Roller og ansvar knyttet til fagansvarlig logistikk
Beskrivelse
Fagansvarlig logistikk (FA logistikk) hadde flere roller og ansvarsforhold. Det var uklart hvordan disse rollene ble utøvet og ivaretatt i forhold til både NORSOK R-003N og Equinor sine rolle- og ansvars-beskrivelser. Videre var det uklart hvordan disse rollene kan være forenelige med hverandre.
Begrunnelse
FA logistikk hadde følgende roller og ansvar:
- Kranfører for offshorekran.
- Dekksoperatør ved behov.
- Operasjonelt ansvarlig (OA) for alle løfteoperasjoner med offshorekraner, og alle øvrige løfteoperasjoner om bord med unntak av de som skjedde tilknyttet boring.
- 1. linje vedlikehold av løfteutstyr.
- Ansvarlig for løst løfteutstyr.
Det ble i samtaler med personell om bord etterspurt hvordan FA logistikk utøvet og ivaretok de forskjellige rollene og ansvarsforholdene. Det kom fram at Equinor sin lokale prosedyre «System og operasjonsdokument, SO 07860-Opr» eller andre prosedyrer ikke beskriver eller omhandler hvordan FA logistikk skal kunne utføre og prioritere mellom de forskjellige rollene og ansvarsforhold. Det fremkom som uklart hvorvidt FA logistikk har tilstrekkelig tid og kapasitet til å ivareta alle rollene, spesielt når det er høy aktivitet ombord, driftsforstyrrelser og fare- og ulykkessituasjoner. Videre var det også uklart hvordan rollen som OA kan utøves med tilstrekkelig uavhengighet, og på en slik måte at denne har en samlet oversikt over alle aktivitetene med løfteinnretninger innenfor ansvarsområdet. Dette samtidig som FA logistikk kan være operatør av andre løfteinnretninger eller inneha rollen som dekksoperatør, og således samtidig være direkte ansvarlig for enkelte løfteoperasjoner. OA rollen skal også være ansvarlig for tidligplanlegging og risikovurderinger av alle løfteoperasjoner om bord, og dette ansvaret var slik vi vurderte det ikke forenelig med hvordan løfteoperasjoner var organisert på Visund.
Personalansvaret for dekksoperatører og kranfører var underlagt Maritim leder, og FA logistikk hadde ikke personalansvar eller lederansvar for personell. Etter vår vurdering mangler FA logistikk tilstrekkelig myndighet til å utøve rollen etter intensjonen, slik den er beskrevet i NORSOK R-003 kapittel 4.3 og vedlegg A
Equinor har valgt å bruke NORSOK R-003 sikker bruk av løfteutstyr som norm i sitt styringssystem.
Hjemmel
Palleløfter i grovlager
Beskrivelse
Palleløfter uten dokumentasjon, manglende vedlikeholdsprogram og ikke underlagt periodevis kontroll
Begrunnelse
Det ble observert en palleløfter tilgjengelig for bruk i grovlageret uten identifikasjonsmerking. Oppfølging i Equinor sitt system viste at utstyret ikke var hadde dokumentasjon og manglet vedlikeholdsprogram som sikrer at sviktmodi som er under utvikling eller har inntrådt, blir identifisert og korrigert. Programmet skal også inneholde aktiviteter for overvåking og kontroll av sviktmekanismer som kan føre til slike sviktmodi. Palleløfteren var heller ikke underlagt periodevis sakkyndig kontroll.
Equinor har valgt å bruke NORSOK R-003 sikker bruk av løfteutstyr som norm i sitt styringssystem.
Hjemmel
Oppbevaring av MOB båt forløper
Beskrivelse
Mangel ved oppbevaring av MOB båt forløper
Begrunnelse
MOB båt forløper ligger åpen i båten. Selv om den er UV bestandig og skal tåle begrensede mengder med sollys anbefales det at den oppbevares beskyttet mot mekaniske påkjenninger, vær og vind slik at den er i stand til å utføre sin funksjon i alle faser av levetiden.
Hjemmel
Lokal prosedyre
Beskrivelse
Mangelfull lokal prosedyre for bruk av FROG
Begrunnelse
Lokal prosedyre – «Sikker bruk av løfteutstyr (Norsok R-003) – Visund rev. 9.1 kap. 16 «Rutiner for løfting av personell (FROG)» er uten innhold. Imidlertid er «FROG» knyttet til beredskapshåndtering, ref. kap. 12.2. Det er derfor, slik det framstår nå uklart beskrevet hvordan beredskapen ved hjelp av løft av personell med FROG i en beredskapssituasjon skal foregå.
Hjemmel
Høyttalere i krankabiner
Beskrivelse
Lydnivå fra PA høyttaler ikke tilpasset krankabinen
Begrunnelse
PA høyttalerne i kabinen var av type uten volumkontroll og lydnivået ble av kranfører vurdert å ikke være tilpasset størrelsene på operatørkabinene. Ved bruk av PA eller ved alarm kan lydnivået umuliggjøre kommunikasjon i forbindelse med løfteoperasjoner, spesielt i en nødsituasjon hvis last må løftes til forsvarlig posisjon eller hvis kranene brukes i en beredskapssituasjon, eksempelvis løfting av MOB båt og personell.
Hjemmel