I 2022 var cirka 35 prosent av hendelsene som ble fulgt opp av Ptil relatert til kran, løft- og fallende gjenstander.
Risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) er videreutviklet for å kunne si noe om hvilken type hendelser dette omhandler, hva årsakene er til at hendelsene oppstår og hvordan bildet utvikler seg over tid.
Det er også gjennomført analyser av observasjoner (avvik) fra tilsyn og granskinger i perioden 2019-2022, temaet har vært fulgt opp i revisjoner, hendelsesoppfølging og gransking, og vi har deltatt aktivt på relevante samarbeidsarenaer om aktuelle utfordringer for å bidra til forbedring i selskapene og på næringsnivå.
Årsaker
I RNNP har det blant annet vært jobbet med å utarbeide kategorier for å vurdere bakenforliggende og utløsende årsaker.
Nedenfor har vi hentet fram et eksempel på resultater fra en slik analyse som viser bakenforliggende årsaker til hendelser med kran- og løfteoperasjoner kategorisert etter brudd på tekniske, operasjonelle eller organisatoriske barrierer i perioden 2013-2022.

Figur. Fordeling av bakenforliggende årsaker til hendelser (2013-2022).
Et av hovedresultatene fra analysen er at operasjonelle forhold utgjør både den hyppigste bakenforliggende og utløsende årsaken til hendelser med kran og løfteoperasjoner i hele perioden – for alle typer innretninger offshore og på landanleggene.
Dette sammenfaller med resultater fra våre egne analyser av resultater fra tilsyn og granskinger.
Virkemidler
Basert på våre analyser av forholdet mellom operasjonelle og andre årsaksforhold i RNNP, har vi rettet fokus mot selskapenes egen styring av kran- og løfteoperasjoner.
Vårt mål har vært å bidra til bedre forebygging i selskapene og til en reduksjon i antall hendelser.
For å få bedre forståelse for og undersøke selskapenes styring av operasjonelle forhold, har vi hatt særlig oppmerksomhet rettet mot kapasitet, kompetanse og etterlevelse av styrende dokumenter i operasjon.
Disse temaene har vært gjennomgående i alle våre tilsynsaktiviteter, oppfølging av hendelser og gransking – både offshore og på landanlegg.
Vi har i tillegg deltatt på relevante samarbeidsarenaer, i møter, konferanser og seminar, og vi har aktivt formidlet og veiledet om aktuelle utfordringer for å bidra til forbedring i selskapene og på næringsnivå.
Resultat
Resultater fra våre tilsynsaktiviteter og granskinger viser mangler og/eller utfordringer innen følgende områder:
- Usikkerhet om roller og ansvar, samt tidspress: Personell har eller har fått flere roller, det rapporteres om usikkerhet knyttet til enkelte roller og ansvarsforhold, manglende kompetanse og at enkelte personellgrupper rapporterer om tidspress. Personellgrupper dette blant annet omhandler, er dekksoperatører og operasjonelt og teknisk ansvarlige.
- Mangler ved planlegging, risikoforståelse, kartlegging av risikomomenter og kommunikasjon.
- Mangler ved styrende dokumenter som; ufullstendige lokale tillegg, ikke samsvar med praksis, ikke oppdaterte styrende dokumenter.
- Manglende samsvarsmåling mot sikkerhetsnivået i dagens regelverk, ofte knyttet til eldre utstyr og manglende gap-analyser.
- Mangler ved kompetanse; oftest knyttet til utstyr som ikke er så ofte i bruk.
Effekt
Tilbakemeldinger fra selskapene viser at våre revisjoner, oppfølging av hendelser og gransking innenfor dette temaet har bidratt til økt kunnskap og bedre styring og systematikk i selskapene.
Operasjonelt ansvarlig er en svært viktig rolle for sikre kran- og løfteoperasjoner, og rollen er beskrevet gjennom en norm (standard) som er henvist til i vårt regelverk.
I tilsyn har vi blant annet sett økt bevissthet om viktigheten av denne rollen, og vi har registrert at flere selskaper har prioritert å gi personell med operasjonelt ansvar et kompetanseløft.
Initiativ til forbedring
Ptils søkelys på sikker materialhåndtering og et uttrykt behov fra vår side om bedre forebygging av ulykker og skader på området, har også ført til flere initiativ til forbedring på bransje- og næringsnivå.
Blant annet har man i regi av Samarbeid for sikkerhet (trepartssamarbeid innen helse, miljø og sikkerhet i energisektoren) tatt initiativ til erfaringsoverføring og læring etter kran- og løftehendelser.
Behov for innsats
Metodeutvikling og analyser i RNNP regi utgjør et vesentlig kunnskapsgrunnlag for oss for å kunne bidra til bedre analyse og forståelse av årsaker, måle utvikling over tid og til å kunne prioritere viktige innsatsområder innen kran og løfteoperasjoner.
Selv om vi oppnår effekter av vår virkemiddelbruk, viser resultater over tid et fortsatt behov for innsats.
Denne artikkelen er hentet fra Ptils årsrapport for 2022. Hele årsrapporten kan du lese her.