Vedlikehold av ståltau
Beskrivelse
Det var ikke etablert et system for tilstrekkelig brukskontroll av ståltau på mobilkraner.
Begrunnelse
Ståltau som brukes på mobilkraner med syntetiske skiver vil ikke ha noen nevneverdig synlige slitasje utvendig. Slitasjen skjer hovedsakelig innvendig. Kontrollen av ståltauet der er derfor avhengig av et system og en registrering av kontrollen som dokumenterer slitasje.
Under intervju kom det frem at kranfører av mobilkran ikke utfører kontroll av ståltau som beskrevet i brukermanualer for ståltau eller ISO 4309. Kranfører har en gammel instruks for kontroll som ikke lenger er gjeldene. Kontrolløren som kontrollerer ståltau skal ha tilstrekkelig kunnskap og opplæring om ståltau til å kunne bedømme de enkelte ståltauene med tanke på levetid og bruk ut fra slitasje, korrosjon, skader og deformasjoner. TBO har ikke personell med tilstrekkelig kompetanse til å utføre en brukskontroll på ståltauet som gir en tilstrekkelig barriere mot uønskede hendelser.
Hjemmel
Opplæring for brukere av stillas
Beskrivelse
Statoil TBO har ikke innarbeidet et fullgodt system for opplæring av brukere av stillas.
Begrunnelse
Arbeidstilsynet har oppdatert sin forskrift om utførelse av arbeid, og den trådte i kraft den 1.1.2016. Kapittel 17 om arbeid i høyden ble endret med henblikk på bruk av stillas. Spesielt gjelder dette § 17-5 krav til opplæring av bruker av stillas. Denne oppdateringen er ikke fullstendig implementert på anlegget.
Når det gjelder kapittel 17 om arbeid i høyden i forskrift best. Nr. 703 så gjelder den som norm i petroleumsvirksomheten. Store deler av denne forskriften gjelder i sin helhet. Noen av de delene som er nevnt under § 1- 2 som unntatt for petroleumsvirksomheten gjelder fortsatt som norm når de blir henvist til i vår veiledning til Tekniske og operasjonelle forskrifter.
Til § 17-5. Krav til opplæring av bruker av stillas
Arbeidsgiver må sørge for at brukere av stillas har forståelse for hvilke forholdsregler som må tas ved bruk av stillaset, samt får grunnleggende informasjon om stillasets konstruksjon og hvordan det er satt sammen. Dette gjelder eksempelvis begrensninger i endringer av stillaset, informasjon om belastningsbegrensninger mv.
Hjemmel
Dokumentasjon og sikkerhetsmerking av maskiner
Beskrivelse
Manglende bruksanvisning og bruk av norsk språk på sikkerhetsmerking av maskiner.
Begrunnelse
Bruksanvisningen for løfteutstyr er den siste barrieren som skal sikre sikker bruk og nødvendig vedlikehold av utstyret. Beskrivelse av innhold i bruksanvisning og krav til sikkerhetsmerkinger er referert til i maskinforskriftens vedlegg nr.1.
I forbindelse med verifikasjon i felt ble det påvist at ny kranarm for bruk på truck ikke hadde tilfredsstillende bruksanvisning og kapasitetsmerking i forhold til krav i maskindirektivet. Det var heller ikke noen bruksanvisning eller lastediagram for trucken som tilsa at den var egnet for oppkopling av kranarmen.
Under befaring ble det også påvist at flere utstyr og maskiner ikke var merket med norsk sikkerhetsmerking. Eksempler på dette var boremaskin og dreiebenk i verkstedet.
Det ble også påvist mangler ved bruksanvisning fra «Modulift» lokalisert på løfteutstyrslager.
Det ble påvist engelsk sikkerhetsmerking på 2 tonns rundslings observert på en pall bak «cold-box».
Opplysninger og advarsler på maskinen skal helst bestå av lett forståelige symboler eller piktogrammer. Alle skriftlige eller verbale opplysninger og advarsler skal være formulert på det eller de EØS-språk som snakkes i landet der maskinen blir omsatt eller tatt i bruk, og det skal på anmodning følge med en versjon på et hvilket som helst av de offisielle språk som operatørene normalt forstår.
