Manglende strategi for vedlikeholdsstyring
Beskrivelse
Selskapet hadde ikke fastsatt og videreutviklet strategier for vedlikeholdsstyringen for å forbedre helse, miljø og sikkerhet.
Begrunnelse
Selskapet kunne ikke legge fram vedlikeholdsstrategien for landanlegget. Vi ble fortalt at det var påbegynt arbeid i MMP PM for å etablere en vedlikeholdsstrategi for Equinors landanlegg som også skal gjelde for Mongstad.
Tilsynet viste at mye av det utførte og ikke utførte vedlikeholdet var basert på funn (uforutsatt arbeid). Intensjonen med vedlikehold er å forebygge fare og ulykkessituasjoner gjennom å sikre at sviktmodi som er under utvikling, blir identifisert og korrigert, og ikke vente til de er inntrådt.
Vi forstod at det var et definert mål for vedlikeholdsstyringen å være i «grønn sone», men det var ikke definert hvordan dette skulle oppnås. Strategien manglet.
Den manglende vedlikeholdsstrategien på Mongstad kunne resultere i (jf. begrunnelsen under 5.1.2) et stort omfang av korrigerende vedlikehold og et stort etterslep for forebyggende vedlikehold.
Hjemmel
Mangelfull planlegging av vedlikehold
Beskrivelse
Selskapet sikrer ikke i stor nok grad at viktige bidragsytere til risiko holdes under kontroll, både enkeltvis og samlet.
Begrunnelse
Equinor Mongstad har en omfattende portefølje av både korrigerende vedlikehold og etterslep for forebyggende vedlikehold. Vi registrerer også at det er etablert målsetting om å være i «grønn sone» men selskapet kunne ikke gjøre rede for hvordan og hva som skulle til for at selskapet skal nå sine mål.
Equinors presentasjon og vår verifisering i SAP og Power Bi viste følgende:
- Den totale korrigerende vedlikeholdsporteføljen var omfattende med 3716 arbeidsordrer og til sammen 297 570 timer (hvor cirka to tredeler av timene var estimert ved bruk av gjennomsnitt). Vi ble fortalt at denne andelen ikke var timesatt, men risikovurdert. Vår vurdering er at dette likevel representerer en usikkerhet med hensyn til arbeidsbelastning og omfang.
- Det interne kravet på Mongstad var at det ugjorte korrigerende vedlikeholdet i porteføljen skulle ligge mellom 51 535 og 81 519 timer, innenfor den såkalte «grønne sonen».
- Equinor opplyste at cirka to tredeler av den korrigerende porteføljen var basert på funn. Våre verifiseringer i vedlikeholdssystemet bekreftet dette.
- Presentasjonen viste også at etterslepet for forebyggende vedlikehold var cirka 40 000 timer.
Den mangelfulle samlende risikovurderingen av det ugjorte vedlikeholdet og usikkerheten dette kan representere for sikkerhet, er alvorlig. Planleggingen skal ta hensyn til statusen for viktige bidragsytere til risiko og til endringen i risiko som går fram av risikoindikatorene.
Hjemmel