ConocoPhillips - gransking etter hendelse på Big Orange
Petroleumstilsynet (Ptil) har sluttført granskingen av hendelsen med en kollisjon på Big Orange 8. juni 2009.
- Konstruksjonssikkerhet
Pålegg etter Big Orange XVIIIs kollisjon med Ekofisk 2/4-W den 8. juni 2009
Med hjemmel i rammeforskriften § 58 om enkeltvedtak, jf. rammeforskriften § 38 om overvåking av sikkerhetssoner og styringsforskriften § 22 om forbedring, pålegges ConocoPhillips Skandinavia AS å:
- innføre tiltak som sikrer overvåking og kontroll med fartøy som skal entre og er inne i sikkerhetssone, og at pålagte sjekkpunkter er utført før fartøy gis tillatelse til entring,
- sørge for at forslag til forbedringstiltak fra egen intern granskingsrapport blir innarbeidet i en forpliktende og tidfestet plan med ansvarlig for gjennomføring.
Hjemmel
-
Rammeforskriften § 57 - Overvåking av sikkerhetssoner
(sist endret: 01.01.2011) -
Rammeforskriften § 69 - Enkeltvedtak
(sist endret: 17.06.2016) -
Styringsforskriften § 23 - Kontinuerlig forbedring
(sist endret: 01.01.2011)
Hva er forskjellen på et pålegg og et varsel om pålegg?
Et pålegg er et enkeltvedtak fattet i medhold av regelverket. Før vi gir et pålegg, sender vi som regel et "varsel om pålegg" til de berørte selskapene.
Et varsel om pålegg er verken et virkemiddel eller en advarsel om sanksjon, men et ledd i vår saksbehandling hvor vi ber aktøren vurdere faktagrunnlaget. Varselet er bare et første steg før det blir fattet et enkeltvedtak.
Et pålegg er et sterkt forebyggende virkemiddel som er juridisk bindende for mottakeren.
Velg avvik
Mangelfull overvåking av fartøy
Beskrivelse
ConocoPhillips har ikke i tilstrekkelig grad ivaretatt kravet om å overvåke all aktivitet i sikkerhetssonen for å avverge uønskete hendelser.
ConocoPhillips har ikke i tilstrekkelig grad sikret at egne krav for sikker entring av 500-meter-sonen etterleves.
Begrunnelse
Ekofisk Radar reagerte ikke på hastighetsalarmen for Big Orange XVIII i tidsrommet 0406 – 0408 og gjorde ikke fartøyet oppmerksom på dets kurslinje rett mot ekofiskinnretninger.
Big Orange XVIII ble tillatt å entre 500-meter-sonen uten å sikre at pålagte tester var utført.
ConocoPhillips har opplyst at det ikke fullt ut er beskrevet i styrende dokumenter hvordan hastighetsovertredelse skal håndteres, og at maritim kompetanse for personell ved Ekofisk Radar er mangelfull.
Hjemmel
-
Rammeforskriften § 57 - Overvåking av sikkerhetssoner
(sist endret: 01.01.2011) -
Styringsforskriften § 8 - Interne krav
(sist endret: 01.01.2011)
Henvisning til annet regelverk
ConocoPhillips Marine Operation Manual kapittel 5 og 20.2.
Mangelfulle tiltak etter Ocean Carrier-kollisjonen
Beskrivelse
Foreslåtte tiltak etter Ocean Carrier-kollisjonen er ikke fullt ut iverksatt i ConocoPhillips’ egen organisasjon eller fulgt opp mot alle fartøykontraktører.
Begrunnelse
Etter kollisjonen med Ocean Carrier i juni 2005, kom ConocoPhillips’ interne gransking med forslag til tiltak for bedre styring av fartøykontrakter, blant annet
- ”.. sikre at selskapets forventinger med hensyn til HMS kommuniseres og følges opp overfor rederier og fartøy.”
- ”..vurdere hvordan kravene knyttet til entring av sikkerhetssone, som spesifisert i Marine Operations Manual og OLF retningslinje 061, skal implementeres og etterleves i praksis.”
Det ble og anbefalt å nedsette en arbeidsgruppe for å gå igjennom arbeidsrutiner hos Ekofisk Radar.
Anbefalingen i intern granskingsrapport datert 20.8.2009 kapittel 4.3.3, er i stor grad det samme tiltaket som ble foreslått som følge av Ocean Carrier-kollisjonen.
Hjemmel
Oppfølgning av styringssystem og interne krav
Beskrivelse
Det er indikasjoner på at styringssystem og interne krav ved inntak av fartøy ikke i tilstrekkelig grad er etterlevd av ansvarlig operasjonsenhet.
Begrunnelse
I henhold til rammeforskriften § 13 første ledd, skal ConocoPhillips ”etablere, følge opp og videreutvikle et styringssystem for å sikre etterlevelse av krav som er gitt i helse- miljø- og sikkerhetslovgivningen.”
ConocoPhillips skal sikre at styringen av helse, miljø og sikkerhet omfatter de aktivitetene, ressursene, prosessene og den organisasjonen som er nødvendig for å sikre forsvarlig virksomhet og kontinuerlig forbedring, jamfør styringsforskriften § 3 første ledd. Videre skal det settes interne krav som konkretiserer krav i regelverket, jamfør styringsforskriften § 5 første ledd.
Marine Operation Manual kapittel 15 angir krav til inntak av brønnstimuleringsfartøy (blant annet ved å henvise til denne prosedyrens kapittel 3). Gjennom egne krav og henvisning til retningslinjer, er samme kravnivå satt for inntak av fartøy uavhengig av hvilken operasjonell enhet som følger opp fartøykontrakten. ConocoPhillips har opplyst at styring av stimuleringsoperasjoner, inkludert fartøy, er underlagt enheten Well Operations. Oppfølging av fartøy generelt, eksempelvis forsyningsfartøy, er underlagt enheten Logistics/Marin Group. Det er blitt opplyst at Well Operations hovedsakelig har oppmerksomheten rettet mot oppfølging av brønnstimuleringsoperasjonen. Vi viser her til ConocoPhillips egen granskningsrapport, punkt 4.3.5 og 4.3.6.
Opplysningene fra ConocoPhillips egen granskningsrapport kan indikere at en ikke i tilstrekkelig grad har fulgt opp alle sider ved sitt styringssystem og sine interne krav.
Hjemmel
-
Rammeforskriften § 17 - Plikt til å etablere, følge opp og videreutvikle styringssystem
(sist endret: 01.01.2011) -
Styringsforskriften § 6 - Styring av helse, miljø og sikkerhet
(sist endret: 01.01.2011) -
Styringsforskriften § 8 - Interne krav
(sist endret: 01.01.2011)
Henvisning til annet regelverk
ConocoPhillips Marine Operation Manual kapittel 15.