System for styring
Beskrivelse
Mangelfull systematisk styring av arbeidsmiljø og beredskap.
Begrunnelse
Det er uklart hvordan selskapet sikrer systematisk kartlegging av risiko om bord og hvordan resultater fra disse håndteres og dokumenteres. Innenfor beredskap var styrende dokumentasjon ikke samsvar med krav i regelverket. Risikovurdering basert på arbeidsmiljøkartlegginger var ufullstendige og ikke sammenstilt på gruppe nivå. Videre er det mangelfull dokumentasjon av prioritering -, implementering -, og systematisk verifisering av iverksatte tiltak. Resultater av trening/øvelser var ikke systematisk dokumentert eller håndtert slik at det sikrer erfaringsoverføring verken til utøvende personell eller tilbake til beredskapsanalyse og beredskapsplan. Det foregår ingen systematisk registrering, risikovurdering og tiltaksoppfølging av avvik innen beredskap.
Arbeidsmiljø:
- Enkelte kartlegginger er metodisk svake, mangler dato, og nye kartlegginger er blitt igangsatt før tidligere kartlegginger er håndtert.
- Ergonomisk kartlegging inneholder i liten grad vurderinger av eksponering.
- Arbeidstakerne og ledelsen offshore er i liten grad involvert i gjennomføring av kartlegginger.
- Intervju viste at det er mangelfull kjennskap til resultat fra kartlegginger i linjen offshore. Det var liten eller ingen bevissthet i linjen om kartlagte overskridelser fra myndighetskrav, innen blant annet støy og kjemikalie eksponering, på Ocean Vanguard.
- Selskapsledelsen mente det knyttet seg usikkerhet til resultater fra kartlegginger og målinger innen blant annet støy og kjemikalieeksponering uten at de kunne dokumentere dette. Ptils befaring og intervjuer ga ingen indikasjon på at det var grunn til å betvile kartleggingsresultater.
- Selskapet kan ikke vise til en oversikt over samlet risiko på gruppe nivå.
- Det er uklart hvordan kartlagte regelverksoverskridelser er håndtert og dokumentert. Eksempelvis viser ergonomisk kartlegging (2013) at borebu har mange avvik, men det er ingen dokumentert plan for korrigering/håndtering av disse.
- Intervju viser svært ulik forståelse i hele organisasjonen av hvilke organisatoriske tiltak som er implementert og hva disse innebærer. For eksempel er oppholdstidsbegrensning mot eksponering av støy og oljedamp/oljetåke i shaker, i stor grad bygd på individuelle og subjektive vurderinger.
- Det var vanskelig å se hvordan Diamond velger målrettede tiltak i samsvar med regelverkskrav på tiltakshierarki.
- Hovedfokus på tiltak ser ut til å ligge på verneutstyr. Det var mangelfull opplæring i bruk og oppbevaring av masker i Shakerrom. Det er heller ikke et system for skifte av filter.
- Selskapet kunne ikke vise til hvordan valgte arbeidsmiljøtiltak var basert på risikovurderinger og prioritering, eller hvordan tiltak ble dokumentert.
- Det var ingen systematisk verifisering av om implementerte tiltak oppnår tiltenkt effekt.
- Funn og avvik fra tidligere RUG tilsyn var i liten grad adressert eller korrigert.
Beredskap:
- Beredskapsanalysen har ingen beskrivelse av metode, robusthet, sårbarhet, deltakelse, dimensjonering av organisasjon og ressurser, sikkerhetssystem eller redningsmidler.
- Beredskapsmanual har mangelfull beskrivelse av funksjon til de enkelte beredskapslag. Den beskriver andre lag/funksjoner enn det som er etablert om bord og inneholder ikke informasjon om beredskapsressurser. Aksjonsplaner gir mangelfull informasjon til beslutningstaker. Krav i manualen samsvarer ikke med krav i analysen.
- Beredskapsledelse og deltakere i beredskapsorganisasjonen hadde ikke tilstrekkelig kunnskap om beredskapsanalyse og/eller beredskapsplan.
- Bortsett fra hos førstehjelpslaget, manglet det plan for, og dokumentasjon av trening om bord. Gjennom intervju fremkom det at trening av innsatslag i liten grad ble gjennomført.
- Dagens system for loggføring av øvelser var ikke hensiktsmessig med tanke på systematisk erfaringsdeling mellom lag/skift.
- Flere ytelseskrav for beredskapsorganisasjonen beskrevet i styrende dokumentasjon var ikke operasjonalisert. Det vil si at flere ytelseskrav til innsatslag ikke var kjent, ikke ble målt, logget eller fulgt opp under øvelse/trening. Krav organisasjonen øvet/trente på var i stor grad begrenset til mønstring.
- Det ble ikke gjennomført regelmessig trening og øvelser med MOB-båten på sjø.
