Risikovurdering og tiltaksplan etter GAP-analyse offshorekraner
Beskrivelse
Manglende risikovurdering og tiltaksplan etter Gap-analyse for offshorekranene.
Begrunnelse
Det er utført en GAP analyse mot prEN 3852 i 2013. Etter denne foreløpige EN standarden er det kommet to revisjoner av EN 13852, en i 2004 og den siste i 2013.
Det er ikke framlagt en risikovurdering og tiltaksplan mot NORSOK R-002 Lifting Equipment og EN 13852 Offshore Cranes.
Det er opplyst at det nylig er gjennomført en levetidsanalyse av offshorekranene. Vi ble informert om at det er en strukturell levetid frem til 2046. I etterkant er det informert om at det er vurdert å gjennomføre en GAP-analyse i henhold til EN 13852 -2013.
Hjemmel
Risikovurdering offshorekran sør
Beskrivelse
Manglende risikovurdering knyttet til bomfall tilhørende offshorekran på sørsiden.
Begrunnelse
Offshorekranen på sør er ikke godkjent for personbefordring og har ikke to uavhengige bremser. Den ene bremsen er en hydraulisk skivebremse. I tillegg er det en parkeringsbrems. Svikt i en hydraulisk brems vil medføre siging av bom og last. Den ene av de to elektriske motorene er ute av drift. Dette øker sannsynligheten for at en slik hendelse kan inntreffe.
Med referanse til Dokument SO-S-RD-014, datert 21.11.2013, er det gjort en ALARP-vurdering, knyttet til utskifting av kraner for å oppfylle ARIS-krav knyttet til dobbeltsikring av bom. Denne ALARP-vurderingen gir høyere sannsynlighet innen høyere konsekvensklasser enn offshorekranen på øst og vest.
Offshorekranen på sør opererer mot flere blindsoner og trange områder. Selv om det etablert løftekorridorer vil bommen kunne være over hydrokarbonførende systemer, utstyr og rør.
Statoil TR1727, som er Statoils tilleggskrav for løfteutstyr, krever ifølge informasjon doble bremser for alle offshorekraner, selv om de ikke brukes til personbefordring.
Hjemmel
Mangelfull kompetanse innen arbeidsmiljø
Beskrivelse
Det er ikke sikret at personell som har til oppgave å lede andre arbeidstakere, har nødvendig kompetanse på arbeidsmiljøområdet.
Begrunnelse
Det framkom gjennom intervju at ledere på Heidrun har mangelfull kunnskap om arbeidsmiljøfaktorer og hvilket ansvar de hadde for at deres ansatte har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
I stillingsbeskrivelsen står det at linjelederne på Heidrun har ansvar for helse, miljø og sikkerhet for egen enhet. Dette omfatter også arbeidsmiljø. Slik det har kommet fram i intervjuer, har ikke ledere etterlevd denne forpliktelsen. De baserer seg på klager eller innmeldte forhold, og har i tillegg ikke igangsatt risikovurdering av arbeidsmiljøfaktorer med bistand fra helse- og arbeidsmiljøpersonell.
Gjennom intervju kom det fram at ledere ikke hadde kjennskap til WEHRA, som er Statoils kartleggingsverktøy på arbeidsmiljøområdet.
Hjemmel
Kartlegging av risiko
Beskrivelse
Statoil hadde ikke i tilstrekkelig grad utført systematiske kartlegginger av arbeidsmiljøet, som på sikt kan medføre helseskader for personell på Heidrun, og hadde dermed ikke tilstrekkelig beslutningsstøtte ved valg av tekniske, operasjonelle og organisatoriske tiltak.
Begrunnelse
I følge ARIS skal WEHRA gjennomføres regelmessig. Med unntak av forpleining, som ble kartlagt i 2013, har det ikke blitt gjennomført WEHRA på Heidrun. Det var planlagt en WEHRA for mekanisk i 2014. I intervjuene har vi fått opplyst at den ikke er gjennomført, uten at det er presentert en begrunnelse for utsettelsen. Vi kan heller ikke se at utsettelsen er behandlet i AMU for Heidrun.
Det er forvirring om Statoils nye verktøy WERisk skal erstatte WEHRA som kartleggingsverktøy.
Det er ikke som det er rutiner på Heidrun for å etterspørre kartlegginger av entreprenørers personell. For eksempel har ikke ISO-entreprenør fått kartlagt arbeidsmiljøforholdene på Heidrun, og Statoil har heller ikke etterspurt kartlegginger.
Det gjennomføres enkeltvis vurderinger av arbeidsoppgaver ved hjelp av ErgoRisk’er i det daglige. Det er imidlertid ikke gjort systematiske ergonomikartlegginger og risikovurderinger på gruppenivå. For eksempel opplever dekkspersonell en travel hverdag med mye bevegelse på hardt underlag. Risikoen her er ikke kartlagt og risikovurdert av fagpersonell, og man kjenner derfor ikke til om dette innebærer en risiko for utvikling av muskel- og skjelettplager.
Ved sørkranen kommer det damp ut fra tanker som inneholder varm hydraulikkolje. Ifølge opplysninger skal det være gjennomført målinger av dampen, men ledende personell som ble intervjuet hadde ikke kjennskap til resultatene av målingene. Det er ikke gjennomført tiltak som fungerer, og er nå forsøkt løst ved at personell som kjenner ubehag kan gå ut av området. Kranførerne løser problemet ved å holde pusten ved oppgang til kran.
Hjemmel