Oseberg H (OSH) er en Equinor-operert normalt ubemannet brønnhodeplattform på Osebergfeltet i Nordsjøen. I normaldriftsfase er aktiviteten på OSH fjernoperert og overvåkes fra sentralt kontrollrom på Oseberg A.
Ved vedlikehold, inspeksjon eller brønnintervensjoner foregår entring og eventuell evakuering av OSH fra et støttefartøy (Service Operation Vessel, SOV) utstyrt med bevegelseskompensert gangvei og kran. Støttefartøy med gangbro er hovedevakueringsmetode fra OSH. Støttefartøyet er også definert som sikkert område.
Når OSH bemannes er fartøy og innretning å betrakte som én risikomessig enhet, med Equinor som hovedbedrift med ansvar for beredskap og koordinering av aktiviteter. Servicefartøyet Island Clipper er drevet av Island Offshore Management AS.
Hendelsen 30. mai 2025
Under en pågående vedlikeholdskampanje på OSH, mistet SOV Island Clipper hydraulikken på gangbroen, med påfølgende tap av kompenseringsfunksjon på denne.
Det var på dette tidspunktet 18 personer ombord på OSH. Disse ble fraktet med SAR-helikopter til Oseberg feltsenter og videre til land. Ingen personer ble skadet.
OSH ble trykkavlastet og nedstengt som følge av hendelsen.
Gransking
Havtil ser alvorlig på hendelsen, og har besluttet å iverksette gransking. Et granskingslag med våre fagfolk er nå i gang med arbeidet.
Hovedmålet for granskingen er å finne årsakene til hendelsen og eventuelle lærepunkt, og dele denne informasjonen med næringen.
I forbindelse med granskingen vil vi:
- Nøye gjennomgå hendelsesforløpet.
- Avdekke og beskrive faktisk og potensiell konsekvens av hendelsen.
- Identifisere utløsende og bakenforliggende årsaker.
- Bruke nødvendige reaksjonsmidler for å korrigere eventuelle
regelverksbrudd. - Presentere resultatene av granskingen til offentligheten.
- Bidra til erfaringsoverføring og læring for andre aktører i petroleumsnæringen.
Granskingen vil oppsummeres i en rapport som publiseres på havtil.no.