anerkjent norm for sikker utførelse av arbeid i høyden.
Prosedyrer for kran og løft:
Prosedyre 579 Ivareta og sikre ledelse av løfteoperasjoner og teknisk tilstand for løfteutstyr og Prosedyre 1124 Planlegge løfteoperasjoner med løfteinnretning
- Mangler oppdateringer av gjeldende standarder. Referer til tilbaketrukket versjon av NORSOK R-002 og R-003
Sjekkliste WIN-SD-0085 sjekkliste lasting og lossing av forsyningsfartøy
- Refererer til at det skal sjekkes at lengden på forløper er min 7 m kravene er nå 8 m. ref. NORSOK R-003- del 6.1.5
Prosedyre BRA-SD-0018 Håndtering av lasteslanger til og fra båt
- Prosedyren reflekterer ikke tiltakene gitt i IR-19-0070 og NM-20-0002
Prosedyre BRA-ER-0009 Brage - lokale tillegg til NORSOK R-003
- Fagansvarlig (FA) kran og løft var ikke definert i tillegget, denne posisjonen har flere aktive oppgaver i forbindelse med løfteoperasjoner.
- Frekvens for trening med nødprosedyrer for offshore kran og løfteinnretninger ikke beskrevet tydelig. Mangler type utstyr der det er nødvendig med trening samt frekvens for trening som sikrer at alle involverte utfører treningen.
Plattformsjef er ansvarlig for lokale tillegg, men vi finner ikke noen spor av dette i forbindelse med godkjenning av prosedyren ref. Prosedyre ID 579 ivareta ledelse punkt 4.6.
Prosedyren var mangelfull i forhold til minimumsomfanget til beskrivelse av krav til lokale prosedyrer ref. NORSOK R-003N:2017 vedlegg C.
Wintershall Dea har valgt å bruke NORSOK R-002 og R-003 som norm i sitt styringssystem.
Hjemmel
Bruk av normer
Beskrivelse
Manglende dokumentasjon på at valgte norm oppfyller forskriftskrav.
Begrunnelse
Wintershall Dea har valgt i prosedyre 1107 Utføre arbeid i høyden under punkt 4.7 arbeid i høyden ved bruk av tilkomstteknikk valgt å likestille NS 9600 Arbeid i tau med IRATA «International code of practice». Vi anbefaler NS 9600 Arbeid i tau som en måte å oppfylle forskriftens krav på. Wintershall Dea kunne ikke fremlegge dokumentasjon på at ved bruk av IRATA som kriterier for opplæring og metode, oppfyller forskriftens krav til nivået for helse, arbeidsmiljø og sikkerhet.
Hjemmel
Manglende oppfølging av aldrende løfteinnretninger
Beskrivelse
Det er ikke utført analyser som gir det nødvendige beslutningsgrunnlaget for å sikre at bruk av løfteinnretningene på Brage møter kravene til sikkerhetsnivå i dagens regelverk.
Begrunnelse
Offshorekranene og rørhåndteringskranen på Brage er oppgradert 2006, BOP kranene i 2009. I tillegg er det en del løfteinnretninger som er fra 1993, da Brage var ny.
Etter denne tid er det kommet flere revisjoner av relevante standarder og forskrifter med blant annet et forhøyet krav til sikkerhetsnivå. Det var ikke utført levetidsanalyser eller andre tiltak for å sikre at eldre løfteinnretninger var i stand til å utføre sin funksjon. Videre var det ikke utført vurderinger eller GAP analyser opp mot dagens sikkerhetsnivå som følge av den teknologiske utviklingen, eller endringer i regelverket. Risikoen ved bruken av disse løfteinnretningene var derfor ikke kjent, og det var heller ikke kjent hvilke kompenserende tiltak som kunne redusert denne risikoen innenfor rammene av dagens krav.
Hjemmel