- Ocean Vanguard har ikke etablert rutiner for å medbringe kommunikasjonsmidlene SART og VHF ved evakuering i flåter. Dette er heller ikke en del av trening/øvelser.
- Det er uklart hvordan Diamond vurderer kompenserende tiltak for å sikre at selskapet er i samsvar med nødvendig sikkerhetsnivå ut fra følgende observasjoner:
o Enkelte brannstasjoner hadde begrenset plass for oppbevaring og påkledning av brannutstyr. Brannstasjoner manglet individuelt tilpasset brannmannsutstyr og var ikke klargjort for øyeblikkelig bruk.
o Det ble observert løst utstyr som kontainere, tønner, kjemikaliebeholdere, paller med utstyr som kan blokkere rømningsveier ved krengning. Videre var det også mangelfull sjøsikring av inventar flere steder i boligkvarter.
o Drakter for MOB båt-mannskap oppbevares i uegnede skap ute ved MOB båten. Dette stedet er ikke egnet for omkledning eller tørking av MOB drakter. Draktene var ikke tilpasset den enkelte eller klargjort for øyeblikkelig bruk.
o Det er ikke vanntett handsfree VHF løsning i MOB – båt. Dette hindrer mannskapet i å bruke begge hender til manøvrering av båt, eller deltakelse i redningsoperasjoner.
o Redningsvester på Ocean Vanguard har ikke skrittstropp eller termisk beskyttelse.
Hjemmel
Kompetanse og kommunikasjon, rolle- og ansvarsavklaring
Beskrivelse
Mangelfull kompetanse, kommunikasjon og rolle – og ansvarsavklaring innen arbeidsmiljø og beredskap i Diamond.
Begrunnelse
På bakgrunn av tilsynets helhetsvurdering synes det som om det er svak kompetanse innen arbeidsmiljø og beredskap i Diamond. Videre er det liten formell kompetanse eller systematisk opplæring på fysisk/kjemisk arbeidsmiljø offshore. Rolle og ansvarsavklaring for arbeidsmiljøoppfølging synes uklar på alle nivå, også mellom hav og land.
Arbeidsmiljø:
· Funn fra tilsynet indikerer at det ikke er tilstrekkelig bestiller-kompetanse innen arbeidsmiljø i Diamond ved at det er uklare krav til formålet med – og håndtering av kartlegginger.
· Ansvarsfordeling og forventninger på arbeidsmiljøområdet mellom Medic og Safety, samt samarbeid dem i mellom er ikke formalisert offshore.
· Det er uklare krav til arbeidsmiljø kompetanse utover 40 timers kurset for både Safety og Medic.
· Medic har ingen rolle i kartlegginger eller opplæring innen arbeidsmiljø.
· Det er liten formell kompetanse på fysisk/kjemisk arbeidsmiljø offshore i linjen.
· Det foreligger ingen relevante og formelle kompetansekrav hos de som står for opplæring av personell i bruk av verneutstyr og fallsikring.
· Ansvar for å formidle informasjon på arbeidsmiljøområdet er ikke tydelig plassert i organisasjonen om bord.
· Informasjonsmengden og mangel på differensiering av hvilken informasjon som er relevant for hvem gjør det vanskelig for ulike personell-grupper å vite hva som er viktig og hva som er mindre viktig innen arbeidsmiljøområdet.
Beredskap:
· Funn fra tilsynet indikerer at det ikke er tilstrekkelig kompetanse innen beredskap i Diamond ettersom selskapet ikke var klar over avvik fra regelverket innen:
o Beredskapsanalyse og beredskapsmanual.
o Beredskapsutstyr.
o Opplæring av beredskapspersonell (trening).
o Erfaringsoverføring av trening og øvelser.
Hjemmel
Arbeidstakermedvirkning
Beskrivelse
Mangelfull arbeidstakermedvirkning.
Begrunnelse
- Det var ingen reell arbeidstakermedvirkning i tilsynet fra organisasjonen offshore.
- Det var ingen arbeidstakerrepresentanter på oppstartsmøte på land.
- Flere verneombud har ikke gjennomført 40 timers kurs selv etter å ha fungert som verneombud i lengre tid.
- Det var liten bevissthet blant vernetjenesten om fysisk/kjemisk arbeidsmiljørisiko, og de har ikke fått tilstrekkelig informasjon om utførte kartlegginger.
- Vernetjenesten er i liten grad involvert i planlegging og forbyggende aktiviteter.
- Vernetjenesten er ikke involvert i planlegging av kommende verftsopphold i 2015.
- Det er få formaliserte kontaktflater mellom vernetjenesten og ulike deler av organisasjonen.
- Offshore var det er liten kjennskap til AMUs (arbeids miljø utvalg) rolle og aktiviteter. Det er uklart hvordan informasjonen fra AMU gjøres kjent offshore.
- Informasjon til ansatte blir i stor grad sett på som arbeidstakerinvolvering.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk