Oppfølging av arbeidsmiljøforhold fra prosjekt til drift
Beskrivelse
Mangelfull oversikt over status for arbeidsmiljøfaktorer fra prosjekt- til driftsfasen.
Begrunnelse
I prosjektet var det utført WERA med anbefalinger om aksjoner videreført til driftsfasen. Enkelte av disse aksjonene var videreført via punchlister og Synergi, men det forelå ikke en samlet oversikt fra prosjektet over arbeidsmiljørelaterte forhold som skulle videreføres i drift.
Det var ikke utarbeidet en statusrapport som ga en samlet oversikt over samsvar med designkrav, utførte analyser og eventuelle avvik for arbeidsmiljø i sluttfasen av prosjektet.
WEAC-skjemaer med resultat av predikerte verdier, verifikasjonsmålinger, bekrivelse av kjente problemområder, avvik og status for vedtatte utbedringer var ikke tilgjengelig for arbeidsmiljøpersonell offshore.
Vi ble informert om at det i første halvår av 2018 ville komme to nye ventilratt på Mezzanin M210 med tilsvarende utforming og plassering som de eksisterende ventilrattene, ref. punkt 5.1.2. Vi ble informert om at dette var en videreføring av prosjektet. Verken offshoreorganisasjonen, brukerrepresentanter eller vernetjeneste hadde vært involvert i arbeidet med installasjon av ytterligere to ventilratt.
Hjemmel
Helseskadelig støy
Beskrivelse
Mangelfull oversikt over støyeksponering og beregning av daglig støydose for personell.
Begrunnelse
Det var utført områdemålinger av støy og eksponeringsmålinger for personellgrupper på Ivar Aasen. Støykartene som reflekterte driftssituasjonen var ikke ferdigstilt. Resultatene fra eksponeringsmålingene var ikke sammenstilt og formidlet til aktuelt personell. Det fremkom også at det var mangelfull kunnskap blant utførende personell om beregning av daglige støydoser ved arbeid i ulike områder og i kombinasjon med bruk av håndholdt verktøy.
Hjemmel
Opplæring i helserisiko innen ergonomi
Beskrivelse
Informasjon og opplæring i helserisiko innen ergonomi.
Begrunnelse
Tilsynet viste at det var mangelfull opplæring i innretningsspesifikk helserisiko innenfor ergonomi. Det var ikke etablert rutiner eller prosedyrer som sikret at personellet fikk informasjon og opplæring i innretningsspesifikk helserisiko relatert til ergonomiske forhold.
Vi ble informert om at det planlegges ergonomiopplæring for Aker BP ansatte, men at denne vil være av mer generell karakter og ikke omfatte personell fra 3.partsselskap.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav kapittel 23 om risikovurderinger, opplæring og informasjon ved manuelt arbeid