Hopp til hovedinnhold
  • Regelverk
  • Tilsyn
  • English

Hva leter du etter?

English

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

Regelverk

  • Alle forskrifter

  • Lover

  • Endringer og høringer

  • PDF av regelverket

  • Eldre forskrifter

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

Tilsyn

  • Tilsynsrapporter

  • Granskingsrapporter

  • Samtykker

  • Samsvarsuttalelser (SUT)

  • Meldingar om pålegg

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

Tema og fagstoff

  • Alle tema

  • Risikonivå (RNNP)

  • Ord og uttrykk

  • Hovedtema 2025

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

Arrangementer

  • Arrangementer

  • Tidligere arrangementer

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

Trepartssamarbeid

  • Trepartssamarbeid

  • Ansvarsfordeling

  • Sikkerhetsforum

  • Regelverksforum

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

Om oss

  • Kven er Havtil?

  • Organisasjon

  • Q&A: Forstå det norske regimet

  • Internasjonalt samarbeid

  • Ledige stillinger

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner

  • Innrapportering til Havtil

  • Søk om innsyn

  • Varsle oss

  • Regelverk
  • Tilsyn
Granskingsrapporter

Eni Norge - Ocean Vanguard - gransking av hendelse

Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av hendelsen med en ukontrollert utrausing av ankerkjetting på Ocean Vanguard 14.12.2004

Publisert: 4. januar 2004
  • Barrierestyring
  • Konstruksjonssikkerhet

Pålegg etter gransking av kjettingutrausing på Ocean Vanguard 14.12.2004

Pålegg gitt 15. juni 2005
Svarfrist 1. oktober 2005

Med hjemmel i styringsforskriften §§ 3 og 11, og aktivitetsforskriften § 42, jamfør rammeforskriftens § 58, pålegges Diamond Offshore Netherlands BV å:

  1. gjennomgå eget styringssystem og egen organisasjon for å identifisere årsaker til påviste avvik
  2. utarbeide en forpliktende og tidfestet plan for aktiviteter som skal hindre gjentakelse av denne typen avvik

Planen som nevnt i pkt. b) skal presenteres innen 17.6.2005.

Resultatene, herunder effekten av gjennomførte tiltak, skal presenteres for Ptil.

Hjemmel

  • Rammeforskriften § 69 - Enkeltvedtak

    (sist endret: 17.06.2016)

Hva er forskjellen på et pålegg og et varsel om pålegg?

Et pålegg er et enkeltvedtak fattet i medhold av regelverket. Før vi gir et pålegg, sender vi som regel et "varsel om pålegg" til de berørte selskapene.

Et varsel om pålegg er verken et virkemiddel eller en advarsel om sanksjon, men et ledd i vår saksbehandling hvor vi ber aktøren vurdere faktagrunnlaget. Varselet er bare et første steg før det blir fattet et enkeltvedtak.

Et pålegg er et sterkt forebyggende virkemiddel som er juridisk bindende for mottakeren.

Velg avvik

Mangelfull drift og vedlikehold av ankervinsjer Manglende utførelse av påseplikten Forankringsanalyse ikke i henhold til krav i norsk regelverk Maritimt personell Uoverensstemmelse mellom styrende dokumenter Manglende ”pre rig-move sjekk” av ankervinsjer Bremsesystemet på ankervinsjene Frakopling av stigerør Mangler ved system for måling av ankerlinestrekk Manglende alarm om bord på Ocean Vanguard

Mangelfull drift og vedlikehold av ankervinsjer

Beskrivelse

  • Mangelfullt vedlikehold av ankervinsjer slik at de ikke var i stand til å utføre sin tiltenkte funksjon.
  • Mangelfull kjennskap til styrende dokumenter for bruk av ankervinsjer.
  • Mangelfull dokumentasjon på vedlikehold av ankervinsjer.

Begrunnelse

Nødvendig informasjon om forankringen på aktuell lokasjon, når og hvordan linene skulle justeres pga været, og når innretningen skulle avbryte boringen pga begrensinger i forankringssystemet var ikke tilgjengelig om bord.

Diamond kunne ikke fremskaffe dokumentasjon på utført vedlikehold av ankervinsjene eller prosedyrer som viste at vedlikehold ihht produsentens anbefalinger var planlagt.

Dokumentasjon av vedlikehold og vedlikeholdsprosedyrer ikke overført ved eierskifte. Diamond har ikke oversikt over tidligere feil eller mangler på ankervinsjene.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 21 - Kompetanse

    (sist endret: 01.01.2023)
  • Aktivitetsforskriften § 47 - Vedlikeholdsprogram

    (sist endret: 01.01.2017)

Henvisning til annet regelverk

Rammeforskriften § 3, Innretningsforskriftens § 64 jf. Sdir forskrift av 4. september 1987 nr. 857 om ankrings-/posisjoneringssystemer på flyttbare innretninger § 7 og § 8

Manglende utførelse av påseplikten

Beskrivelse

Mangelfull gjennomføring av aktiviteter for å påse at entreprenører som utfører arbeid for seg etterlever krav som er gitt i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.

