Risikoreduksjonsprosesser
Beskrivelse
Mangelfullt system for å redusere risiko så langt det er mulig.
Begrunnelse
I Nyhamna utvidelsesprosjekt sine risikomatriser og kvantitativ risikoanalyser var det definert et «ALARP»-bånd nedenfor det området som var definert som uakseptabelt. Nedenfor ALARP-båndet var det ikke satt krav om å redusere risiko så langt det er mulig.
I det norske regelverket skal risiko reduseres så langt det er mulig, og dette kravet gjelder uansett hvilket risikonivå som har blitt estimert. Bakgrunnen for dette kravet er blant annet:
- Kontinuerlig forbedring anses som et sentralt prinsipp for å fremme en god HMS-kultur,
- Estimerte risikonivå kan ha betydelige usikkerheter, samtidig som estimatene ofte baserer seg på mange forutsetning, og at
- Enkelte tiltak rettet mot aspekter som har lave estimerte risikonivå kan være billige, ha god effekt på sannsynlighet, konsekvens eller robusthet.Det er ikke noen motsetning mellom regelverkskravet om å redusere risiko så langt som mulig, og å ta hensyn til eventuelle misforhold mellom tiltakenes kostnader og den risikoreduksjon som oppnås.
Ptil oppfattet det slik at prosjektet benyttet Shell sine generelle styringssystemer
Usikkerhet i risikoanalyser
Beskrivelse
Mangelfull systematikk for nødvendig vurdering av usikkerhet.
Begrunnelse
Ptil ble forklart hvordan prosjektet håndterte usikkerheter i kvantitative og kvalitative risikoanalyser. Usikkerheter håndteres i liten grad eksplisitt, men håndteres implisitt blant annet ved å bruke konservative anslag og å identifisere viktige antakelser i analysene.
NORSOK Z-013 utgjør forskriftenes normative referanse for risikoanalyser, og beskriver dermed forskriftens forventninger til et minimumsnivå for den nevnte utfordringen. Vi refererer spesielt til standardens kapittel 5.6.2.a.5.