Alle maskiner skal være utstyrt med en bruksanvisning. Bruksanvisningen som følger maskinen skal være en «Original bruksanvisning». Når den «Originale bruksanvisningen» må oversettes til norsk, skal også den originale bruksanvisningen følge vedlagt.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om maskiner nr. 544
Samordning av informasjon for entreprenørers BHT
Beskrivelse
Operatøren har ikke sikret at egen bedriftshelsetjeneste og slikt personale hos de andre arbeidsgiverne, samarbeider.
Begrunnelse
- Under intervju kom det frem at det ikke har vært systematisk informasjonsutveksling mellom Statoil TBO sin helse og arbeidsmiljøavdeling (HAM) og de ulike bedriftshelsetjenestene som blir benyttet på anlegget, siden 2013. Dette gjelder spesielt informasjon om resultater av aktuelle kartlegginger og vurderinger som kan være relevante for risikovurderinger og forebyggingsarbeid på TBO for entreprenører og underleverandører. Det er krav i regelverket til at det skal etableres informasjons- og kommunikasjonssystemer som ivaretar behovet for innhenting, bearbeiding og formidling av data og informasjon.
- Tilsynsteamet fikk kjennskap til et dokument kalt «Helse og arbeidsmiljø i verifikasjon og oppfølging av norske leverandører – Statoils påseplikt». Dette dokumentet er ikke innarbeidet som en del av selskapets styringssystem Aris, men har status som «Beste Praksis». Dokumentet er rettet mot kontraktsoppfølging, men legger opp til kontakt mellom operatøren og entreprenørenes BHTer, hvilket vil kunne bidra til å etablere gode kommunikasjonslinjer med entreprenørselskap sitt HAM personell/ BHT og TBO sitt HAM personell.
Hjemmel
KVO funksjonen hos Reinertsen
Beskrivelse
Det ble avdekket mangelfull opplæring og kompetanse i utførelse av verneombudsoppgaver hos koordinerende verneombud (KVO) hos Reinertsen og mangel på tid til å utføre oppgaver som verneombud.
Begrunnelse
- Det kom frem under tilsynet at det koordinerende verneombudet hos Reinertsen ikke hadde gjennomgått påkrevd 40t kurs, dette til tross for at vedkommende hadde hatt denne rollen i over 6 måneder.
- Vedkommende KVO var utpekt som verneombud ettersom det resterende Reinertsen personellet på anlegget nå hadde ledende stillinger og dermed ikke kunne inneha rollen som VO. KVO hadde selv ikke ønske om å være verneombud og mente at det ikke var tid til å ivareta denne VO rollen samtidig som han skulle ivareta sine øvrige arbeidsoppgaver.
- På gjennomføringstidspunktet for vårt tilsyn var det kort tid igjen til en stor revisjonsstans på anlegget, hvor antallet personer på anlegget og mengde arbeidsoppgaver ville øke betraktelig, også under Reinertsens sin kontrakt. Vedkommende KVO var ikke gjort kjent med hvilke oppgaver som var forventet av vedkommende i rolle som KVO under stansen. Vi fikk under tilsynet forståelsen av at KVO rollen innebar å koordinere vernetjenestens arbeid hos underentreprenører til Reinertsen på TBO.
- En kompetent og klart strukturert vernetjeneste hos hovedkontraktørene er en viktig forutsetning for at Statoil og vernetjenesten kan samarbeide godt og styre aktivitetene under stansen på en sikker måte. Statoils prosedyre WR2362 – «Vernetjenesten arbeid og kompetanse krav – og linjeledelsens ansvar for involvering», beskriver tydelig krav til anleggets HVO. Det vil være vanskelig å ivareta disse oppgavene dersom ikke KVO hos en av de største entreprenørene på anlegget har tid nok eller den påkrevde kompetanse for å utføre rollen som KVO.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-18 om opplæring og § 3-19 om opplæringens varighet