- Viktige og varige endringer etter Kielland

Katastrofen med Alexander L. Kielland 27. mars 1980 ble et vendepunkt for norsk sokkel. Ptil-direktør Anne Myhrvold mener ulykken har hatt avgjørende betydning for sikkerhetsarbeidet.
- Beredskap
- Konstruksjonssikkerhet
- Risikostyring
I 2020 er det 40 år siden katastrofen med Alexander L. Kielland. Gjennom film og reportasjer forteller vi hvordan Kielland-ulykken førte til forbedring av sikkerheten - og hvilken betydning hendelsen har for dagens sikkerhetsarbeid.
- Ulykken med Alexander L. Kielland var et vendepunkt, for industrien og for hele Norge. Vi har jobbet annerledes med sikkerheten siden 1980. Både når det gjelder myndighetenes rolle, utvikling av regelverket og ikke minst hvordan selskapenes ansvar har blitt tydeliggjort. Det er de som har ansvaret for sikkerheten - hver eneste dag, sier Ptil-direktør Anne Myhrvold.
- Selv om det var gjort mye sikkerhetsarbeid også før 1980, avdekket ulykken svakheter når det gjaldt beredskap, opplæring, ansvarsplassering, regulering og myndighetsoppfølging. I årene etter ble det derfor gjort viktig og varige endringer og forbedringer, understreker hun.
- De langsiktige konsekvensene av Kielland var store. Etter ulykken ble store deler av sikkerhetsregimet gjennomgått og omformet. Endringene i regelverket og ansvarsfordeling danner grunnlaget for dagens sikkerhetsregime og det høye sikkerhetsnivået vi har i dag, sier Ptil-direktøren.

- De konkrete læringspunktene etter ulykken er for lengst fulgt opp, men Kielland har fortsatt stor verdi, og den illustrerer de enorme konsekvensene en storulykke kan få – for enkeltmennesker og familier, for næringen og for samfunnet. Ulykken viser hvor galt det kan gå når sikkerheten og beredskapen ikke er god nok.
Myhrvold understreker betydningen av det langsiktige, systematiske arbeidet med forebygging og forbedring:
- Vi ser at det er mye godt arbeid for å forbedre sikkerheten. Likevel ser vi at det er alvorlige hendelser. Noen av dem har vært veldig alvorlige og det har vært ganske lite som skulle til for å tippe det over til en større ulykke. Det betyr at vi kan ikke være fornøyd. Vi er nødt til hele veien å få til bedre arbeid.
- Selskapene må hele veien jobbe systematisk for å unngå at det går galt. De må tenke hva er det vi må ha på plass? Hvilken risiko er det forbundet med det man gjør? Hvilke barrierer må vi ha på plass for å unngå at det utvikler seg i feil retning? Tenker vi helhetlig om teknologi, organisasjon og menneske? Er løsningene robuste til å tåle det uforutsette?
- Det er avgjørende at selskapene jobber med disse og andre spørsmål knyttet til forbedring av sikkerheten.
- Det er vår plikt å lære av Kielland - og andre hendelser – og bruke kunnskapen på en slik måte at vi unngår at det skjer en ny storulykke, sier Myhrvold.
Les om hvordan Kielland-ulykken har påvirket sikkerheten:
-
- Viktige og varige endringer etter KiellandKatastrofen med Alexander L. Kielland 27. mars 1980 ble et vendepunkt for norsk sokkel. Ptil-direktør Anne Myhrvold mener ulykken har hatt avgjørende betydning for sikkerhetsarbeidet.
-
Arven etter KiellandUlykken på Alexander L. Kielland 27. mars 1980 fikk stor betydning for utviklingen av sikkerheten på norsk sokkel - med hensyn til regelverk, tilsynsordning og fordeling av myndighetsansvar.
-
Et vendepunkt for sikkerhetsarbeidetAlexander L. Kielland-ulykken i 1980 avdekket en rekke svakheter og forbedringspunkter ved regelverks- og tilsynsordning på sokkelen. I årene etter ulykken kom et helt nytt sikkerhetsregime på plass.
-
Åpner ny utstilling om Kielland-ulykkenI anledning 40-årsmarkeringen av ulykken med «Alexander L. Kielland» 27. mars 1980 åpner Norsk Oljemuseum en ny utstilling om Kielland-ulykken og sikkerhet i petroleumsvirksomheten. Utstillingen er utviklet i nært samarbeid med Ptil.
-
Aldri en ny storulykkeÅrene 2019 og 2020 er sentrale i norsk oljehistorie. For 50 år siden ble vi en oljenasjon, for 40 år siden ble næringen rammet av den største katastrofen. Ptil benytter milepælene til å utfordre bransjen. Aldri en ny storulykke er vårt Hovedtema for 2020.