Begrunnelse

  • manglende oppfølging av at planer for vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr blir fulgt (ref. Eni rapport av 7.3.2005, rev. 1, kap 9.2.1).
  • manglende oppfølging av funn ved DNVs inspeksjon på OV 19.3.2004. Inspeksjonen avdekket forhold vedrørende manglende vedlikeholdshistorikk, men ble ikke fulgt opp. (ref. Eni rapport av 7.3.2005, rev.1, kap 6.1 og kap 9.2.1).
  • verifikasjon av Diamonds ankringsanalyse avdekket ikke at analysen ikke tilfredsstilte norsk regelverk
  • manglende kjennskap til operasjonskriterier for OV, ref kap. 5.2.2

Hjemmel

  • Styringsforskriften § 21 - Oppfølging

    (sist endret: 01.01.2011)

Henvisning til annet regelverk

Rammeforskriften § 5, 2. ledd om at operatøren skal påse at alle som utfører arbeid for seg etterlever krav som er gitt i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen

Forankringsanalyse ikke i henhold til krav i norsk regelverk

Beskrivelse

Forankringsanalyser for operasjon og overlevelsestilstand ihht norsk regelverk forelå ikke på hendelsestidspunktet.

Begrunnelse

Analysen som var utført før hendelsen, viste et sammendrag av en beregning som ikke er målt mot kravene i gjeldende norsk regelverket. Denne analysen ble sendt Ptil på forespørsel 16.12.2004.

Henvisning til annet regelverk

Rammeforskriften § 3, Innretningsforskriftens § 64 jf. Sdir forskrift av 4. september 1987 nr. 857 om ankrings-/posisjoneringssystemer på flyttbare innretninger § 6 krever at relevante beregninger

Maritimt personell

Beskrivelse

Personell i enkelte maritime funksjoner hadde ikke kompetanse ihht. norsk regelverk.

Begrunnelse

Bekreftet under intervju med besetningen. Dokumentert i korrespondanse mellom Diamond og Ptil.

Henvisning til annet regelverk

Aktivitetsforskriften § 19, jamfør Sdirs forskrift 687 av 9. mai 2004 om kvalifikasjonskrav- og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger som norm.

Uoverensstemmelse mellom styrende dokumenter

Beskrivelse

For enkelte områder eksisterte det 2 forskjellige operasjonsprosedyrer, ”Smedvig” og GEMS

Begrunnelse

Intervju avdekket at personell i stor grad forholdt seg til GEMS prosedyrene uten å ha tilstrekkelig kjennskap til de innretningsspesifikke kriterier og prosedyrer.

Konflikt mellom GEMS og ”Smedvig” prosedyrer og de operasjonsbegrensningene som er oppgitt for innretningen i SUT søknaden av 29.3.2003 og det som er beskrevet som ”Code Red” betingelser i beredskapsplanen (kap 13) for OV

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 20 - Oppstart og drift av innretninger

    (sist endret: 01.01.2011)

Manglende ”pre rig-move sjekk” av ankervinsjer

Beskrivelse

Prosedyre for ”pre rig-move sjekk” av ankervinsj ble ikke gjennomført før OV ble flyttet til Haltenbanken.

Begrunnelse

Dokumentasjon på utført sjekk kunne ikke fremlegges

Utsagn fra intervju at prosedyre for kontroll av ankervinsjer ikke ble gjennomført som planlagt.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 47 - Vedlikeholdsprogram

    (sist endret: 01.01.2017)

Bremsesystemet på ankervinsjene

Beskrivelse

Innretningen opererte med bare ett aktivt bremsesystem på ankervinsjene.

Begrunnelse

Personell om bord bekreftet at kun ett bremsesystem var innkoplet, og at pal (system nr. 2) ikke var i bruk på noen vinsjer. Det foreligger fototekniske bevis på at pal ikke var i bruk på vinsjene 3-8.

Henvisning til annet regelverk

Rammeforskriften § 3, jamfør Sdir forskrift av 4. september 1987 nr. 857 om ankrings-/posisjoneringssystemer på flyttbare innretninger § 6

Frakopling av stigerør

Beskrivelse

Manglende frakopling av stigerør i dårlig vær.

Begrunnelse

”Code Red” verdier i OV beredskapsplan ble overskredet uten at stigerøret ble frakoplet. Krav til frakopling mht ”heave” er maksimum heave of 4.6 m (15 ft).

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 25 - Bruk av innretninger

    (sist endret: 01.01.2014)

Mangler ved system for måling av ankerlinestrekk

Beskrivelse

Systemet for måling av ankerlinestrekk viste ikke korrekte verdier. Alarm for overskredet ankerlinestrekk ble heller ikke aktivert ved hendelsen.

