System for avviksbehandling
Beskrivelse
Mangelfull registrering og oppfølging av avvik.
Begrunnelse
a) Det mangler konkrete og tidfestede planer for å korrigere kjente avvik fra krav i HMS-forskriftene så raskt som mulig. Til informasjon viser vi til likelydende brev til næringen, sendt 3. januar 2014.
- Funn fra TTS-verifikasjon gjennomført i 2016 viser til intern kartlegging av kabelgjennomføringer. Det er identifisert 198 gjennomføringer, 76 av disse hadde svekkelser og 8 ble klassifisert som røde. Disse er ikke utbedret enda, og vi har fått informasjon om at det ikke eksisterer en konkret tidsplan for utbedring.
- Et av «Mann over bord»-systemene ble ødelagt i uvær 26.12.2016. I tilsynet ble det informert om planer for å anskaffe en ny «mann over bord»- båt med redundante systemer. Det forelå ingen tidfestet plan for å rette opp avviket. Det er heller ikke beskrevet tilstrekkelige kompenserende tiltak i intern DISP.
- Heis i LQ og GEDA heis er ute av drift, og det foreligger ingen konkret plan for utbedring.
b) Dekket mellom prosessdekk og tankdekk er ifølge dokumentasjonen et H-0 skille. I vår rapport etter tilsyn gjennomført i 2015 ble det påvist et avvik på at der var åpninger i skillet ved branndør ved aktre brannvegg. Der er det nå lagt på plater for å dekke åpningen, men utbedringen er ikke tilstrekkelig for at skillet er røyk- og gasstett.
c) Stålplater som er lagt mellom dekk og vegg ellers i området mot aktre brannvegg og rømningstunnel er heller ikke røyk- og gasstette. Videre er det en åpen trapp og store åpninger rundt kranpidestall på babord side i det samme definerte H-0 skillet. Vi kan ikke se at dette er avviksbehandlet.
d) For områdene turret vinsjdekk (deluge skid 71SW014) og turret manifold dekk (deluge skid SW010) er forlenget åpningstid for delugeventiler implementert før DISP for forholdet er behandlet og godkjent. Det var på tidspunktet for tilsynet utarbeidet en DISP (nr. 161869), men denne ble opplyst at hadde status «draft» og var ennå ikke ferdig behandlet.
e) Ifølge DISP 147018 (Manuell utløsing av deluge i PX13 modul Åsgard A») er det forsvarlig at ventil 71BU9007, som er en manuell ventil nedstrøms delugeventil, står stengt i felt. Testrapport for skiden (71SW021) påpeker at ventiler på skum- og vanntilførsel til skid er stengt i felt og at dette ikke er i henhold til gjeldende DISP (det er ikke samsvar mellom DISP og faktiske forhold i felt).
Hjemmel
Barrierestyring
Beskrivelse
Mangler ved barrierestyringen.
Begrunnelse
Oppdatering av sikkerhetsstrategi: Sikkerhetsstrategien baserer seg på risikobildet beskrevet i Totalrisikoanalysen (TRA). Sikkerhetsstrategien er sist oppdatert i 2015, mens TRA-en er oppdatert i 2017. Videre er det gjennomført flere modifikasjoner etter 2015 som dermed ikke er reflektert i sikkerhetsstrategien. Equinor har selv identifisert behov for oppdatering og det ble i tilsynet opplyst at det ville skje innen andre kvartal 2019.
Oppfølging av svekkede kabelgjennomføringer: Identifiserte svekkelser i kabelgjennomføringer er synliggjort i TIMP, og det er etablert en oversikt over plassering av «røde» svekkelser. Basert på intervjuer er vårt inntrykk likevel at relevant personell har varierende kjennskap til svekkelsene. Videre viste det seg at det er vanskelig å identifisere gjennomføringene i felt. De er ikke merket i felt, og vi fant eksempler på at TIMP-oversikten ikke stemte med plasseringene i felt.
Verifikasjon av ytelseskrav: Det kunne ikke dokumenteres at tidskrav for vann ut av brannkanonene ble møtt siden test av brannkanoner ble utført med brannpumpe i drift. Vi refererer også til item nr. 12 i Luftfartstilsynets rapport.
Hjemmel
Varsel/melding om MOB-båt ute av drift på Åsgard A
Beskrivelse
MOB-båt ute av drift ble ikke varslet eller meldt til Petroleumstilsynet.
Begrunnelse
26.12.16 ble en av MOB-båtene på Åsgard A ødelagt på grunn av bølger som slo opp på dekk. Hendelsen ble verken varslet eller meldt til Ptil. Dette er ikke i henhold til styringsforskriften § 29 om varsling og melding til tilsynsmyndighetene om fare- og ulykkessituasjoner som krever at alvorlig svekking eller bortfall av sikkerhetsrelaterte funksjoner eller barrierer skal meldes skriftlig til Petroleumstilsynet første arbeidsdag etter at situasjonen inntraff eller ble oppdaget.
Hjemmel