Arbeidsgiver skal sørge for at det føres register over arbeidstakere eksponert for visse helseskadelige forhold. Dette framgår av forskrift om utførelse av arbeid, kap. 31.
Formålet med eksponeringsregisteret er at arbeidsgiver skal ha oversikt over arbeidstakere som er, kan bli, eller som har vært utsatt for skadelige forhold.
Registeret skal også bidra til å gjøre det mulig å spore disse arbeidstakerne på lang sikt og dokumentere eksponering som kan gi rett til yrkesskadeerstatning. Registeret kan også anvendes ved fremtidige risikovurderinger for å iverksette eksponerings- og smitteverntiltak.
Ny registreringsmåte
Tidligere har ulike forståelser av kravene medført utfordringer i hvordan registrene utformes. Det har gitt store forskjeller på føring og datakvalitet mellom selskapene.
Fordeler med å føre registeret i tråd med den nye veiledningen:
- Standardisert registrering: Den nye veiledningen sikrer en praksis som ivaretar formålet med registeret, i tillegg til at en får en mer ensartet registerføring på tvers av hele bransjen.
- Bruker eksisterende opplysninger: Registreringen utnytter allerede tilgjengelige data ved å sammenstille eksisterende personalopplysninger og kartleggingsresultater, uten behov for nye aktiviteter.
- Forenklet risikobilde: Sammenstillingen av opplysninger i eksponeringsregisteret gir et tydelig og forenklet risikobilde som kan benyttes i kommunikasjon om kjemisk arbeidsmiljørisiko overfor selskapsledelsen.
- Forskningsformål: Data kan brukes til forskningsformål, for å bidra til å påvise sammenhenger mellom eksponering og helseskade.