Styringssystem for logistikk
Beskrivelse
Lokale prosedyrer (innretningsspesifikke prosedyrer) for sikker bruk av løfteutstyr var ikke implementert og kjent blant utøvende personell.
Begrunnelse
ENI legger NORSOK R-003N til grunn i sitt styringssystem for sikker bruk av løfteutstyr. Under intervjuer av personell involvert i løfteoperasjoner fremkom det at lokale prosedyrer som beskrevet i NORSOK R-003N, vedlegg C, kun delvis var ferdigstilt men ikke implementert i ENI sitt styringssystem ENIMS.
Samtidig har ENI relativt nylig fått på plass et system for innretningsspesifikk opplæring som også skal inkludere opplæring på lokale prosedyrer. Imidlertid er ikke de lokale prosedyrene ferdig utarbeidet og heller ikke implementert. ENI hadde ikke sjekket ut personell i forhold til kjennskap til styrende system, og tilsynet avdekket at de heller ikke var kjent med ENI sine løftemanualer og planer for utarbeidelse av innretningsspesifikke prosedyrer, som beskrevet i NORSOK R-003N vedlegg C.
Disse forholdene ble også påpekt i Ptil sin rapport datert 27.2.2014 som et forbedringspunkt, men er nå å betrakte som et avvik siden innretningen nå er i operasjon innen logistikk.
Hjemmel
Beskrivelse av sakkyndig virksomhet
Beskrivelse
Manglende beskrivelse av hvordan en ivaretar krav til sakkyndig virksomhet.
Begrunnelse
ENI kan ikke vise til at de har beskrevet sakkyndig virksomhet. NORSOK R-003, vedlegg H1, beskriver at en må beskrive roller og ansvar, organisering, bruk av ekstern virksomhet og uavhengighet.
Det er usikkert for personell hvordan funn etter sakkyndige kontroller skal ivaretas og hvordan dette skal håndteres i organisasjonen både offshore og onshore. Det mangler en beskrivelse i styringssystemet for hvordan dette skal ivaretas. Dette forholdet kom frem under intervjuer med relevant personell. Goliat starter i løpet av juni måned periodisk kontroll av den ene offshorekranen.
Dette avviket ble også påpekt i Ptil sin rapport datert 27.2.2014 som et forbedringspunkt. ENI ga i sitt svarbrev datert 3.4.2015 en bekreftelse at dette skulle være implementert i ENI sitt styringssystem før operasjon.
Hjemmel
Manglende kompetanse – ståltau inspeksjon
Beskrivelse
Mangelfull kompetanse for inspeksjon og vedlikehold av ståltau.
Begrunnelse
Det kunne ikke dokumenteres kompetanse og nødvendig opplæring innen kontroll av ståltau eller hvordan dette skal ivaretas.
Ståltauene på offshorekranene og traverskranene i offloading området ble verifisert under tilsynet. Det ble avdekket at ståltauene var gjennomgående tørre og at nødvendig smøring av ståltau ikke var gjennomført. Bendsel i endeavslutninger til socket på offshorekranene var ikke fjernet og dette umuliggjør kontroll av endefestet. Dette betyr også at endeavslutninger ikke er kontrollert av produsent etter støpning. Diameter kontroll opp mot referanse diameter på ståltau offshorekraner var ikke utført og lå heller ikke inne som en rutine på vedlikehold.
Basert på funnene under verifikasjon og gjennomførte intervjuer ble det avdekket manglende vedlikehold, egenkontroll og kompetanse innen ståltau.
Hjemmel
Beskyttelsesstruktur og laststoppere
Beskrivelse
Beskyttelsesstruktur på landingsområder og løfteruter ikke ferdigstilt.
Begrunnelse
Innretninger og transportveier skal utformes slik at materialhåndtering og personelltrafikk kan foregå på en effektiv og forsvarlig måte. Flere landingsområder ble observert med synlige mindre materielle skader etter gjennomførte løfteoperasjoner. Toppdekk og proviantdekk hadde kabelgater som var truffet etter løfteoperasjoner. Sjakt mellom elevasjon 50000 til elevasjon 44000 ble under intervjuer nevnt som et område med obstruksjoner og nærliggende struktur i løfteruten.
Hjemmel
Materialhåndteringsplan
Beskrivelse
Mangler ved materialhåndteringsplan
Begrunnelse
Materialhåndteringsplanen på Goliat er inndelt i ulike områder og foreligger i en draft utgave. Flere kabelgater er satt opp etter at materialhåndteringsplanen ble utarbeidet. Noen av disse kabelgatene er installert direkte i løfteruten for enkelt utstyr. Det fantes eksempler på at løfteører var utilgjengelige pga. kabelgater som var i veien. I et tilfelle var også høyspentkabler i veien for løfteørene. Løftehøyder er i enkelte tilfeller for små og umuliggjør montering av nødvendig løfteutstyr.
Materialhåndteringsplanen mangler også beskrivelse av løst løfteutstyr som er tenkt brukt i forbindelse med materialhåndtering av det enkelte utstyret.
Materialhåndteringsplanen synes i liten grad kjent i organisasjonen offshore.
Hjemmel
Nødkjøring av løfteutstyr
Beskrivelse
Det eksisterer ikke en rutine for trening på nødlåring og nødoperasjon av løfteinnretninger.
Begrunnelse
Det ble under tilsynet etterspurt om det var etablert en rutine for nødlåring og nødoperasjon av løfteinnretninger med slike funksjoner.
Dette var ikke implementert for løfteinnretninger om bord, eksempelvis offshorekraner og traverskraner.
Rutine som sikrer at hver enkelt operatør og annet personell som må involveres hvis nød-låring og -operasjon må igangsettes får trent på dette var ikke etablert.
Hjemmel