En analyse av tilsynsrapporter viser at selskaper i petroleumsnæringen har utfordringer når det gjelder å integrere oppfølging av organisatoriske og psykososiale risikoforhold i sin virksomhetsstyring.
Risikovurderinger blir ofte ikke gjennomført, og tiltak er derfor ikke risikobaserte. I tillegg er tiltak i liten grad rettet mot selve organiseringen av arbeidet, men er mer individrettete og reaktive.
Systematisk styring av organisatoriske og psykososiale risikoforhold, med tiltak som har reell risikoreduserende effekt, kan gi positive resultater på flere områder, som bedre sikkerhetsresultater, lavere sykefravær, økt produktivitet og lavere kostnader.
Økt oppmerksomhet mot arbeidet med oppfølging av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø er derfor svært viktig – både for virksomhetene selv, men også i et samfunnsperspektiv.
Formål
Rapporten har som mål å styrke næringens oppfølging og styring av psykososial og organisatorisk risiko på gruppenivå. Den skal
- bidra til å synliggjøre tilgjengelig kunnskap om prinsipper og kriterier for å følge opp psykososialt og organisatorisk risiko på gruppenivå
- øke kunnskap om metoder og tilnærming for kartlegging og risikovurdering
- fremme etablering av primærforebyggende arbeid.
Med gruppenivå i denne sammenheng menes for eksempel en definert arbeidsgruppe, fagdisiplin, arbeidsplass, enhet eller avdeling (som for eksempel har like arbeidsprosesser, arbeidsoppgaver, ledelse og grensesnitt).
Rapporten er skrevet av Safetec i samarbeid med Universitetet i Stavanger. Prosjektgruppen har vært sammensatt av fagspesialister med både forskningserfaring og praktisk erfaring innenfor oppfølging av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø i petroleumsnæringen.