Begrunnelse

Loggen viste større strekk i liner som ikke var så eksponert mot været, enn i de som var det. Alarmgrense som var satt til 200 tonn ble ikke utløst, selv etter bortfall av 2 liner. Intervjuer og mottatt dokumentasjon bekrefter dette.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 31 - Overvåking og kontroll

    (sist endret: 01.01.2020)

Henvisning til annet regelverk

Rammeforskriften § 3, jamfør Sdir forskrift av 4. september 1987 nr. 857 om ankrings-/posisjoneringssystemer på flyttbare innretninger, § 6 krever strekkmåling og § 7 årlig kalibrering

Manglende alarm om bord på Ocean Vanguard

Beskrivelse

Det ble ikke iverksatt generell alarm om bord etter hendelsen

Begrunnelse

Logg og intervjuet personell har bekreftet at det ikke ble iverksatt generell alarm om bord.

Hjemmel

  • Aktivitetsforskriften § 77 - Håndtering av fare- og ulykkessituasjoner

    (sist endret: 01.01.2018)

Velg forbedringspunkt

ENI verifikasjon av forankringsanalyse ENIs kjennskap til operasjonskriterier for Ocean Vanguard ENI beredskapsorganisasjon Evakuering av ikke essensielt personell Tilrettelegging for gransking Varslingsmatrise

ENI verifikasjon av forankringsanalyse

Beskrivelse

ENI Norge har utført verifikasjon av stedsspesifikk forankringsanalyse. Verifikasjonen tar opp noen forbedringspunkter, men avdekket ikke at Diamonds forankringsanalyse ikke var utført i henhold til norsk regelverk.

Begrunnelse

ENIs kjennskap til operasjonskriterier for Ocean Vanguard

Beskrivelse

En av ENIs representanter om bord uttalte i intervju at han ikke var kjent med kriteriene for frakopling av stigerør før hendelsen, men at han først etter hendelsen var blitt kjent med dette.

Begrunnelse

ENI beredskapsorganisasjon

Beskrivelse

ENIs beredskapsorganisasjon ble etablert i det OV gikk på kontrakt med ENI (ca 13.10.2005).

Ptil er usikre på om ENIs organisasjon var tilstrekkelig robust til å håndtere en slik situasjon. Ref. Eni rapport av 7.3.2005, rev.1, kap 9.2.1.

Begrunnelse

Evakuering av ikke essensielt personell

Beskrivelse

POB ved hendelsen var 86. Den normale bemanningen på OV er 44. Etter hendelsen ble det besluttet å evakuere personell som ikke hadde oppgaver om bord. 23 personer ble transportert med SAR helikopteret fra OV til Heidrun. Det er grunn til å anta at enda flere personer burde vært evakuert hvis prinsippet om at alt personell uten oppgaver skulle tas av, ble lagt til grunn

Begrunnelse

Tilrettelegging for gransking

Beskrivelse

I møte med ENI og Diamond Offshore på ENIs kontor 15.12.2004 kl 1300 informerte Ptil om at gransking ville bli iverksatt. Ptils granskingsgruppe reiste til Kristiansund 16.12.2004 for å bli transportert med helikopter til OV. Ved ankomst Kvernberget ca kl 09:30 fikk Ptil opplyst at flight var kansellert/stoppet. Dette blir begrunnet med dårlig vær på feltet og dårlig værmelding. Det var dialog mellom ENI og Ptil om dette. Diamond var i liten grad involvert i denne beslutningen. Senere samme dag blir annet personell sendt til OV.

Etter hendelsen 14.12.2004 blir det utført arbeid (justering av bremseband) på ankervinsjene uten å dokumentere hva som utføres. Dette er ikke i tråd med normal praksis. Ptil har forståelse for at det kan være sikkerhetsmessige årsaker til at slikt arbeid utføres, men da må det kunne dokumenteres i detalj hva som blir utført. Det ble ikke gjort.

Begrunnelse

Varslingsmatrise

Beskrivelse

Varslingsmatrise i OV beredskapsplan angir at varsling til HRS skal gjøres fra land i flere beredskapssituasjoner. Dette er ikke i henhold til etablert praksis i industrien.

Begrunnelse

Vedlegg

  • Granskingsrapport - Eni Norge - Ocean Vanguard (PDF)

Kontakt

Pressekontakt/Press contact

E-post: presse@havtil.no

Kontakt oss

  • Kontaktpersoner
  • Søk om innsyn
  • Varsle oss

Hold deg oppdatert

  • Magasiner og publikasjoner
  • Abonner på nyheter
  • Ledige stillinger

Professor Olav Hanssens vei 10
Postboks 599, 4003 Stavanger

Telefon: 51 87 32 00
E-post: postboks@havtil.no 

Faktura ønskes sendt som EHF
Organisasjonsnummer: 
986 174 613

 

Droppsone
Opphavsrett
Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring

  • Facebook
  • Linkedin
  • Youtube
  • Instagram
Havindustritilsynet © 2025