Hopp til hovedinnhold
  • Regelverk
  • Tilsyn
  • English

Hva leter du etter?

English

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

Regelverk

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

Tilsyn

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

Tema og fagstoff

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

Arrangementer

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

Trepartssamarbeid

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

Om oss

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

  • Regelverk
  • Tilsyn
Granskingsrapporter

StatoilHydro - gransking etter hendelse på Statfjord OLS

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av hendelsen med utslipp av olje på Statfjord OLS-A 12. desember 2007.

Publisert: 13. mars 2007
  • Ytre miljø

Pålegg etter utslipp av olje fra Statfjord OLS-A 12.12.2007

Pålegg gitt 31. mars 2008
Svarfrist 1. juni 2008

Med hjemmel i styringsforskriftens § 3 om styring av helse, miljø og sikkerhet og rammeforskriftens §5 om ansvar etter denne forskrift, jf. rammeforskriftens § 58 om enkeltvedtak, pålegges StatoilHydro å vurdere samtlige observasjoner i rapportens kap 6 opp mot eget styringssystem.

Gjennomgangen skal:

  1. Avklare ansvarsforhold i involverte enheter samt grensesnitt mellom enheter for det totale lastesystem. Dette skal inkludere ansvarsforhold ved gjennomføring av lasteoperasjoner.
  2. Identifisere svakheter i utarbeidelse, implementering og etterlevelse av relevant styrende dokumentasjon.
  3. Identifisere forslag til konkrete forbedringer med forpliktende tidsplaner for gjennomføring.

Hjemmel

  • Rammeforskriften § 7 - Ansvar etter denne forskriften

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Rammeforskriften § 69 - Enkeltvedtak

    (sist endret: 17.06.2016)
  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)

Hva er forskjellen på et pålegg og et varsel om pålegg?

Et pålegg er et enkeltvedtak fattet i medhold av regelverket. Før vi gir et pålegg, sender vi som regel et "varsel om pålegg" til de berørte selskapene.

Et varsel om pålegg er verken et virkemiddel eller en advarsel om sanksjon, men et ledd i vår saksbehandling hvor vi ber aktøren vurdere faktagrunnlaget. Varselet er bare et første steg før det blir fattet et enkeltvedtak.

Et pålegg er et sterkt forebyggende virkemiddel som er juridisk bindende for mottakeren.

Velg avvik

Organisering og ansvarsforhold Risikovurdering og systemrobusthet Vedlikeholdsstyring Sikkerhetssystem for lastesystemet Oppfølging etter hendelser Manglende og forsinket mobilisering av beredskapsorganisasjonen Styring av endringer Forsinket varsling av hendelsen

Organisering og ansvarsforhold

Beskrivelse

Mangelfull beskrivelse av ansvar for lastesystemet.

Begrunnelse

Manglende ansvar for lastesystem på Statfjordfeltet for lengre perioder har medvirket til at en samlet vurdering ikke er gjennomført.

Kritiske forhold ved å ha delt ansvar for det totale lastesystemet, inkludert BLS, er ikke blitt identifisert av StatoilHydro i tilstrekkelig grad.

Prosedyren for utskifting av deler på OLS beskriver ansvarsfordelingen mellom de forskjellige involverte partene; Statfjord A eller B og fartøyet som står for utskiftingen. En tilhørende beskrivelse av arbeidsflyten ved en slik aktivitet er og utarbeidet.

Prosedyren har ikke påtegnet dokumenteier eller hvem den er godkjent av.

Beskrivelsen av arbeidsflyt har ikke en form som tilsier at det er et formelt dokument.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)

Risikovurdering og systemrobusthet

Beskrivelse

Mangelfull risikovurdering av utstyr og lastesystem.

Mangelfull systemrobusthet.

Begrunnelse

StatoilHydro har ikke kunnet legge fram risiko- og sårbarhetsvurdering av hele lastesystemet. For noen delsystemer har vi mottatt enkelte risikoanalyser.

For lastepumpene har vi mottatt en ”API analyse”, men denne er ikke oppdatert og samsvarer ikke med ”Cause & Effect”-analysen for anlegget.

Det er ikke gjort en FMEA for OLS-A, men en for OLS-B vi har mottatt en slik analyse fra 1990. Den er ikke oppdatert og nevner ikke risiko for trykkstøt.

Det er gjort en endring til bruk av Dunlop slangeelement i lastesystemet. Den reduserte motstanden mot sprenging disse har, er ikke vurdert mot opprinnelig løsning.

Dunlop slangeelement har fått økt dimensjon og økt gjennomstrømningskapasitet i forhold til opprinnelig løsning. Det er ikke gjennomført en helhetlig vurdering av konsekvensen av dette for lastesystemet.

For BLS har vi mottatt en FMECA fra 2003, for tankfartøyet Randgrid. Rapporten beskriver kun kritiske og medium kritiske forhold der svikt i BLS kan medføre stopp i oljelastingen.

BLS klassifiseres her som Low Critical items med kommentar om å utføre en ny analyse.

Vi har ikke fått tilgang til risikovurderinger av BLS der svikt i hydraulikksystemet er vurdert med hensyn til trykkstøt i lasteslangen.

En risikovurdering av hele lastesystemet ville ha avdekket mangler ved den tekniske løsningen.

Rammeprogram for OLS-A er utarbeidet basert på tilstandsbedømmelse i perioden 1994-2002. En revidert vedlikeholdsanalyse er ikke lagt til grunn med bakgrunn i de omfattende endringer i OLS-A og hendelser direkte relatert til lastesystemene.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 46 - Klassifisering

    (sist endret: 01.01.2017)
  • Innretningsforskriften § 10 - Anlegg, systemer og utstyr

    (sist endret: 01.01.2025)
  • Styringsforskriften § 4 - Risikoreduksjon

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 5 - Barrierer

    (sist endret: 01.01.2015)
  • Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 11 - Beslutningsgrunnlag og beslutningskriterier

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 16 - Generelle krav til analyser

    (sist endret: 01.01.2021)

Vedlikeholdsstyring

Beskrivelse

Vedlikeholdsprogrammet for utskifting av hydraulikkslager på Navion Britannia er ikke fulgt.

Inspeksjon utført av Teekay og BLS-leverandør (APL) har ikke avdekket feilmekanismene i hydraulikkslangene.

StatoilHydros oppfølgingen har ikke resultert i påpeking av svakheter og manglende etterlevelse av vedlikeholdsprogrammet på tankfartøyet.

Begrunnelse

Vedlikeholdsprogrammet på Navion Britannia omfatter utskifting og inspeksjon av hydraulikkslanger.

I henhold til program skulle hydraulikkslangene vært skiftet ut november 2006. Vedlikeholdsdokumentasjonen beskriver ikke at utskifting av hydraulikkslanger er utført.

Instrukser i maritime brev av 2003 og 2005 er ikke tatt inn i vedlikeholdsprogrammet fullt ut.

Teekays inspeksjoner av hydraulikkslanger har ikke avdekket begynnende slitasje.

APL var ombord i august 2007 og utførte kontroll av BLS, uten å avdekke begynnende slitasje.

StatoilHydro gjennomførte oppfølging av fartøyet, inkludert hydraulikksystemet, i juni og august 2007, uten å peke på svakheter i vedlikeholdssystemet eller begynnende slitasje på hydraulikkslanger.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 47 - Vedlikeholdsprogram

    (sist endret: 01.01.2017)
  • Styringsforskriften § 21 - Oppfølging

    (sist endret: 01.01.2011)

Sikkerhetssystem for lastesystemet

Beskrivelse

Sikkerhetssystemet detekterte ikke lekkasje i lastesystemet. Sikkerhetssystemet hindret eller begrenset heller ikke konsekvensene av lekkasjen.

Begrunnelse

Det var ikke installert strømningsmålere i råoljestrømmen til lastesystemet. Ved brudd i lasteslangen ble strekket redusert. Det er ikke installert alarm for lavt strekk i lasteslangen.

Reduksjon i målt utløpstrykk på Statfjord A utløste ikke alarm.

Lasteslangen har ikke en break-away-løsning for å redusere konsekvensen av slangebrudd.

Hjemmel

  • Innretningsforskriften § 33 - Nødavstengningssystem

    (sist endret: 01.01.2018)
  • Innretningsforskriften § 34 - Prosessikringssystem

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 17 - Risikoanalyser og beredskapsanalyser

    (sist endret: 01.01.2018)

Henvisning til annet regelverk

Innretningsforskriftens § 83 nr 2, jamfør forskrift om produksjons- og hjelpesystemer på produksjonsanlegg mv. kapittel 7 om prosessikring og kapittel 8 om nødavstengingssystemet og i forskrift om sikkerhets- og kommunikasjonssystemer på innretninger i petroleumsvirksomheten § 16 om sikkerhetssystemer generelt, § 18 om nødavstengningssystem og § 19 om prosessikringssystem.

Oppfølging etter hendelser

Beskrivelse

Gransking av flere hendelser har avdekket svakheter ved menneskelige, tekniske og organisatoriske forhold. Oppfølgingen av disse svakhetene har vært mangelfull.

Begrunnelse

Granskinger og oppfølging av hendelser i perioden 1992-2007, viser at det var svake og mangelfulle barrierer med hensyn til menneskelige, tekniske og organisatoriske faktorer.

Anbefalingen etter hendelsen med Elisabeth Knutsen i desember 2004 var blant annet ombygging av hydraulikksystemet slik at riktig lukketid opprettholdes ved brudd i hydraulikkslange.

Først i november 2007 sendes det ut Service Letter med anbefaling om å installere en strupedyse i hydraulikkutløpet på Coupler-ventilen.

Det at en løsning ikke kommer på plass tidligere, tyder på mangelfull risikoforståelse og ledelsesoppfølging.

StatoilHydro og Teekay gjorde modifikasjon først etter hendelsene med Navion Britannia og med Navion Scandia på Draugenfeltet (Norske Shell) i januar 2008.

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 19 - Innsamling, bearbeiding og bruk av data

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 21 - Oppfølging

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 23 - Kontinuerlig forbedring

    (sist endret: 01.01.2011)

Manglende og forsinket mobilisering av beredskapsorganisasjonen

Beskrivelse

Manglende mobilisering av beredskapsorganisasjonen på Statfjord A og forsinket mobilisering av StatoilHydros 2.linje beredskapsorganisasjon.

Begrunnelse

Kl 0940 har plattformsjef Statfjord A tilstrekkelig informasjon til å mobilisere beredskapsorganisasjon. Kl 0955 samler plattformsjef kontrollromsoperatørene for situasjonsgjennomgang, uten å mobilisere beredskapsorganisasjonen.

Kl 1026 har stabsleder 2.linje fått informasjon om oljeutslippet fra flere kilder, men mobilisere ikke. 2. linje blir først mobilisert ved første statusmøte kl 1135.

I henhold til tillatelsen fra SFT, datert 6.6.2007, skal feltberedskapen ha responstid på én time. Det skal og være én times responstid for utsetting av 1. linje oljevernutstyr, jamfør StatoilHydros Feltberedskap Tampen.

Manglende og forsinket beredskapsmobilisering tyder på mangelfull risikoforståelse av situasjonen.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 77 - Håndtering av fare- og ulykkessituasjoner

    (sist endret: 01.01.2018)
  • Rammeforskriften § 11 - Prinsipper for risikoreduksjon

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 4 - Risikoreduksjon

    (sist endret: 01.01.2011)

Henvisning til annet regelverk

Vedtak om tillatelse til virksomhet etter forurensningsloven datert 6.6.2007, pkt 9.3 Beredskap mot akutt forurensning, spesifikke krav.

Styring av endringer

Beskrivelse

Mangelfull styring av endringer av BLS og OLS-A.

Begrunnelse

Det er blitt gjort endringer i forhold til opprinnelig utforming, både av BLS og OLS-A.

Det er ikke lagt fram dokumentasjon som verifiserer endringer av utforming og ”as-built” med hensyn til plassering av komponent for kontrollert lukking av Coupler-ventilen.

Det er heller ikke skaffet til veie dokumentasjon som viser behandling og godkjenning hos produsent og kunde av denne endringen.

Det er ikke lagt fram dokumentasjon for styring av endringene av OLS-A; break-away-koblingen som ble fjernet, slangedimensjon som ble økt og introduksjonen av ny type slange.

Endring av kontrollmetoden, fra årlig trykktest til kun visuell inspeksjon, er heller ikke dokumentert.

Hjemmel

  • Rammeforskriften § 19 - Verifikasjoner

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 11 - Beslutningsgrunnlag og beslutningskriterier

    (sist endret: 01.01.2011)
  • Styringsforskriften § 22 - Avviksbehandling

    (sist endret: 01.01.2011)

Forsinket varsling av hendelsen

Beskrivelse

Hendelsen ble ikke varslet til Ptil umiddelbart.

Begrunnelse

Kystverket og Ptil ble varslet om hendelsen av Teekay, henholdsvis kl 1045 og 1055.

Først etter forespørsel ble Ptil varslet om hendelsen av StatoilHydro.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 77 - Håndtering av fare- og ulykkessituasjoner

    (sist endret: 01.01.2018)

Henvisning til annet regelverk

Opplysningspliktforskriften § 11 om varsling og melding til tilsynsmyndighetene av fare- og ulykkessituasjoner

Forbedringspunkter (0)

Vedlegg

  • Granskingsrapport - StatoilHydro - Statfjord OLS (PDF)

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner
  • Søk om innsyn
  • Varsle oss

Hold deg oppdatert

  • Magasiner og publikasjoner
  • Abonner på nyheter
  • Ledige stillinger

Professor Olav Hanssens vei 10
Postboks 599, 4003 Stavanger

Telefon: 51 87 32 00
E-post: postboks@havtil.no 

Faktura ønskes sendt som EHF
Organisasjonsnummer: 
986 174 613

 

Droppsone
Opphavsrett
Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025